Piątek, 31 października 2008


Albatros – Andrzej Kuryłowicz


02-954 Warszawa, ul. Wiktorii Wiedeńskiej 7/24, tel./fax (022) 8429867, e-mail
walbatros@op.pl, walbatros@interia.pl

 

W 2007 roku, po jednorazowym spadku sprzedaży, oficyna uzyskały przychody ze sprzedaży na poziomie 16,58 mln zł (wzrost o 5 proc.). Opublikowano 184 tytuły, z czego 107 stanowiły nowości. Łączny nakład wyprodukowanych książek wyniósł 1,57 mln egz., sprzedano 1,37 mln egz. Kapitały własne firmy to 11,13 mln zł. Albatros miał wynik netto zbliżony do poziomu z dwóch poprzednich lat – 4,96 mln zł. Na koniec roku w wydawnictwie zatrudnionych było czterech pracowników etatowych. 


Andrzej Kuryłowicz prowadzi dwie firmy: Albatros A. Kuryłowicz oraz Aleksandra i Andrzej Kuryłowicz s.c. (z córką Aleksandrą). Wszystkie prace redakcyjne i dystrybucyjne zlecane są na zewnątrz. Nad produkcją wydawniczą pracuje kilkunastu redaktorów, korektorów i konsultantów. Od grudnia 2000 roku wyłącznym dystrybutorem książek Albatrosa jest hurtownia FK Jacek Olesiejuk. Książki wydawnictwa dostępne są również w sprzedaży wysyłkowej Klubu dla Ciebie. 


Albatros wydaje tytuły wielu autorów światowej sławy w kilku seriach. W 2007 roku po wielu latach zakończono  serię „π”. Na początku 2008 roku wydawnictwo zainicjowało serię literacką, w ramach której ukazują się tytuły z prozy światowej i polskiej. Wydano w niej m.in. książki Doris Lessing („Opowieści afrykańskie”,  „Martha Quest”, „Dobra terrorystka”), Iana McEwana („Pokuta”, „Na plaży Chesil”, „Ukojenie”), Kazuo Ishiguro („Okruchy dnia” i „Kiedy byliśmy sierotami”), Nicholasa Evansa („Serce w ogniu”), Artura Goldena („Wyznania gejszy”) i Romana Bratnego („Kolumbowie”). W ramach serii „π²” ukazuje się literatura obyczajowa, skierowana głównie do kobiet – książki m.in. Tony’ego Parsona, Nicholasa Sparksa i Marca Levi’ego. Kolejna seria to książki sensacyjne, a wśród nich tytuły autorstwa Harlana Cobena, Lee Childa, Kena Folletta, Fredericka Forsytha, Jamesa Pattersona, Davida Morrella, Iana Rankina czy Deana Koontza, a wkrótce również Roberta Ludluma. Nakładem Albatrosa ukazuje się także proza historyczna. Na tę część oferty składają się edycje powieści Kena Folletta („Filary Ziemi”, „Świat bez końca”), „Katedra w Barcelonie” Ildefonso Falconesa czy powieści Wilbura Smitha i Roberta Harrisa („Pompeja”, „Cycero”). Albatros wydaje również popularne książki sensacyjne z wątkiem historycznym, a także tytuły z gatunku science-fiction, fantasy i horrory, jak powieści Stephena Kinga czy Grahama Mastertona. Ofertę uzupełniają publikacje non-fiction z zakresu literatury faktu, historii, a także poradniki.  


Od wielu lat Albatros przygotowuje również edycje kieszonkowe w serii „Literka”, wydane wcześniej w regularnych seriach.


Natomiast we współpracy z Firmą Księgarską Jacek Olesiejuk Albatros wydaje książki w wersji audio. Do końca 2008 roku ma ukazać się ok. 30 tytułów, a do końca 2009 roku ok. 100. Wśród nich powieści Harlana Cobena, Stephena Kinga, Iana McEwana, Lauren Weisberger czy Arthura Goldena.

 

Począwszy od 2003 roku, co miesiąc w „Magazynie Literackim KSIĄŻKI” publikowane jest zestawienie najlepiej sprzedających się w Polsce książek. W tym czasie, licząc aż do końca 2007 roku, pojawiło się w nim łącznie 68 tytułów wydawnictwa Albatros. Drogę jaką przeszło przez ten czas wydawnictwo, oddaje analiza wyników z poszczególnych lat. W 2003 roku było to 11 tytułów, w 2004 – 12, w 2005 – 16, 2006 – 17 tytułów, a w 2007 – 12. Z kolei w rocznych rankingach książek najlepiej sprzedających się na tradycyjnym rynku księgarskim znajduje się 16 tytułów tej oficyny – kolejno jeden w zestawieniu za 2003 rok, po cztery w kolejnych edycjach 2004-2006 i ponownie trzy w 2007 roku. Należy podkreślić, że w zestawieniach za lata 2004-2006 na pierwszym miejscu powtarza się ten sam tytuł, czyli „Kod Leonarda da Vinci”. Pod względem łącznej liczby pozycji umieszczonych w miesięcznych zestawieniach Albatros ustępuje jedynie wydawnictwu Znak, które w tym okresie na listy wprowadziło aż 97 tytułów. Biorąc jednak pod uwagę znaczenie dla oferty krakowskiego wydawnictwa publikacji typu non-fiction, stawia to Albatrosa na pierwszym miejscu wśród wydawców literatury pięknej. Stąd zapewne Andrzej Kuryłowicz jest uważany przez wiele osób na naszym rynku książki za twórcę prawdziwej „fabryki bestsellerów”.


Jedne z największych bestsellerów w dorobku wydawnictwa to książki Dana Browna, które w pewnym stopniu przyczyniły się do skokowych wzrostów przychodów w latach 2004-2005. Ukazują się one w koedycji z wydawnictwem Sonia Draga. Do końca 2007 roku sprzedano ok. 1,8 mln egz. czterech powieści Dana Browna w Polsce. W 2004 roku Albatros i Sonia Draga wypuścili na rynek również ilustrowaną wersję „Kodu Leonarda da Vinci” i „Aniołów i demonów”, a w maju 2005 roku pojawiło się wydanie audio tego pierwszego. Z okazji premiery ekranizacji „Kodu Leonarda da Vinci” przygotowane zostało wydanie z filmową okładką, a także albumowe wydanie scenariusza filmowego. Jednak wejście filmu na ekrany polskich kin nie zaowocowało dynamicznym wzrostem sprzedaży. No, może trochę w okresie przed jego wprowadzeniem do kin. Ale złe recenzje filmu i fakt, że był po prostu słaby, spowodowały stopniowy spadek zainteresowania. Trzeba też pamiętać, że do tej pory sprzedało się ponad 800 tys. egzemplarzy – rynek jest nasycony – opowiadał Andrzej Kuryłowicz
.


Z innych bestsellerów Albatrosa warto wymienić „Sprawę honoru” autorstwa dwójki Amerykanów – Lynne Olson i Stanley’a Clouda. Książka ta została wydana w listopadzie 2004 roku w koedycji z wydawnictwem A.M.F. Plus Group Andrzeja Findeisena i w ciągu sześciu tygodni rozeszła się w 90 tys. egz. Łączna sprzedaż tego tytułu to blisko 200 tys. egz.


Mój partner przede wszystkim założył stronę internetową, spotykał się z dziennikarzami i nakłaniał do recenzowania książki. O napisanie wstępu poprosił Normana Daviesa, który nawet wziął udział w konferencji prasowej. My natomiast zajęliśmy się zamawianiem powierzchni reklamowej w mediach, wynajmem billboardów na mieście, przygotowaniem materiałów reklamowych – plakatów, ulotek, książeczek promocyjnych, informacji dla dziennikarzy itp. Budżet promocyjny wyniósł około 100 tys. zł. To naprawdę duża kwota, choć takiego sukcesu nikt się nie spodziewał
– wspomina Andrzej Kuryłowicz
.


Albatros kilkukrotnie współpracował z innymi wydawcami, oprócz wspomnianych projektów, w koedycji z Muzą ukazała się książka „Piękny umysł” (wrzesień 2002), razem z W.A.B. „Monologi waginy” (luty 2003).


Do najlepiej sprzedających się tytułów w ostatnich latach należą także: „Diabeł ubiera się u Prady” Lauren Weisberger oraz „Wyznania gejszy” Arthura Goldena. Wydawnictwo sprzedało około 200 tys. egz. każdego z nich. Z kolei sprzedaż poszczególnych powieści autorstwa Harlana Cobena osiąga poziom 60-90 tys. egz.


Andrzej Kuryłowicz przykłada olbrzymią wagę do promocji swoich publikacji, mocno stawiając na działania oparte o ogłoszenia i artykuły prasowe: Właśnie one przynoszą największy skutek, przy kosztach znacznie niższych niż reklama. Każdą książkę promuje się w inny sposób. Niezależnie od zaangażowania finansowego staramy się wydawać dobre książki. Chcemy, by klient, kupując jakąkolwiek, nie miał poczucia zawodu. Nierzadko zdarza się tak, że na zakup praw do wybranej książki wydajemy dużo pieniędzy, choć ma ona malutki budżet promocyjny. Dobrych książek nie da się raczej kupić tanio. To również jest metoda promocji, zwłaszcza marki wydawnictwa. Hasło reklamowe, którego teraz używamy we wszystkich materiałach, brzmi „Wydawnictwo dobrych książek” – tłumaczy
. Mimo to wydawnictwo dużo inwestuje również w reklamę. W 2006 roku przeznaczyło na ten cel prawie milion złotych. W tym roku wydaliśmy na promocję więcej pieniędzy niż w zeszłym. Budżet cały czas rósł. W różne formy promocji wchodziliśmy w sposób powtarzalny – co miesiąc, a nie okazjonalnie do konkretnego tytułu. Zawieraliśmy umowy na promocję na określoną liczbę billboardów w określonym czasie. Dla przykładu w warszawskim metrze przez cały rok mamy około 25 billboardów. Na każdej stacji jest co najmniej jeden. Słyszę od ludzi, że widzą je w metrze, więc zakładam, że musi się to przekładać na sprzedaż, choć nie mam bladego pojęcia jak – dodaje.


Według listy bestsellerów 2007 roku, przygotowanej przez Andrzeja Rostockiego i opublikowanej w dzienniku „Rzeczpospolita”, do najlepiej sprzedających się tytułów oficyny należały: „Katedra w Barcelonie” Ildefonso Falconesa – 70 tys. egz., dwie powieści Harlana Cobena: „Obiecaj mi” – 57,4 tys. egz. oraz „Ostatni szczegół” – 51,7 tys. egz., ponownie „Diabeł ubiera się u Prady” – 47,4 tys. egz., „Komórka” Stephena Kinga – 35 tys. egz. oraz antologia „Aż nas śmierć rozłączy” – 28,8 tys. egz.     


Pod koniec 2007 roku w związku z wejściem na polskie ekrany filmu „Złoty kompas”, ekranizacji pierwszego tomu trylogii Phillipa Pullmana „Mroczne materie”,
do księgarń trafiło jej wznowienie. Przy tej okazji tom rozpoczynający cykl po raz pierwszy został wydany pod tytułem „Złoty kompas” (wcześniej „Zorza północna”). Trylogię uzupełniają także tomy „Magiczny nóż” i „Bursztynowa luneta”. Łącznie sprzedano około 50 tys. egz. wszystkich trzech tomów, przy czym najlepszy wynik zanotował „Złoty kompas”.


Z kolei w pierwszej połowie 2008 roku najlepsze wyniki sprzedaży osiągnęła „Pokuta” Iana McEwana – 40 tys. egz.

 

Andrzej Kuryłowicz działa na rynku wydawniczym od 1990 roku, kiedy założył wydawnictwo Prima Press s.c. Wcześniej pracował naukowo na Politechnice Warszawskiej, następnie, od 1993 do 2001 roku, w dziale operacyjnym Lufthansy. W 1991 roku z nowymi wspólnikami założył wydawnictwo Prima, które następnie zmieniło nazwę na Oficyna Wydawnicza Prima sp. z o.o. W latach 1991-2000 był szefem wydawnictwa, które w tym czasie wydało ponad 200 tytułów. Najpopularniejszy wówczas tytuł – „Forrest Gump” (1995 rok) – został sprzedany w liczbie ponad 140 tys. egz. Na początku 2000 roku Kuryłowicz wycofał się z Primy i od tamtej pory działa samodzielnie.

 

Albatros – najważniejsze dane


Podaj dalej