Piątek, 27 stycznia 2023
452. Nasza relacja ze światem jest pierwotna i dotykowa

Nakładem gdańskiego wydawnictwa słowo/obraz terytoria ukazała się fascynująca swą nowatorską formą pozycja zatytułowana „Historie dotyku”, której autorami są Karol Gromek i Marcelina Obarska.

Redaktorem prowadzącym w wydawnictwie dla tej pozycji był Jakub Orzeszek, a autorką projektu graficznego i typograficznego oraz projektu okładki jest Zuzanna Leśniak.

Jak informuje wydawca, „Historie dotyku” to zbiór 702 fragmentów poświęconych tytułowemu zmysłowi. Poruszając się na przecięciu prozy poetyckiej i eseju filozoficznego, autorzy opisują dotknięcia proste i czułe, które przychodzą na myśl pierwsze, ale także te, które są trudne, zapomniane, niedostrzegane lub przemilczane. Otwarta struktura fragmentów nie narzuca stylu lektury. Można je czytać linearnie lub błądzić między nimi – jak po mapie, która nie wskazuje jedynej ścieżki.

Jako przykładowe zdanie wydawca sugeruje umieszczony w podtytule tej informacji początek fragmentu oznaczonego numerem 452. Do tego dodamy cały zapis fragmentu 450., który brzmi: „Są takie dzieła, których nawet nie dotykał artysta sygnujący je swoim nazwiskiem”.

Karol Gromek jest doktorantem w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UAM. Przygotowuje rozprawę o kobiecej mistyce przeżyciowej XIX i XX wieku w Polsce. Publikował w „Tekstach Drugich”, „Etyce”, „Tekstualiach”, „Dialogu” i „Przestrzeniach Teorii”. Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego zainteresowania badawcze dotyczą teorii poststrukturalizmu, zagadnień ciała wraz z jego sensorium oraz mistyki chrześcijańskiej.

Marcelina Obarska – teatrolożka, autorka tekstów o sztukach performatywnych, opiekunka psa Rzeki. Absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim i gender studies w Instytucie Badań Literackich PAN. Doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW. Jako autorka i redaktorka współpracuje z Instytutem Adama Mickiewicza. Publikowała m. in. w „Didaskaliach”, „Performerze”, „Dialogu” i internetowej edycji „Magazynu SZUM”. Współtworzyła spektakle teatralne w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze Ochoty i Nowym Teatrze w Warszawie. W kręgu jej zainteresowań znajdują się studia nad zwierzętami, nowe koncepcje ontologiczne i piłka nożna.

 

Podaj dalej
Autor: (fran)