Czwartek, 5 listopada 2020
Pierwszy Klub Międzynarodowej Prasy i Książki powstał w 1948 roku

Właśnie mijają 22 lata, odkąd Empik.com zadomowił się w polskim internecie. A stało się to dokładnie pół wieku po otwarciu pierwszego Klubu MPiK. Obecnie stacjonarna sieć Empik liczy ponad 280 punktów w trzech różnych formatach. Z kolei Empik.com to platforma z czołówki polskiego e-commerce, która notuje rocznie 250 mln wizyt i oferuje użytkownikom ponad 2,5 mln produktów w 16 kategoriach – informuje Grupa Empik.

W tym roku rynek e-commerce znacznie przyspieszył i notuje nawet trzycyfrowe wzrosty. Obecnie zakupy online robi już 73 proc. polskich internautów, wielu z nich mobilnie. Kiedy jednak  Empik startował ze sprzedażą w sieci w 1998 roku, niewiele osób miało dostęp do internetu. Wystarczy przypomnieć, że według danych CBOS w 2002 roku z internetu korzystało 17 proc. Polaków.

Pierwszy Klub Międzynarodowej Prasy i Książki powstał w Warszawie w 1948 roku.

Dzięki rozbudowanej ofercie Empik niezmiennie pomaga zaspokajać ciekawość świata i rozwijać rozmaite zainteresowania. Tak było również w czasach PRL, kiedy przeciętny obywatel miał bardzo ograniczony dostęp do doniesień zza zachodniej granicy. „Oknem na świat” były  KMPiK-i – czytelnie i księgarnie, których w latach 60. było w Polsce 100. Oprócz nich w mniejszych miejscowościach i wsiach działało 300 klubów prasy i książki. W latach 70. KMPiK-i oferowały między innymi ponad 400 tytułów prasowych, z czego 2/3 stanowiła prasa zagraniczna w 17 językach. Przy klubach działały także Szkoły Języków Obcych, pozwalające przyswoić nie tylko angielski czy niemiecki, ale też nietypowe jak na tamte czasy języki – japoński i szwedzki. We wszystkich klubach w kraju odbywały się liczne imprezy kulturalne: spotkania z twórcami i naukowcami oraz podróżnikami, a także wykłady, odczyty i prelekcje oraz wystawy.

Niedługo po przemianach ustrojowych, w 1991 r., KMPiK-i przekształciły się w Empik. Zmieniona nazwa była ukłonem w kierunku obiegowego określenia klubów, które dla uproszczenia zwano właśnie „empikami”. W latach 90. rozpoczął się dynamiczny rozwój sieci, dopasowany do zmieniających się przyzwyczajeń zakupowych: już w 1996 r. w Katowicach powstał pierwszy salon w formacie megastore – swoisty odpowiednik supermarketu z artykułami „dla ducha”.

Baczna obserwacja trendów na zachodnich rynkach oraz potrzeb polskich odbiorców i chęć wyjścia im naprzeciw zaowocowały dalekowzroczną, skuteczną strategią. Kiedy 22 lata temu wystartował Empik.com, Polacy nie mieli jeszcze nawet możliwości stałego połączenia z internetem – to pojawiło się dopiero rok później, w 1999 roku.

– Obecną pozycję w gronie liderów polskiego e-commerce Empik.com systematycznie wypracowywał w czasie swojej – niezwykle długiej jak na polski e-sklep – historii. Już w 2000 roku internauci mieli u nas do wyboru ponad 100 tys. produktów – m.in. książek, filmów, gier komputerowych. Nawet współcześnie jest to pokaźna liczba, a przecież mówimy o czasach przed istnieniem takich platform jak Facebook czy YouTube – podkreśla Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce w Grupie Empik.

Dzisiaj Grupa Empik to wciąż rozwijająca się sieć salonów dostępnych nie tylko w dużych miastach, ale też w mniejszych miejscowościach. To także szereg rozwiązań mających na celu integrację sprzedaży offline i online, z nowoczesną aplikacją na czele, tak by z rozbudowanej oferty mogło wygodnie korzystać coraz szersze grono klientów. To wreszcie rodzina marek wyspecjalizowanych w dostarczaniu nowoczesnych usług, jak między innymi Empik Go – aplikacja do czytania e-booków oraz słuchania audiobooków i podcastów, w tym także coraz liczniejszych produkcji oryginalnych (słuchowisk i seriali audio), Empik Music (serwis streamingowy uruchomiony w 2020 r.) czy Empikfoto.pl – najpopularniejszy w Polsce serwis z odbitkami i usługami fotograficznymi, który w październiku świętował 25. urodziny.

– Współczesną kulturę i rozrywkę postrzegamy przede wszystkim przez pryzmat różnorodności i staramy się ją przełożyć na naszą ofertę. Melomani, fani fantasy, wielbiciele klasyki literatury, zapaleni gamerzy, podróżnicy czy osoby z artystyczną pasją – wszyscy są dla nas równie ważni i wszystkim chcemy zaproponować coś ciekawego. Coraz bogatszy asortyment Empik.com pozwala „w jednym miejscu” rozwijać rozmaite zainteresowania – podkreśla Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce w Grupie Empik.

W ramach urodzinowych obchodów dla Klientów Empik i Empik.com zostały przygotowane rabaty do 60 proc. na tysiące produktów i akcje promocyjne, obejmujące m.in. książki dla dzieci, wybrane gry planszowe i zabawki oraz kosmetyki. Można z nich skorzystać w dniach 4-8 listopada.

 

Podaj dalej