
27 marca z inicjatywy Polskiej Izby Książki i Polskiej Izby Druku odbyła się bardzo ciekawa dyskusja „Druk książek w roku 2023 – jak z dostępnością i cenami papierów?”.
W spotkaniu online wzięło udział blisko 70 osób z branży książkowej.
W ożywionej dyskusji uczestniczyli m.in.:
– Sonia Draga, prezes PIK i Grupy Wydawniczej Sonia Draga,
– Jacek Kuśmierczyk, prezes Polskiej Izby Druku,
– Piotr Janicki, prezes zarządu Drukarni Wydawniczej im. W.L. Anczyca,
– Marek Pakosz, dyrektor biura PID,
– Łukasz Wąwoźny, reprezentujący Drukarnię Sowa,
– Maciej Makowski, prezes wydawnictwa Prószyński Media,
– Grzegorz Majerowicz – PIK, Fundacja Powszechnego Czytania,
– a także Tomasz Szponder, prezes Domu Wydawniczego Rebis, Marian Sewerski, prezes Spółdzielni Wydawniczej Czytelnik, Małgorzata Wesołowska, dyrektor finansowa Grupy Wydawniczej Foksal oraz Piotr Ciosk z Grupy Kompap.
Spotkanie moderował Piotr Dobrołęcki, reprezentujący Bibliotekę Analiz.
Jak podkreślono w dyskusji, ceny papieru wzrosły w ostatnim czasie o kilkudziesięciu procent, co przełożyło się na wyższe koszty produkcji książki, a finalnie na jej cenę.
Od strony ekonomicznej aż tak gwałtowny wzrost cen papieru trudno uzasadnić. Skala podwyżek była wyższa niż średnia rynkowa innych produktów i usług. – Mamy do czynienia z drenażem rynku – wskazywał Maciej Makowski.
– W obecnej sytuacji wydawcy muszą się mocno zastanawiać, jaką książkę wydać. Ofiarami tej sytuacji padają książki z górnej półki, kierowane do mniejszej liczby odbiorców niż książki topowe – tłumaczył prezes wydawnictwa Prószyński Media.
A Małgorzata Wesołowska dodała, że ta sytuacja dotyczy również książek dla dzieci, książek prezentowych, albumów i publikacji podróżniczych, czyli publikacji wymagających, których koszty produkcji stają się ogromne.
Wydawcy podkreślili, że przejście na tańszy papier nie jest rozwiązaniem, bo godzi to w oczekiwania czytelników.
– Jedziemy na tym samym wózku: i wydawcy, i drukarnie – podkreślał Łukasz Wawoźny z drukarni Sowa. – Wszystkie drukarnie znacznie zwiększyły magazyny. Aby zabezpieczyć papier dla wydawców zwiększyliśmy zapasy, kupiliśmy papier po zawyżonych cenach z poprzedniej partii, a teraz spadł popyt i ceny papieru są niższe. Staraliśmy się chronić klientów przed podwyżkami, nie przełożyliśmy tych cen na klientów.
Dyskutowano też o zmniejszeniu liczby formatów wydawanych książek i o wydłużonych terminach płatności dla drukarń, a także o wspólnych działań na rzecz rozwoju czytelnictwa.
Prezes Polskiej Izby Druku postulował o transparentność, dzielenie się wiedzą.
Zgodnie przyznano, że wspólny głos obu środowisk (wydawniczego i poligraficznego) ma znaczenie.
Jacek Kuśmierczyk i Sonia Draga zadeklarowali, że wspólnie opracują apel do papierników oraz polityków.
Więcej w najbliższym wydaniu dwutygodnika „Biblioteka Analiz”.
Patronat: Biblioteka Analiz i Świat Druku