środa, 17 sierpnia 2022
Badanie na zlecenie Empiku

Aż 80 proc. ankietowanych rodziców spodziewa się wydać na wyprawkę szkolną więcej niż rok temu – to wzrost o 18 p.p. Główną przyczynę większych wydatków rodzice upatrują w ogólnym wzroście cen (87 proc. wskazań), jednak co drugi badany zauważył też większe potrzeby swojego dziecka (46 proc. wskazań). Niemal co drugi ankietowany zamierza przeznaczyć na zakupy do szkoły więcej niż 500 zł – wynika z najnowszej edycji corocznego badania SW Research na zlecenie Empiku.

Co trzeci respondent przeznaczy na wyprawkę dla jednego ucznia od 301 do 500 zł, a co czwarty – między 501 a 700 zł. Niemal ¼ ankietowanych wyda na ten cel powyżej 700 zł. Tylko 16 proc. rodziców zamknie zakupy szkolne w kwocie do 300 zł.

60 proc. ankietowanych jest w stanie zapłacić więcej za produkt, który podoba się dziecku. Cena jest głównym kryterium wyboru wyprawki dla największej grupy respondentów (36 proc.), jednak rodzice liczą się ze zdaniem podopiecznych – aż 89 proc. kompletuje wyprawkę (przynajmniej częściowo) wspólnie z nimi. Im starszy uczeń, tym ma więcej do powiedzenia w kwestii wyboru konkretnych artykułów do szkoły. Ponad połowa nastolatków w wieku 13-15 lat decyduje o każdym elemencie wyprawki. Ogółem tylko co 10. opiekun ogranicza konsultacje z dzieckiem do pojedynczych produktów. Co więcej, prawie 50 proc. badanych przyznało, że ich dzieci same poszukują informacji o przyborach szkolnych.

Blisko połowa badanych zamierza kupić nową wyprawkę szkolną w całości. Będą to produkty z 10 różnych kategorii. Zeszyty i notatniki, przybory piśmiennicze, ubrania i obuwie (np. na zajęcia sportowe), podręczniki oraz przybory plastyczne (bloki papieru, farby, flamastry, kredki etc.) – takie artykuły pojawiają się najczęściej na liście zakupów (ponad 70 proc. wskazań). Ponad połowa opiekunów zamierza wymienić dziecku podstawowe elementy wyprawki: plecak i piórnik. W tym roku rodzice podchodzą do jej kompletowania z mniejszą spontanicznością. W przypadku niektórych produktów, takich jak podręczniki, tornister czy odzież, wzrost liczby respondentów planujących zakupy z wyprzedzeniem sięga +7 p.p. rok do roku.

Przygotowania do nowego roku szkolnego obejmują nie tylko wyprawkę szkolną, ale również pokój ucznia. Podobnie jak rok temu, ponad połowa ankietowanych ma w planach uzupełnienie lub organizację miejsca do nauki od podstaw. Na liście zakupów najczęściej pojawiają się: krzesła i oświetlenie (po 52 proc. wskazań), a także szafki oraz organizery do przechowywania (43 proc. wskazań).

Zakupy i online, i stacjonarnie

Ponad połowa rodziców (53 proc. – wzrost o 4 p.p.) zrealizuje zakupy na nowy rok szkolny zarówno w sklepach stacjonarnych, jak w internecie.

Co trzeci ankietowany kupi produkty do szkoły wyłącznie w sklepach stacjonarnych, a co siódmy – tylko na platformach online. Niezależnie od kanału zakupu – online czy offline – na wybór konkretnego miejsca zakupów największy wpływ mają trzy czynniki: bogata i zróżnicowana oferta produktów, promocje oraz atrakcyjne ceny. W przypadku zakupów w Internecie dużą rolę odgrywają także wygodne metody płatności (47 proc. wskazań) oraz czas dostawy (43 proc. wskazań).

– Już na początku lipca zauważyliśmy zwiększone zainteresowanie artykułami szkolnymi i papierniczymi w Empiku. Na ten moment zdecydowanie większą dynamikę widzimy w kanale online niż w sklepach stacjonarnych. Prognozujemy, że największy szczyt sprzedaży, szczególnie w salonach, jeszcze przed nami – tego, wzorem poprzednich lat, spodziewamy się na przełomie sierpnia i września oraz w pierwszych dniach po rozpoczęciu roku szkolnego – mówi Małgorzata Jagodzińska, menadżerka działu Art Pap w Empiku. I dodaje: – Tym, co szczególnie przyciąga klientów do salonów, są nasze unikalne kolekcje własne – zarówno dzieci, jak i rodzice, chcą zobaczyć produkty na żywo, dotknąć i sprawdzić ich jakość. Jednocześnie oferta Empik.com skonstruowana jest tak, aby rodzic mógł kupić wszystko w jednym miejscu – obok przyborów szkolnych i plecaków, klienci znajdą na platformie książki i podręczniki, elektronikę – w tym laptopy czy drukarki oraz całe wyposażenie pokoju ucznia: oświetlenie, biurka czy krzesła. To wszystko z szerokim wyborem wygodnych opcji dostawy i płatności.

 

Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku, przeprowadzone w dniach 5-11.07.2022 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 501 respondentów – dorosłych posiadających dzieci.

Podaj dalej