Poniedziałek, 9 sierpnia 2021
Duża liczba zamówień i wyższa rentowność operacyjna

Koncern Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) pozytywnie rozpoczął rok finansowy 2021/22 (od 1 kwietnia 2021 do 31 marca 2022). W komunikacie opublikowanym 4 sierpnia czytamy, że dzięki szerokiemu ożywieniu rynku w praktycznie wszystkich regionach oraz rosnącym sukcesom strategii transformacji Grupy, firmie udało się zapewnić obiecaną poprawę sprzedaży i rentowności operacyjnej w pierwszym kwartale.

Sprzedaż za pierwszy kwartał wzrosła o około jedną trzecią w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, z 330 mln do 441 mln euro. Wskaźnik EBITDA, na który w analogicznym kwartale poprzedniego roku wpłynęły wysokie dochody w wysokości 73 mln euro z reorganizacji świadczeń emerytalnych i powszechnego wykorzystania skróconego czasu pracy, uległ znacznej poprawie do poziomu operacyjnego 15 mln euro. W związku z tym, pomimo wyraźnie zmniejszonej sprzedaży, wartość za ten okres przekroczyła nawet poziom sprzed kryzysu odnotowany w roku obrotowym 2019/20 (11 mln euro).

– Jak pokazał zachęcający pierwszy kwartał roku finansowego 2021/22, Heidelberg naprawdę dostarcza! Zachęceni globalnym ożywieniem gospodarczym i wyraźną poprawą rentowności operacyjnej jesteśmy również bardzo optymistycznie nastawieni co do realizacji celów ogłoszonych na cały rok – powiedział Rainer Hundsdörfer, prezes zarządu Heidelberga.

Opierając się na solidnym rozwoju gospodarczym, Heidelberg spodziewa się kontynuacji zyskownego trendu wzrostowego również w kolejnych latach. Wynika to z wdrożenia przez firmę działań korygujących, skupieniem się na rentownej działalności podstawowej oraz rozszerzeniem obszarów wzrostu.

Dalej czytamy, że możliwości produkcyjne Heidelberg Wallbox w sektorze e-mobilności zostaną w tym roku ponownie podwojone, aby sprostać dynamicznemu wzrostowi popytu. Rozpoczęto już działania w tym zakresie, uruchamiając trzecią linię produkcyjną. Planowana ekspansja międzynarodowa oznacza również, że ten pozytywny rozwój prawdopodobnie będzie kontynuowany. Biznes e-mobilności firmy już przynosi zyski.

– Ogromne wysiłki, które podjęliśmy, aby przekształcić firmę, teraz przynoszą owoce. Dzięki oczekiwanej poprawie naszego wyniku operacyjnego, znacznemu potencjałowi wolnych przepływów pieniężnych oraz historycznie niskiemu poziomowi zadłużenia, również pod względem finansowym jesteśmy bardzo pewni, że możemy wykorzystać nasze ogromne szanse na przyszłość. Minęło wiele lat, odkąd Heidelberg był ostatni raz w takiej sytuacji – stwierdził Marcus A. Wassenberg, dyrektor finansowy.

W pierwszym kwartale roku finansowego 2021/22 dzięki szerokiemu ożywieniu rynku w praktycznie wszystkich sektorach Heidelberg odnotował sprzedaż w wysokości około 441 mln euro, co było znacznie lepszym wynikiem niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (330 mln euro). Większe zaufanie i odpowiednio większa gotowość do inwestowania sprawiły, że zamówienia wzrosły o blisko 90 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego – z 346 mln euro do 652 mln euro. Zwiększyło to portfel zamówień do 840 mln euro, co stanowi dobrą podstawę do osiągnięcia celów na cały rok.

W związku z wyraźnie pozytywnym rozwojem zamówień i zachęcającymi trendami wyniku operacyjnego w pierwszym kwartale – pomimo utrzymującej się niepewności związanej z pandemią COVID-19 – Heidelberg podtrzymuje swoje cele na rok finansowy 2021/22. Firma przewiduje wzrost sprzedaży do co najmniej 2 mld euro (1 913 mln euro w roku ubiegłym).

Aby lepiej odzwierciedlić koncentrację na wymaganiach klientów, rentowności i potencjale zgodnie z nowym modelem operacyjnym, który został wprowadzony w ramach reorganizacji firmy, Heidelberg od 1 kwietnia 2021 roku stosuje nową strukturę segmentów do celów sprawozdawczości. Nowe segmenty Print Solutions (Druku)  i Packaging Solutions (Opakowań) będą generować umiarkowany wzrost marży dzięki zachęcającej dynamice rynku i wprowadzonym inicjatywom rynkowym. Nowy segment Technology Solutions (Technologie) nadal będzie miał nieznacznie ujemny wkład w wynik ze względu na inwestycje w rozwój obszarów biznesowych w tym segmencie.

Po znacznych stratach w poprzednich latach Heidelberg spodziewa się nieznacznie dodatniego wyniku netto po opodatkowaniu w roku finansowym 2021/22 – pomimo faktu, że sprzedaż nadal ma być znacznie poniżej poziomów sprzed kryzysu.

Grupa Heidelberg Group w liczbach, po 3 miesiącach roku finansowego 21/22

Wskaźniki (mln EUR)     Q1
2020/2021
  Q1
2021/2022
Zamówienia przychodzące     346   652
Portfel zamówień     605   840
Sprzedaż netto     330   441
EBITDA1)     40   15
      W procentach sprzedaży     12,1   3,5
Wynik działalności operacyjnej (EBIT)     20   -4
Wynik finansowy     -13   -8
Wynik netto przed
opodatkowaniem
    6   -12
Wynik netto po
opodatkowaniu
    5   -14
Kapitał własny     157   82
Dług netto2)     122   41
Dźwignia3)     -0,6   1,7
Wolny przepływ gotówki     -63   29
Zysk na akcję w EUR     0,02   -0,05
Liczba pracowników na koniec kwartału
(z wyłączeniem stażystów)
    11 103   10 115

 

1) Wynik działalności operacyjnej przed odliczeniem odsetek, podatków, amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych

2) Suma zobowiązań finansowych netto pomniejszona o środki pieniężne i ich ekwiwalenty oraz krótkoterminowe papiery wartościowe

3) Stosunek długu netto do EBITDA za ostatnie cztery kwartały

 

Podaj dalej
Autor: (fran)