„Ucho Igielne” Wiesława Myśliwskiego, „Listy zza grobu” Remigiusza Mroza czy „Skaza” Roberta Małeckiego – łącznie 12 udostępnianych bezpłatnie książek można pobierać w ramach akcji Czytaj PL, którą po raz piąty organizuje Krakowskie Biuro Festiwalowe we współpracy z Woblinkiem. Partnerem strategicznym jest Instytut Książki.
W ubiegłym roku czytelnicy pobrali 300 tys. elektronicznych książek, w tegorocznej, piątej edycji organizatorzy liczą na więcej. W popularyzacji akcji pomóc mają superbohaterowie stworzeni przez Jana Kallwejta, reprezentujący moce, jakie można zdobyć dzięki czytaniu.
– Akcja adresowana jest do ludzi młodych, opiera się o nowoczesne technologie, więc przyszedł nam do głowy pomysł, żeby odwołać się do świata gameingu, kojarzącego się z superbohaterstwem, z kreowaniem swojej postaci. Każdy z naszych dwunastu bohaterów reprezentuje inny tytuł i inne cechy, które trudno zdobyć w inny sposób niż poprzez czytanie książek, np. “plus 10 do empatii” – tłumaczył Paweł Polański, dyrektor platformy Woblink, w trakcie konferencji 5 listopada w Warszawie.
W tym roku, tak jak poprzednio, Czytaj PL towarzyszy akcja „Upoluj swoją książkę”, której pomysłodawcą jest Instytut Książki. Jej ambasadorami zostało 1400 uczniów ze szkół średnich w całej Polsce. Wyposażeni w specjalne koszulki z napisem „Jestem pod wpływem czytania” będą udostępniać za darmo książki swoim znajomym za pomocą umieszczonego na nich kodu QR.
– Głównym celem Instytutu Książki jest promocja czytelnictwa. Prowadzimy rzecz bezprecedensową w skali europejskiej – kampanię “Mała książka wielki człowiek”, w ramach której rozdajemy książki dzieciom w wieku 0-3. Od tego roku rozdajemy książki również dzieciom, które są w przedszkolach (4-6). Przygotowujemy książki dla dzieci wczesnoszkolnym. Krótko mówiąc, wszystkie dzieci w Polsce otrzymują książki od nas, rozdaliśmy ok. 600-700 tys. egz. Akcja “Upoluj swoją książkę” jest skierowana natomiast do młodzieży szkół średnich. Zwróciliśmy się do uczniów, nauczycieli i bibliotekarzy, który wyposażeni w specjalne koszulki z hasłem “Jestem pod wpływem czytania” udostępniają za darmo książki swoim znajomym za pomocą umieszczonego na nich kodu QR. Ogłosiliśmy również konkurs na najlepsze filmiki o promowaniu czytelnictwa. Te wszystkie nasze działania mają jeden cel – ma zakiełkować ziarno czytelnicze, które ma wydać plon stukrotny – mówił Dariusz Jaworski, dyrektor Instytutu Książki.
Akcja rozgrywa się w 16 krajach, w 500 miejscowościach.
– Akcja rozpoczęła się w 2013 roku w Krakowie, dzięki temu, że Kraków otrzymał tytuł Miasta Literatury UNESCO. Obecnie ma wymiar międzynarodowy. Chcemy pokazać, że czytanie możliwe jest zawsze i wszędzie, a formy czytania mogą być bardzo różne. W ramach akcji udostępniamy 12 e-booków i 10 audiobooków – powiedziała Katarzyna Jakubowiak, starszy specjalista ds. literackich Krakowskiego Biura Literackiego.
Aby wziąć udział w akcji wystarczy pobrać aplikację Woblink, zeskanować kod QR, które są dostępne na plakatach oraz na koszulkach ambasadorów. W konkursie “Zostań emisariuszem książek – dziel się ludzkością supermocami” do zdobycia są czytniki, bony do Woblinka, koszulki i smartfony. Wystarczy wydrukować plakat akcji i powiesić go w swojej miejscowości w widocznym miejscu.
Tytuły dostępne w ramach akcji:
- „Chrobot” – Tomasz Michniewicz (Wydawnictwo Otwarte)
- „Mit motywacji” – Jeff Haden (Wydawnictwo Marginesy)
- „Skaza” Robert Małecki (Czwarta Strona)
- „Nikt nie idzie” – Jakub Małecki (Wydawnictwo SQN)
- „Jeszcze się kiedyś spotkamy” – Magdalena Witkiewicz (Wydawnictwo FILIA)
- „Patolodzy” – Paulina Łopatniuk (Wydawnictwo Poznańskie)
- „Ucho Igielne” – Wiesław Myśliwski (Wydawnictwo Znak)
- „Pianie kogutów, płacz psów” – Wojciech Tochman (Wydawnictwo Literackie)
- „Listy zza grobu” – Remigiusz Mróz (Wydawnictwo FILIA)
- „Okrutny książę” – Holly Black (Wydawnictwo Jaguar)
- „Historia bez cenzury 4” – Wojciech Drewniak (Znak Horyzont)
- „Dziewczyna o czterech palcach” – Marek Krajewski (Wydawnictwo Znak)
Wszystkie tytuły zostały udostępnione przez wydawców bezpłatnie.