– Liczne badania potwierdzają, że wspólne czytanie z bliską osobą niweluje stres, stabilizuje emocje, pomaga przepracować traumę, wspiera więzi. Dlatego chcemy przekazać jak najwięcej książek szczególnie tym, którzy najbardziej ich potrzebują. Razem możemy dać szanse wielu osobom, przyszłym młodym czytelnikom – mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania.
Właśnie wystartowała świąteczna zbiórka https://fpc.org.pl/wspieraj/
Zebrane fundusze przeznaczone zostaną na książki dla dzieci potrzebujących i wykluczonych, które ich nie mają. Zbiórka powstała przede wszystkim z myślą o dzieciach z doświadczeniem uchodźczym, mieszkańców
domów dziecka oraz podopiecznych ośrodków pomocy społecznej.
Paczki trafiają do dzieci przebywających w placówkach opiekuńczych, do dzieci z rodzin uchodźczych oraz do rodzin w trudnej sytuacji finansowej będących pod opieką ośrodków pomocy i świetlic środowiskowych. W ramach swojej działalności Fundacja przekazuje tysiące książek wszędzie tam, gdzie są one potrzebne.
– Wciąż zgłaszają się do nas szkoły, biblioteki, i innej miejsca, gdzie brakuje książek, także dla osób z doświadczeniem uchodźczym. To pokazuje, że potrzeba wsparcia jest nadal bardzo duża. Niesienie takiej pomocy wymaga działania razem – podkreśla Katarzyna Konopka, kierownik projektów Fundacji.
Zbiórce towarzyszy inicjatywa #UwolnijSupermocDobra zwracająca uwagę na korzyści płynące z czytania książek i podkreślająca ich rolę w rozwoju dzieci. W tegorocznej edycji głównym przekazem jest wpływ czytania na wspieranie ich dobrostanu i budowanie odporności psychicznej.
Kampania #UwolnijSupermocDobra prowadzona będzie przede wszystkim w Internecie, ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych. Dzięki wsparciu firmy Fonia.Digital, grafika promująca zbiórkę – autorstwa znanej ilustratorki literatury dziecięcej, Emilii Dziubak będzie wyświetlać się na ekranach użytkowników w całej Polsce.
– Jako przedstawiciele branży cyfrowej, wiemy jak ważne w rozwiniętym technologicznie świecie, jest wspieranie czytania i budowania relacji, co chętnie robimy, niezmiennie pomagając FPC w realizowaniu misji upowszechniania czytania – mówi Dominik Karbowski, Co-CEO Fonia.Digital.
Kampania potrwa do końca roku.
Fundacja Powszechnego Czytania jest organizacją non profit, która powstała w 2018 roku dzięki woli współpracy na co dzień ze sobą konkurujących wydawców książek , i stawia sobie za cel podniesienie poziomu czytelnictwa w Polsce. W 2019 roku Fundacja uruchomiła pierwszą odsłonę programu „Książka na receptę. Recepta na sukces”, zapraszając do upowszechniania czytania środowisko medyczne. FPC prowadzi też inne projekty promujące czytanie, na wielu obszarach z udziałem i we współpracy różnych grup interesariuszy: „Supermoc Książek”, „Ratownicy Czytelnictwa”, #CzytanieRządzi, #TataTeżCzyta, „Książka Chroni” oraz świąteczną akcję fundraisingową Uwolnij Supermoc Dobra.