środa, 3 września 2003
Od połowy lat 80., kiedy to rosnąć zaczęła liczba księgarń należących do dużych sieci, dla powodzenia małego biznesu coraz istotniejsza zaczęła stawać się lokalizacja nowego sklepu. Przy złej lokalizacji nie pomagają ani doświadczenie księgarza, ani nakłady finansowe. Ponieważ wzrost potęgi sieci obserwowany jest od kilkunastu lat, nic dziwnego, że w tym czasie przejętych zostało bardzo wiele małych, rodzinnych firm księgarskich. Ostatnim wydarzeniem było przejęcie księgarń Hammicks przez sieć Ottakar. Efekty tego trendu okazały się bardziej brzemienne w skutki niż mogło się to wydawać na początku, szczególnie niezależnym księgarniom. Obecnie w Wielkiej Brytanii działają cztery sieci handlowe, które zdominowały sprzedaż książek w głównych miastach - są to: WH Smith, Waterstone, Ottakar i Borders (Borders poprzez macierzystą firmę w USA). Wszystkie oczywiście uzależnione są od swoich akcjonariuszy i związane obowiązkiem poszukiwania sposobów podnoszenia zysków. Firmy te będą ulegać nieustającej presji tego typu, w celu konieczności demonstrowania stałego wzrostu. Osiągnięcie wzrostu sprzedaży stanowi coraz większe wyzwanie, na dojrzałym już obecnie rynku sprzedaży detalicznej. Wydatki konsumentów odzwierciedlają prognozę, która nie jest zbyt optymistyczna, a sytuację małych księgarń dodatkowo komplikują liczne akcje promocyjne prowadzone przez sklepy internetowe. Trudno przewiedzieć, w jaki sposób te cztery wymienione firmy będą w stanie spełnić oczekiwania właścicieli mierzące powyżej średnich prognoz dla rozwoju czytelnictwa. Będą musiały walczyć o udziały w rynku, co odbije się na osiąganych przez nie marżach oraz o zwiększenie efektywności, a to z kolei wpłynie na obniżenie jakość obsługi klienta. Interesującymi wydają się spekulacje nad tym, co może się wydarzyć na detalicznym rynku sprzedaży książek przez kolejne 10 lat i co może to oznaczać dla niezależnych sprzedawców. Udział …
Wyświetlono 25% materiału - 261 słów. Całość materiału zawiera 1046 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się