Wtorek, 21 grudnia 2021
Projekty rozporządzeń przekazane do konsultacji

Nowy przedmiot – historia i teraźniejszość – zastąpi wiedzę o społeczeństwie realizowaną w liceum, technikum oraz szkołach branżowych w zakresie podstawowym. Nowy przedmiot będzie nauczany już od 1 września 2022 roku. Ministerstwo Edukacji i Nauki przekazało do konsultacji społecznych projekty rozporządzeń w tej sprawie.

Historia i teraźniejszość zastąpi wiedzę o społeczeństwie (w zakresie podstawowym) stopniowo, począwszy od roku szkolnego 2022/2023 w klasach I szkół ponadpodstawowych (liceum, technikum, BS I) i sukcesywnie w kolejnych latach – kolejne klasy. Pozostałe klasy liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły I stopnia w roku szkolnym 2022/2023 do zakończenia cyklu kształcenia będzie obowiązywać podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie w dotychczasowym brzmieniu.

Wymiar godzin przedmiotu historia i teraźniejszość będzie wynosił 3 godziny w cyklu kształcenia w liceum ogólnokształcącym i technikum zamiast obecnych 2 godzin przeznaczonych na przedmiot wiedza o społeczeństwie. Wymiar godzin historii w cyklu kształcenia w zakresie podstawowym zmieni się z obecnych 8 i będzie wynosił 7.

Członkowie zespołu eksperckiego pracującego nad opracowaniem podstawy programowej przedmiotu HiT: prof. Grzegorz Kucharczyk, dr Robert Derewenda, Włodzimierz Krzysztof Kowalczyk, dr Paweł Milcarek, dr Wojciech Muszyński, prof. Mieczysław Stanisław Ryba i Małgorzata Żaryn.

Jak czytamy w serwisie Prawo.pl, uczeń nauczy się m.in. wyjaśniać, “dlaczego katastrofę z dnia 10 kwietnia 2010 roku należy traktować jako największą tragedię w powojennej historii Polski (według oświadczenia polskich parlamentarzystów przyjętego podczas Zgromadzenia Posłów i Senatorów w dniu 13 kwietnia 2010 roku poświęconego uczeniu pamięci ofiar katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem).” Będzie też potrafił: “wskazać i scharakteryzować najpoważniejsze wyzwania stojące przed Polską u progu trzeciej dekady XXI wieku.” Oczywiście nie będzie musiał sam sobie tym jakoś zaprzątać głowy, bo projekt usłużnie wymienia, że chodzi o: kryzys demograficzny, utrzymanie tożsamości kulturowej, koszty finansowe i społeczne „polityki klimatycznej”.

Adept nowego przedmiotu scharakteryzuje też: “główne zmiany kulturowe zachodzące w świecie zachodnim na przykładzie ekspansji ideologii „politycznej poprawności”, wielokulturowości, nowej definicji praw człowieka, rodziny, małżeństwa i płci; potrafi umieścić te zmiany na tle kulturowego dziedzictwa Zachodu ujętego w myśli grecko-rzymskiej i chrześcijańskiej”. Trochę miejsca poświęcone zostanie też Kościołowi – uczeń nauczy się m.in. stosować swoją wiedzę o różnych modelach relacji między związkami wyznaniowymi a państwem do wyjaśnienia komunistycznej polityki „rozdziału Kościoła od państwa”; wyjaśnia pojęcia: laicyzm, sekularyzm, indyferentyzm.

Uczeń nauczy się także charakteryzować rolę Kościoła katolickiego w Polsce w okresie po wprowadzeniu stanu wojennego (pomoc wszystkim prześladowanym, kultura bez cenzury, msze za ojczyznę, osoba bł. ks. Jerzego Popiełuszki, pielgrzymki św. Jana Pawła II do Polski w 1983 i 1987 roku).

Program nie skupia się wyłącznie na Polsce, adept historii i teraźniejszości wyjaśni, czym był dla świata wybór Karola Wojtyły na papieża, a także o prześladowaniach ze względu na wyznanie – na przykładzie chrześcijan. Nauczy się też: “przedstawiać zaangażowanie Polski (rządu i organizacji pozarządowych np. „Kościół w potrzebie”) na rzecz osób prześladowanych na całym świecie z powodu swojego wyznania (pomoc dla chrześcijan) oraz dla ofiar wojen domowych (Syria, Afganistan)”, opowie także o skutkach rewolucji seksualnej i neomarksizmu.

Podaj dalej
Autor: W
Źródło: Prawo.pl