Wtorek, 31 sierpnia 2021
Nowa akcja Empik Go

W celu ukazania bogactwa oraz piękna kultury i języka śląskiego, Empik Go postanowił stworzyć specjalną kategorię audiobooków i e-booków, które przybliżą fanom literatury ten region oraz jego niezwykłą kulturę. “Format audio wydaje się wręcz idealnym do tego, by język ten mógł magicznie wybrzmieć” – wskazano w komunikacie.

W specjalnie utworzonym katalogu pojawi się niemal 50 tytułów (po śląsku oraz o Śląsku) najpopularniejszych pisarek i pisarzy w wersji audio oraz e-booka. Wśród nich: śląska odsłona książki autorstwa Szczepana Twardocha w tłumaczeniu Grzegorza Kulika, seria kryminalna „Komisorz Hanusik” Marcina Melona w czytaniu Anny Krypczyk czy reportaż o Wampirze z Zagłębia Przemysława Semczuka.

Jedną z ambasadorek akcji została Anna Dziewit-Meller. Książki „Góra Tajget” oraz „Od jednego Lucypera” pisarki i dziennikarki, która w swoich utworach często wraca do rodzinnego Śląska, także trafiły do katalogu akcji.

– O Śląsku, jego historii, kulturze i ogromnie złożonej tożsamości w Polsce wiemy bardzo mało albo nic – to wina wielu lat zaniedbań edukacyjnych, systemu, który pokazuje Polskę jako pewien kulturowy monolit. A przecież Śląsk jest niczym odrębna planeta, ze swoimi bohaterami, niejednoznacznymi wyborami, z twórcami i całym kalejdoskopem zjawisk, które warto poznać, by lepiej zrozumieć swoich krajan z południa Polski – podkreśla Anna Dziewit-Meller.

Akcji towarzyszy plakat zapowiadający wydarzenie, który został przygotowany przez Monikę Kudełko, dizajnerkę z Rudy Śląskiej. Grafika promująca „Audiobooki po śląsku” przedstawia Ślonsko Muter, czyli kultową postać z tego regionu.

– Tworząc tę postać miałam w głowie typową śląską matkę, ciotkę, babcię. Każdy z nas, tutaj miał taką kobietę w rodzinie – twardą, której bał się i mąż i dzieciaki, w fartuchu w białe grochy. Stała gdzieś w kuchni, przy byfyju i na wszystko narzekała, ale z takim charakterystycznym przekąsem. Można odnieść wrażenie, że te nasze śląskie kobiety są do siebie bardzo podobne – mają ten sam cięty język – mówi Monika Kudełko.

Na grafice pojawiła się także familok, czyli charakterystyczny dla Śląska budynek z czerwonej cegły, z bardzo charakterystycznymi okiennicami. Jak dodaje autorka grafiki – Nie bez powodu grafika przygotowana na specjalne potrzeby akcji, zawiera właśnie te elementy. Może mieszkańcy innych województw nie zrozumieją, ale każdy Ślązak zrozumie klimat familoka i Muter.

Akcja „Audiobooki po śląsku” wystartowała 30 sierpnia, lecz swoje utwory można zgłaszać do niej każdego dnia. Empik Go zaprasza wydawców do współpracy. “Zrōbmy larmo dlŏ Ślōnska!”

Monika Kudełko – dziołcha z Rudy Śląskiej, która promuje godkę oraz Śląsk. Smykałkę do grafiki odziedziczyła po mamie, która z zawodu jest grafikiem komputerowym. Założycielka sklepu QDizajn, który proponuje projekty służące promocji i walczeniu ze stereotypami na temat Śląska. Według Kudejko wielu ludzi Śląsk kojarzy tylko z brudem i kopalniami. Graficzka postanowiła udowodnić innym, że Śląsk to nie tylko kopalnie i hołdy, ale przede wszystkim specyficzna kultura i piękna godka.

Podaj dalej
Autor: ET
Źródło: Empik