
Wyniki Grupy Agora w ostatnim kwartale 2022 roku nadal pozostawały pod presją warunków gospodarczych i rosnących kosztów operacyjnych, na które dodatkowo negatywnie wpłynęły zdarzenia jednorazowe. Mimo tego swoje przychody reklamowe powiększyły segmenty Reklama Zewnętrzna, Radio oraz Film i Książka, a także Gazeta.pl. Dodatkowo, Grupa Agora zamknęła 2022 rok z historycznymi poziomami aktywnych subskrypcji Wyborcza.pl i TOK FM Premium, dzięki czemu wzrosły jej cyfrowe wpływy ze sprzedaży treści – wynika z podsumowania.
– Mimo słabszego czwartego kwartału i ogromnej presji kosztowej zakończyliśmy 2022 rok ze wzrostem przychodów i poprawą wyniku na poziomie EBITDA. W kolejnych miesiącach chcemy skoncentrować się na działaniach mających wzmocnić całą Grupę Agora i ugruntować jej pozycję jednej z najsilniejszych firm na polskim rynku medialnym. Sprzyja temu dobre otwarcie bieżącego roku i realizacja długo oczekiwanej inwestycji w Eurozet – największej w historii Agory inwestycji w media. Istotnym czynnikiem do podjęcia kolejnych projektów rozwojowych będzie też decyzja akcjonariuszy spółki w sprawie planowanej reorganizacji grupy kapitałowej – mówi Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory.
W czwartym kwartale 2022 roku całkowite przychody Grupy Agora wyniosły 331,0 mln zł i były niższe o niecałe 6 proc. w stosunku do tych sprzed roku. Zwiększyły się wpływy Grupy związane z działalnością filmową i gastronomiczną, jednak wzrost w tym zakresie zniwelowały niższe łączne przychody reklamowe, wpływy związane z działalności kinową oraz ze sprzedaży wydawnictw.
Wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw w ostatnim kwartale 2022 roku zmniejszyła się o ponad 2 proc. do 38,6 mln zł.
Jak wskazano, przychody Wydawnictwa Agora były wyższe niż rok wcześniej, “głównie w efekcie realizacji kampanii reklamowej dla jednego z klientów”.
Przychody z działalności Wydawnictwa Agora w czwartym kwartalne 2022 roku wyniosły 18,3 mln zł i były o 8,3 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2021 roku. Za cały rok 2022 przychody wydawnictwa wyniosły 51,4 mln zł.
Wzrosły wpływy ze sprzedaży prenumeraty cyfrowej “Gazety Wyborczej”, przy spadku przychodów ze sprzedaży tradycyjnych wydań – choć dziennik zanotował w omawianym okresie wyższą średnią miesięczną sprzedaż egzemplarzy w porównaniu z poprzednim 3. kwartałem 2022 r.2, Zespół segmentu Prasa Cyfrowa i Drukowana może się też pochwalić kolejnym osiągnięciem w zakresie prenumeraty cyfrowej – Wyborcza.pl zamknęła 2022 z liczbą aktywnych subskrypcji powyżej 303,7 tys., co oznacza wzrost o przeszło 6 proc. w stosunku do końca 2021 r.
Koszty operacyjne netto Grupy Agora w czwartym kwartale 2022 roku wzrosły o ponad 10 proc. do 361,4 mln zł. Były one wyższe we wszystkich biznesach, poza Internetem.
“Na wzrost wydatków Grupy rzutowały warunki rynkowe, związane z ogólnymi podwyżkami cen, inflacją i presją płacową. Co istotne, na poziom kosztów operacyjnych w znaczący sposób wpłynęły odpisy aktualizujące wartość aktywów w wysokości 47,2 mln zł, głównie w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana, koszty restrukturyzacji w działalności prasowej oraz kinowej w łącznej wysokości 5,3 mln zł i odpis na należności jednego z kontrahentów obszaru Reklama Zewnętrzna w kwocie 1,1 mln zł” – czytamy w komunikacie.
Ostatecznie w czwartym kwartale 2022 roku Grupa Agora odnotowała zysk na poziomie EBITDA w wysokości 55,3 mln zł. Strata EBIT stanowiła 30,4 mln zł, strata netto – 30,5 mln zł, zaś strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej – 31,4 mln zł.
Grupa Agora w 2022 roku miała 1,11 mld zł przychodów ze sprzedaży i 105,7 mln zł straty. Na poziomie EBITDA grupa zanotowała 139,3 mln zł zysku.
Przychody Grupy Agora w porównaniu z 2021 rokiem wzrosły o 15,2 proc., co spółka tłumaczy w sprawozdaniu efektem powrotu kin do pełnej działalności operacyjnej i zniesienia restrykcji wprowadzonych przez rząd we wcześniejszych okresach w ramach walki z pandemią.
Jak wskazano, “Planując intensywny rozwój oferty radiowej – z segmentem Radio jako największym mediowym biznesem, zarząd Agory skoncentruje się na jak najskuteczniejszym działaniu i zapewnieniu wzrostu całej organizacji. W tym celu powstał projekt wydzielenia wybranych linii biznesowych oraz pionów wspomagających z Agory S.A. do spółek zależnych, który został poddany pod głosowanie akcjonariuszy. Jednocześnie zarząd Agory stawia na zrównoważony rozwój całej organizacji, dla której społeczne zaangażowanie oraz odpowiedzialność są ważną częścią działalności”.