środa, 23 czerwca 2021
Wywiad w "Bibliotece Analiz"

W najbliższym wydaniu dwutygodnika “Biblioteka Analiz” ukaże się wywiad z członkami zarządu OSDW Azymut: Łukaszem Morawcem, dyrektorem finansowym, Michałem Suchockim, dyrektorem ds. operacyjnych i Michałem Wachnickim, dyrektorem ds. handlowych.

Jaki jest dzisiaj Azymut?

– Nie będziemy ukrywać: ostatni rok, m.in. ze względu na pandemię, nie był łatwy dla Azymutu. Po wielu miesiącach rozmów z naszymi partnerami, po długiej pracy nad poprawą naszej kondycji finansowej, a w końcu budową nowej strategii biznesowej możemy odetchnąć z ulgą i powiedzieć: nasza sytuacja jest stabilna.

Warto jednak przypomnieć, że dziś Azymut to dużo więcej niż hurtownia. Jako jedyny podmiot na rynku możemy zaoferować wydawcom kompleksową obsługę „od drukarni do księgarni”. Nasi partnerzy zlecają nam szereg usług w modelu 360 stopni – od druku, przez usługi logistyczne, dropshipping, po dystrybucję i marketing.

To oczywiście efekt naszego dwudziestoletniego doświadczenia na rynku książki. Przez lata Azymut ewaluował, stał się multihurtownią, w której działalność – oprócz sprzedaży książek i produktów – wchodzi dziś również dynamicznie rozwijająca się dystrybucja contentu elektronicznego i e-booków. Azymut zawsze podążał za zmianami na polskim rynku książki. W naszej ofercie pojawiały się nowe grupy asortymentowe. Od 2012 roku sprzedajemy także non-booki, czyli ofertę uzupełniającą, która miała być ratunkiem dla księgarń stacjonarnych – to one były wówczas największą grupą naszych klientów.

Dzisiaj nie można mówić o naszym rynku książki bez wspomnienia o nowym wielkim graczu czyli o Amazonie. Czy Azymut zawarł już umowę z Amazonem?

– Amazon jest naszym klientem od lat. Nie występujemy w roli vendora, czyli podmiotu, który wystawia się na platformie, tylko jesteśmy dostawcą, partnerem. Współpracujemy co najmniej od czterech czy pięciu lat. Wcześniej dostarczaliśmy towar do magazynów Amazona poza granicami Polski.

Tylko książki?

Amazon odbiera od nas też część produktową, bo ma dostęp do całej bazy naszych produktów.

Czy po oficjalnym wejściu Amazona na polski rynek na początku marca tego roku zwiększyły się obroty?

Zwiększyły się. Amazon był jednym z tych podmiotów, które uwzględnialiśmy w naszym modelu biznesowym, i obserwujemy tę współpracę z perspektywy szans, ale jak każdy podmiot, który współpracuje z Amazonem, widzimy też zagrożenia. (…)

Kto jest konkurencją dla Azymutu?

– Ateneum, Platon, rosnący Liber, czyli dawne Dictum – to jest główna grupa.

A firma braci Olesiejuków?

– Nie postrzegamy jej jako konkurencji, ponieważ docieramy do zupełnie innej grupy odbiorców. Firma ta koncentruje się głównie na promocji swojej oferty wydawniczej, ze względu na jej siłę i marżę. Reszta jest uzupełnieniem tego biznesu. Dlatego nigdy współpracy z Krzysztofem Olesiejukiem nie postrzegamy jako bezpośredniej konkurencji, raczej widzimy tu potencjał do współpracy biznesowej.

–  Jeżeli Azymut nie jest więc największy, to kto nim jest?

 

Cała rozmowa ukaże się w numerze 12/21 “Biblioteki Analiz”.

“Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku.

‼ Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) https://rynek-ksiazki.pl/kategoria-produktu/czasopisma/prenumerata/

Nasze starania o dostarczanie informacji trwają już ponad dwadzieścia lat. Przez te lata zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Kupując subskrypcję, nie tylko trzymacie rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

Podaj dalej