Czwartek, 28 października 2021
Raport „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”

Większość (60 proc.) internetowych konsumentów w Polsce robi zakupy drogą internetową kilka razy w miesiącu – wynika z raportu firmy Advox „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych: Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”. Blisko połowa wydaje tą drogą między 101 a 300 zł miesięcznie.

Najczęściej kupowanymi online kategoriami produktów są dodatki i odzież, które wskazało 62 proc. respondentów. Kategoria “książki, płyty, filmy” jest również wysoko na liście zakupowej Polaków, wskazało ją 44,3 proc. ankietowanych. Tyle samo wskazań było na telefony, smartfony, tablety.

Które kategorie produktów kupujesz przez internet? (wielokrotny wybór)

odzież i dodatki 62,20%
obuwie 56%
kosmetyki \ perfumy 49,40%
sprzęt RTV \ AGD 45%
książki, płyty, filmy 44,30%
telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM 44,30%
odzież sportowa 38,60%
meble i elementy wystroju wnętrz 34%
produkty farmaceutyczne 33,30%
artykuły dziecięce \ zabawki 32%
bilety do kina \ teatru 29,20%
samochody i części samochodowe 23,60%
sprzęt komputerowy 22,70%
biżuteria 22,60%
podróże 22,50%
produkty spożywcze 21,10%
gry komputerowe 19,90%
ubezpieczenia 19,60%
multimedia (aplikacje, e-booki itp.) 17,60%
artykuły hobbystyczne / dla kolekcjonerów 17,40%
materiały budowlane i wykończeniowe 14,30%
oprogramowanie komputerowe 12,70%

Opracowanie własne na podstawie raportu „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych: Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021”

Jak wskazano, Polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie. Jego wartość na początku 2021 r. przekroczyła 100 mld zł, a od trzech lat w KRS przybywa około 25 proc. sklepów internetowych rocznie. Dziś w Polsce zarejestrowanych jest 51 tys. sklepów internetowych, ale 3/4 z nich jest w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej.

– Powszechną bolączką polskiego handlu elektronicznego jest nastawienie, że do sukcesu i efektywnej sprzedaży wystarczy założenie sklepu internetowego oraz jego uruchomienie i wystawienie towarów. Tymczasem właściwe określenie grup docelowych i dostosowanie do nich działań marketingowych, poznanie potrzeb, zainteresowań i przyzwyczajeń konsumentów oraz zrozumienie, co zachęca i zniechęca ich do zakupów w danym sklepie jest absolutnie kluczową kwestią w prowadzeniu tego typu biznesu. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak i co Polacy kupują w internecie w 2021 roku. Zapytaliśmy ich m.in. o częstotliwość zakupów online, wydatki w tym kanale oraz o najczęściej wybierane produkty – mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

Z raportu „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021” wynika, że 28 proc., a więc niemal 1/3 respondentów kupuje przez internet raz w tygodniu lub częściej. Blisko 3 proc. robi to nawet codziennie. Większość, bo prawie 60 proc. robi to raz lub kilka razy w miesiącu.

44 proc. przyznaje, że na zwiększenie częstotliwości robienia przez nich zakupów w internecie znaczny wpływ miała pandemia. Spośród osób, które zauważyły tę zależność, 61 proc. na skali od 0 do 10 (gdzie 0 oznaczało, że ta częstotliwość nie zwiększyła się prawie wcale, a 10, że badani robią zakupy już tylko przez Internet) wskazało wartości 6 lub wyższe.

Blisko połowa kupujących online przeciętnie wydaje tą drogą między 101 a 300 zł miesięcznie. Ponad 1/5 wydaje pomiędzy 301 a 500 zł miesięcznie, a niecałe 20 proc. pomiędzy 51 a 100 zł. Niespełna 10 proc. wydaje powyżej 500 zł miesięcznie.

Najpopularniejszymi urządzeniami, za których pośrednictwem Polacy robią zakupy w internecie, pozostają komputer stacjonarny lub laptop. Wskazała je ponad połowa badanych. Ponad 1/4 używa do tego przeglądarki na smartfonie lub tablecie, a niemal 1/5 korzysta z aplikacji mobilnych i platform zakupowych. Tymczasem z mobilnych aplikacji zakupowych, które w Polsce dopiero rosną w siłę, korzysta 70 proc. użytkowników smartfonów na świecie.

Raport „Zwyczaje e-zakupowe Polaków 2021” powstał na podstawie wyników badania zrealizowanego metodą CAWI przez firmę badawczą między 13 a 20 września 2021 r. na grupie reprezentatywnej 1000 osób.

Podaj dalej
Autor: ET