środa, 29 kwietnia 2020
Nowy numer "Biblioteki Analiz"

W najnowszym wydaniu dwutygodnika “Biblioteka Analiz” piszemy o sytuacji wydawców w czasie pandemii. “Minęło sześć tygodni od wprowadzenia przez polski rząd restrykcji w związku z pandemią koronawirusa. Ograniczenie przemieszczania się i pozamykanie wielu sklepów ma ogromny wpływ na gospodarkę. Rynek książki przechodzi szczególnie ciężki okres. Katastrofalne skutki tego stanu rzeczy odbijają się mocno na wydawnictwach. Spadek sprzedaży książek jest bardzo duży, bo w ograniczonym stopniu prowadzona jest sprzedaż stacjonarna, a to ona odpowiada za lwią część przychodów oficyn wydawniczych. Nawyk zakupów przez internet wciąż jeszcze nie jest powszechny, zresztą to nie książka jest w tej chwili w wielu domach zakupem pierwszej potrzeby. Dodatkowy cios dla branży wydawniczej to brak targów, festiwali i spotkań autorskich. Pandemia zakłóciła wszystkie aspekty publikowania książek”.

– Ponieważ według naszych szacunków około 90 proc. księgarń zostało zamkniętych, to wydawnictwu została sprzedaż w księgarniach internetowych i w bardzo nielicznych księgarniach stacjonarnych. Spodziewamy się znaczącego spadku przychodów – powiedział “Bibliotece Analiz” Maciej Makowski, prezes zarządu Prószyński Media. – Do tego część dystrybutorów sygnalizuje niemożność zapłacenia całej sumy za sprzedane już książki, co tylko pogłębia trudną sytuację. (…)

– Wstrzymaliśmy premiery tytułów, które wg nas w znacznej części sprzedawałyby się „z półki w księgarni”. Są to książki kupowane impulsowo lub na prezent. W przypadku tych pozycji ograniczamy i przesuwamy premiery. W przypadku pozostałych tytułów ograniczamy nakłady i staramy się reagować na bieżąco, robiąc dodruki. Prowadzimy dodatkowo szerokie działania promujące sprzedaż w internecie i kładziemy na nacisk na backlistę – ona dziś stanowi szczególnie duży udział w sprzedaży – mówi Łukasz Kuśnierz, współwłaściciel wydawnictwa SQN.

– Wynik Lingo za marzec był jeszcze dobry, ale to dzięki wyższej rok do roku sprzedaży w pierwszej połowie miesiąca. Z niepokojem czekamy na podsumowanie kwietnia, bo dopiero ono pokaże skalę problemu – twierdzi Marek Jannasz.

 

W tym wydaniu o aktualnej sytuacji w poligrafii rozmawiamy z szefami największych drukarń dziełowych, zarówno offsetowych, jak i cyfrowych: Waldemarem Lipką, prezesem zarządu Kompap SA, Arturem Chęsym, prezesem zarządu drukarni Pozkal w Inowrocławiu, Bartoszem Rejnowskim, dyrektorem handlowym drukarni cyfrowej Totem w Inowrocławiu i Danielem Krzanowskim, prezesem zarządu Print Group w Szczecinie.

– Musimy przygotować się na jeszcze trudniejsze chwile. Obecnie wielu z nas, drukarzy, pracuje siłą rozpędu. Ale ten impet się kończy i bez nowych zamówień, terminowych zapłat będziemy tracić płynność finansową. Przy tak dużych obciążeniach finansowych, poniesionych na inwestycje w ostatnich latach, wiele firm będzie miało poważne problemy, a dla części będzie wiązało się to z zakończeniem działalności. Ten czas musi zmienić zasady funkcjonowania naszej branży w przyszłości – mówi Artur Chęsy.

W numerze także:

? Branża musi upominać się o swoje – rozmowa z Leszkiem Sosnowskim, prezesem zarządu wydawnictwa Biały Kruk: “Nie było i nadal nie ma żadnej prawdziwej walki o ustawę o stałej cenie książki. Wychodzi się z założenia, że skoro ma się rację, to wszyscy powinni to respektować, rozumieć i akceptować. Niestety, ten świat nie jest tak prosto poukładany. Również mając rację, a może tym bardziej, trzeba walczyć. Jak ci raz odmówiono, próbuj drugi i trzeci raz. Tymczasem reprezentanci naszego środowiska są obrażeni na obecną władzę. Nie trzeba jej kochać, ale trzeba z nią współpracować, skoro jest demokratycznie wybrana i to z silnym mandatem, który dopiero co został odnowiony zwycięstwem wyborczym dającym samodzielną większość parlamentarną. Trzeba też na nią naciskać, bo jak każda władza potrzebuje stymulacji zewnętrznej. Wysłanie raz jakiegoś pisma do ministra nie jest jeszcze wywieraniem nacisku. Zaproponowany ostatnio przez Polską Izbę Książki list do władz ze sformułowaniami w rodzaju ‘Zgłaszamy chęć wydelegowania przedstawicieli naszej branży do zespołu Ministerstw Rozwoju oraz Kultury’ uważam za działanie nie dość, że spóźnione, to na pewno też nieskuteczne”.

? Wreszcie czytelnictwo drgnęło – badanie Biblioteki Narodowej

? Książki drożeją wolniej – dane Eurostat

? Apel o interwencyjny zakup książek

? Powrót do zerowej stawki VAT

? Sprzedaż e-booków rośnie

? Top 10 Nielsen BookScan Polska

? Dlaczego wszyscy potrzebujemy księgarni

? Copyright Polska przyspiesza wypłaty

? ZAiKS wspiera twórców

❗❗❗Chcesz być na bieżąco – >>>zamów roczną prenumeratę elektroniczną

„Biblioteka Analiz” to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku.

„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. W naszym >>>sklepie internetowym można zamówić egzemplarze drukowane lub elektroniczne.

Podaj dalej
Autor: ET