Wtorek, 9 lipca 2024
Za sukcesem firmy stoi multikanałowość

Grupa Empik opublikowała raport finansowy podsumowujący kolejny rok dynamicznego rozwoju.

Grupa zanotowała wzrosty we wszystkich obszarach działalności – łączna wartość sprzedanych towarów przekroczyła 3 mld zł, a EBITDA wzrosła do poziomu 265 mln zł.

Głównymi czynnikami napędzającymi rozwój Grupy w 2023 roku była sprzedaż w ramach omnikanałowego ekosystemu Empiku: sieci salonów stacjonarnych, platformy Empik.com i aplikacji mobilnej, wyprzedzając tempo wzrostu rynkowego.

Wzrósł także udział obszaru digital w GMV Grupy, który odpowiada za ponad 50 proc. łącznej sprzedaży.

– Za nami kolejny ważny rok dla rozwoju całej Grupy Empik. Zakończyliśmy 2023 roku z wynikiem EBITDA na poziomie 265 mln zł i po raz pierwszy w historii przekroczyliśmy 3 mld zł GMV, notując wzrosty wszystkich naszych kanałów i biznesów w ramach Grupy. Osiągnięte wyniki to najlepsze potwierdzenie, że jesteśmy na dobrej trajektorii rozwoju i jako organizacja jesteśmy gotowi – operacyjnie, biznesowo, technologicznie – na dalsze, rentowne skalowanie biznesu, bardzo dobrze odpowiadając na potrzeby klientów – mówi Ewa Szmidt, prezeska Grupy Empik.

Jednym z kluczowych filarów strategii rozwoju Grupy jest silna rozbudowa multikategoryjnej oferty produktowej. Tylko w 2023 roku oferta została rozszerzona o kolejne 4 mln produktów. Obok kategorii wydawniczych, dostępnych w Empiku od wielu lat (tj. książki, prasa, muzyka), Grupa oferuje coraz większą paletę produktów z takich kategorii jak Zabawki, Artykuły Papiernicze, Sport, Elektronika, Zdrowie i Uroda oraz Dom i Ogród i inne, które łącznie odpowiadają już za ponad połowę obrotów Grupy. Jednocześnie w 2023 roku dwucyfrowe dynamiki notowały tradycyjne kategorie wydawnicze.

Z roku na rok coraz więcej klientów w Empiku kupuje omnikanałowo. Rozwój ekosystemu omnichannel był jednym z priorytetów w 2023 roku – zagęszczanie sieci salonów stacjonarnych, poszerzanie zasięgu platformy Empik.com i aplikacji Empik oraz dalsza rozbudowa portfolio usług łączących ścieżki zakupowe pomiędzy kanałami sprzedaży.

Sieć salonów zamknęła rok ze wzrostem sprzedaży na poziomie niemal 13 proc. r/r. Spółka kontynuowała realizację założonego planu ekspansji – w ciągu roku na mapie Polski pojawiło się 21 nowych salonów pod szyldami Empik i Papiernik by Empik. W efekcie cała sieć urosła do ponad 350 lokalizacji na koniec 2023 roku.

2023 rok minął również pod znakiem dalszego rozwoju Empik.com. Platforma zanotowała wzrost sprzedaży mierzonej wskaźnikiem GMV na poziomie ponad 28 proc. r/r, umacniając jednocześnie pozycję w top 4 platform e-commerce w Polsce pod względem liczby użytkowników. Było to wynikiem m.in. inwestycji w rozwój samej platformy, co miało również przełożenie na wzrost wszystkich kluczowych metryk klienckich.

Jedną z dźwigni wzrostu Empik.com pozostaje marketplace (EmpikPlace), który w porównaniu z poprzednim rokiem osiągnął dynamikę sprzedaży GMV na poziomie 54 proc. Liczba sprzedawców obecnych na marketplace Empiku i wystawianych przez nich ofert wzrosły o odpowiednio 57 proc. i 60 proc. rok do roku.

Ulubionym kanałem klientów Empiku, a przy tym najlepiej konwertującym w 2023 roku, był mobile, który odpowiadał za zdecydowaną większość wszystkich transakcji na Empik.com. Aplikacja Empik została pobrana do tej pory ponad 12 mln razy, a jej wysokie oceny kolejny rok z rzędu potwierdzają, że jest to jedna z najlepiej ocenianych aplikacji w Polsce.

Najchętniej wybieraną formą dostawy klientów Empik.com w 2023 roku niezmiennie pozostawał odbiór w sklepie stacjonarnym, który stanowi niemal 70 proc. wszystkich zamówień. Co istotne, ponad 90 proc. takich przesyłek zostało dostarczonych w ramach ekodostawy, bez żadnych dodatkowych opakowań ani wypełniaczy. Dla pozostałych zamówień w 2023 roku wdrożony został nowy standard bardziej ekologicznego pakowania.

Dzięki rozbudowie oferty produktowej i wdrażanym rozwiązaniom w kanałach sprzedaży systematycznie rośnie grono klientów Grupy. W całym 2023 roku liczba kupujących we wszystkich kanałach zwiększyła się o ponad 2 mln. Wzrosło także zaangażowanie klientów, częstotliwość zakupów czy liczba aktywnych użytkowników usługi subskrypcyjnej Empik Premium.

Kolejny rok z rzędu Empik umocnił także pozycję w rynkowym topie pod względem wskaźników satysfakcji i doświadczenia klienta: – Empik jest jedną z ulubionych konsumenckich marek Polaków z ponad 75-letnią historią. Rozpoznawalność brandu i zaufanie klientów to nasz mocny wyróżnik, ale i duża odpowiedzialność. Tym bardziej cieszą nas wyniki oceny satysfakcji klientów za 2023 rok, przekraczające 76 punktów, co ma również swoje odzwierciedlenie w wysokim wskaźniku powracalności na poziomie niemal 75 proc. – dodaje Ewa Szmidt.

W 2023 roku magazyn centralny Empiku obsłużył realizację ponad 11 mln przesyłek do klientów Empik.com w ramach sprzedaży własnej. Jednocześnie rozpoczęta w 2022 roku praca nad poprawą efektywności procesów sprawiła, że w okresie świątecznym magazyn centralny był w stanie procesować wolumeny nawet o 40 proc. większe niż w roku poprzednim.

Empik postawił również na inwestycje w obszar ESG. Na przełomie roku firma dokonała pierwszej w swojej historii certyfikacji zrównoważonego rozwoju z firmą EcoVadis. Spółka otrzymała Committed Badge, uzyskując dobry wynik, a na bazie wniosków z ratingu zaplanowała na 2024 rok wdrożenie nowych inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju.

W 2024 roku Grupa kontynuuje dalsze zwiększanie skali prowadzonej działalności w oparciu o rozwój multikategoryjnej oferty produktowej w omnikanałowym modelu biznesowym. Strategia na ten rok zakłada rozbudowę sieci salonów stacjonarnych o około 30 nowych lokalizacji. Spółka planuje także dalsze przyspieszenie akwizycji nowych klientów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej retencji w obu kanałach. W całym 2024 roku Empik zakłada utrzymanie tempa wzrostu GMV Grupy na poziomie ok. 20 proc., zbliżonym do lat poprzednich.

Podaj dalej
Autor: ET
Źródło: Empik