Czwartek, 31 marca 2022
Content, technologie i nowe partnerstwa

Blisko 1 milion zainstalowanych aplikacji, 400 tys. aktywnych użytkowników, wzrost przychodów z subskrypcji Audioteka Klub (rozszerzona, płatna wersja platformy) w Polsce o 117 proc. – tak Audioteka podsumowuje kolejny, 14. rok swojej działalności, który minął pod znakiem inwestycji w content, rozwoju technologii oraz nawiązywania nowych i umacniania obecnych partnerstw.

Audioteka to platforma z audiobookami, słuchowiskami i podcastami, z największą w Polsce bazą tytułów, w której obecnie znajduje się 19,5 tys. pozycji (wzrost 25 proc. r/r).  Tylko w ubiegłym roku w Polsce spółka wydała 70 nowych, wysokiej klasy treści audio – superprodukcji, oryginalnych audioseriali i podcastów, w tym m.in. Skowyt, Zbrodnię i karę, Powrót z gwiazd, Manitou, Dorwać gangstera czy Rzeczy ulubione. To efekt realizacji długofalowej strategii firmy (być liderem w dostarczaniu jakościowego contentu audio) i inwestycji w treści w tym formacie w taki sposób, aby za każdym razem dostarczały odbiorcom wyjątkowych doświadczeń i wrażeń.

– Tak jak w poprzednich latach, również i w 2021 roku koncentrowaliśmy się na rozwijaniu naszej oferty, czyli przede wszystkim na udostępnianiu naszym użytkownikom wyjątkowych propozycji w formacie audio – komentuje Arkadiusz Seidler, CEO Audioteki i dodaje: – w tym celu nawiązaliśmy współpracę z wieloma autorami znanymi z rynku wydawniczego, m.in. Wojciechem Chmielarzem czy Jakubem Ćwiekiem, ale także z branży filmowej, którzy napisali dla nas unikalne treści. Nasza globalna biblioteka, dostępna na 7 rynkach, na których działa spółka, została wzbogacona o ponad sto nowych, oryginalnie wydanych produkcji.

Wzrost popularności Audioteki wyraża nie tylko liczba pobranych aplikacji, ale także rozwój sprzedaży w modelu subskrypcyjnym. Audioteka Klub w 2021 roku wygenerował połowę przychodów firmy, co w samej Polsce przełożyło się na wzrost przychodów o 117 proc. z tego kanału.

– Koncentracja na wzbogacaniu dobrej, jakościowej oferty przynosi rezultaty – to właśnie za świetny, unikalny content cenią nas nasi użytkownicy. W Polsce, Czechach i na Słowacji oraz na Litwie już jesteśmy liderem. Stale ulepszamy naszą propozycją dla użytkowników z Niemiec, Hiszpanii i Turcji oraz – myślimy o wejściu na nowe rynki. Obecnie analizujemy potencjał rozwoju w kolejnych krajach – dodaje Seidler.

Rozwój contentu to nie jedyne aktywności, na których koncentrowała się spółka w 2021 roku. Równie prężnie rozwijało się zaplecze IT w Audiotece.

– Od lat najważniejszym obszarem, nad którym pracujemy w naszym dziale IT jest UX, czyli użyteczność aplikacji dla naszych użytkowników. Zależy nam na tym, aby doświadczenie ze spędzania czasu w Audiotece było jak najlepsze, dostępne opcje intuicyjne, a samo przebywanie z nami – komfortowe i wywołujące jedynie pozytywne emocje. UX w Audiotece od zawsze ma dla nas najwyższy priorytet, zresztą nasza aplikacja była i jest prekursorem mobilnych rozwiązań – wyznaczamy trendy, z których potem korzysta cały rynek – komentuje Seidler.  I dodaje – Prowadziliśmy i nadal prowadzimy prace rozwojowe nad integracjami z mobilnymi, przenośnymi urządzeniami, takimi jak Alexa czy nowoczesne smartwatche. Chcemy być tam, gdzie są nasi użytkownicy – w samochodzie, w domu czy podczas uprawiania sportu!

W 2021 roku spółka odnotowała 25% wzrost liczby użytkowników aplikacji vs. rok 2020. Co więcej, liczba słuchaczy korzystających z Audioteki na tzw. urządzeniach peryferyjnych (smartwatche i inne urządzenia przenośne typu Alexa) wzrosła o 35% vs. poprzedni rok.

– W 2021 na wszystkich urządzeniach użytkownicy odsłuchali łącznie 1,6 mld minut! To o 65% minut treści więcej niż w roku 2020. Widzimy, że rozszerzenie dostępności aplikacji zgodnie z preferencjami naszych słuchaczy przynosi efekty – komentuje Seidler.

W 2021 roku Audioteka podjęła szereg inicjatyw aktywizujących środowisko scenopisarzy w Polsce i za granicą. Firma została partnerem takich wydarzeń jak Script Wars, Script Fiesta, konkursu Papaya Young Directors czy Międzynarodowego Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni.

– W zeszłym roku prężnie działaliśmy angażując się w szereg inicjatyw, w tym przykładowo organizując webinary, czy nawiązując partnerstwa z organizacjami branżowymi. Pozytywne przyjęcie naszego wystąpienia podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni zaowocowało współpracą z Gildią Scenarzystów Polskich. Cel mamy jeden – chcemy być partnerem pierwszego wyboru dla scenarzystów filmowych i serialowych – komentuje Arkadiusz Seidler.

Audioteka planuje dalsze poszerzanie oferty platformy, zwłaszcza w gatunkach dynamicznie zyskujących na popularności, tj. kryminałów, sci-fi, sensacji, ale też w segmencie produkcji familijnych czy adresowanych do kobiet lub dzieci. Ta ostatnia kategoria w 2021 roku doczekała się własnej aplikacji Audioteka Kids, której testową wersję udostępniono części użytkowników pod koniec 2021 roku, a wkrótce trafi ona do szerokiej dystrybucji.

Ponadto spółka niezmiennie rozwija obszar B2B, w tym aplikację skierowaną do biznesu i działów HR – Inspiro.

– Cieszę się, że 95% klientów, którzy korzystali z Inspiro w 2021 roku, podpisało z nami umowę na kolejny rok. Wśród nich mamy m.in. PKO Bank Polski, Santander, mLeasing, czy Grupa Żywiec. Sama aplikacja jest świetnym benefitem, który dostrzega coraz więcej firm, nie tylko na rynku polskim, ale i za granicą, m.in. czeskim i niemieckim. To ogromna motywacja do działania. Przed nami intensywny rok 2022 – podsumowuje Seidler.

Podaj dalej
Autor: ET
Źródło: Audioteka