
11 kwietnia w Bibliotece Narodowej odbędzie się organizowana przez Fundację Powszechnego Czytania konferencja poświęcona wpływowi czytania na zdrowie i rozwój dzieci. Międzynarodowe grono ekspertów przedstawi badania i doświadczenia z tym związane.
W wydarzeniu wezmą udział lekarze rodzinni, pediatrzy, a także przedstawiciele innych specjalizacji. Rekomendowane jest także pielęgniarkom i położnym oraz nauczycielom i bibliotekarzom szkół i bibliotek przyszpitalnych.
Jednym z prelegentów będzie profesor Paul Wise, wykładowca pediatrii na Wydziale Neonatologii i Medycyny Rozwojowej oraz Polityki Zdrowotnej na Uniwersytecie Stanforda, autor licznych publikacji na temat zdrowia dzieci i rozwoju społecznego oraz współtwórca programów badawczych dotyczących profilaktyki zdrowotnej najmłodszych. Profesor Wise przybliży temat kształtu polityki zdrowotnej w kontekście opieki pediatrycznej.
Wśród ekspertów przewidziani są także prof. Barry Zuckerman (Boston Medical Center), prof. Maryanne Wolf (UCLA), prof. Ewa Haman (Uniwersytet Warszawski) i lek. Monika Działowska (blog medyczny @pediatranazdrowie).
– W mojej praktyce lekarskiej już od kilku lat zachęcam rodziców do czytania dzieciom. Realny wpływ głośnego czytania na zdrowie małych pacjentów na wczesnym etapie rozwoju potwierdzają badaniami pediatria, psychologia, neurologia i psycholingwistyka, ale kiedy zaczniemy robić to samemu, widzimy efekty na własne oczy. Wprowadzenie przepisywania czytania „na receptę” jest możliwe w polskich gabinetach. Wymaga mniej czasu niż mogłoby się wydawać. Zapraszam na konferencję i warsztaty jej towarzyszące, które pokażą, jak i po co to robić – zachęca lek. Magdalena Ossolińska, pediatra, kierowniczka merytoryczna programu „Książka na Receptę”, która już od 2019 roku rekomenduje czytanie podczas wizyt w szpitalu i w przychodni.
Fundacja Powszechnego Czytania podkreśla, że włączanie czytania jako elementu profilaktyki zdrowia to inwestycja w przyszłość obywateli.
– Zarówno w Polsce jak i na świecie największe inwestycje w rozwój obywatela zaczynają się w okresie szkolnym, edukacja publiczna jest tym momentem. Tymczasem wykres neuroplastyczności naszych mózgów, czyli ich „gotowości” na rozwój, pokazuje, że największe efekty rozwojowe moglibyśmy osiągnąć wspierając rodziny w ich „pracy” z dziećmi w pierwszych latach od urodzenia. Dlatego rola środowiska medycznego jest właściwie niezastąpiona – bo to lekarze, położne i pielęgniarki widzą się z młodymi rodzicami i są dla nich bardzo ważnymi autorytetami – mówi Maria Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania.
– Współpraca na rzecz promocji czytania jest ważna i wymaga odejścia od schematycznego myślenia na temat jego roli w naszym życiu. „Książka na Receptę” włącza nieoczywiste – choć tylko na pozór – środowisko w zapraszanie do świata książki. Co ważne, wykorzystuje siłę autorytetu, pokazuje realny wpływ czytania, ale też uwidacznia powód, dla którego powinniśmy w promocję czytania inwestować – podkreśla Joanna Piekarska z Biblioteki Narodowej, będącej gospodarzem i współorganizatorem tegorocznego szkolenia i warsztatów.
Konferencja odbędzie się 11 kwietnia w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Udział w niej jest bezpłatny, certyfikowany punktami edukacyjnymi OIL.
Szczegółowa agenda dostępna na: https://www.ksiazkanarecepte.pl/szkolenie/
Organizator programu: Fundacja Powszechnego Czytania, Biblioteka Narodowa
Partnerzy programu: Polskie Towarzystwo Pediatryczne, Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie, Medycyna Praktyczna, Medelight, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Puls Miesięcznik OIL w Warszawie, Narodowe Centrum Kultury, NPRCZ2.0, Instytut Książki.