Larousse Polska Sp. z o.o.
01-029 Warszawa, ul. Dzielna 60, tel. (022) 5364900, fax (022) 5364999, http://www.hlp.waw.pl, http://www.larousse.pl, e-mail wiz@wiz.com.pl
W 2007 roku przychody Larousse Polska wyniosły 5,25 mln zł, z których na sprzedaż książek przypadło 4,81 mln zł (wzrost aż o 80 proc., z 2,67 mln zł). W tym czasie ukazało się 19 tytułów, w tym 17 nowości. Liczba sprzedanych książek wyniosła 361 tys. egz. Na koniec roku w firmie zatrudnionych było dwóch etatowych pracowników.
31 grudnia 2007 roku spółka Hachette Livre Polska dokonała zakupu składników majątku spółki Larousse Polska, poszerzając swoją ofertę o całość oferty wydawniczej Larousse Polska: szeroki i uznany na rynku kanon literatury dziecięcej, z którego największe znaczenie mają serie edukacyjne i serie albumowe, kilka serii słowników dwujęzycznych i encyklopedie. W 2008 roku Hachette Livre Polska będzie wydawała książki ze znakami towarowymi „Hachette”, „Wiedza i Życie” oraz „Larousse” i planuje dalszy dynamiczny rozwój – spółka poinformowała w styczniu 2008. W związku ze sprzedażą przez Larousse Polska wybranych elementów majątku i zobowiązań zaistniała konieczność podjęcia przez właścicieli – w perspektywie pół roku – uchwały o dalszym istnieniu spółki Larousse – mówiła wówczas Katarzyna Sobańska zapewniając, że dokonana operacja jest bezpieczna dla rynku i przejęte zobowiązania Larousse Polska zostaną uregulowane.
Transakcję poprzedziło kilka miesięcy przygotowań począwszy od formalno-prawnych, poprzez integrację systemów księgowych i wdrożenie procedur koniecznych do zarządzania zmianami. Kilka miesięcy przed transakcją siedziba Larousse’a została przeniesiona z Wrocławia do Warszawy. Od 1 stycznia 2008 pracownicy zatrudnieni w warszawskim biurze Larousse’a znaleźli pracę w Hachette Livre Polska. Zakup został dokonany z własnych środków HLP, nie nastąpiło zatem żadne dokapitalizowanie ze strony właściciela.
Katarzyna Sobańska tak mówiła o katalogu Larousse Polska: Oferta tego wydawnictwa jest szeroka i znajdują się w niej dobre tytuły. Widzę również, jaka jest sprzedaż. Za niska.
Wydawnictwo Larousse Polska powstało w 2002 roku w wyniku współpracy oficyny Siedmioróg i francuskiego Libraire Larousse. Do końca 2007 roku wyłącznym dystrybutorem książek oficyny był właśnie Siedmioróg. Dla zobrazowania kondycji Larousse Polska przed dokonaną operacją warto powiedzieć, że w 2006 roku przychody ze sprzedaży książek wyniosły 2,66 mln zł, wydano 18 nowych tytułów w nakładzie ok. 100 tys. egz. Firma zakończyła jednak rok wysoką stratą 3,17 mln zł. Choć ta wynikała przede wszystkim z inwestycji w edycję „Encyklopedii Powszechnej” na licencji spółki-matki, zmiany stały się nieuniknione.
W ofercie Larousse Polska znajduje się około 200 pozycji: publikacje słownikowe, publikacje dla dzieci, bogato ilustrowane poradniki albumowe i kompendia wiedzy. W październiku 2006 roku ukazała się wspomniana już „Encyklopedia Powszechna”. We Francji podobne publikacje tego wydawcy są aktualizowane co roku, polska – co kilka lat. Publikacja składa się z dwóch części: encyklopedycznego słownika języka polskiego i encyklopedii powszechnej. Do końca 2007 roku jej sprzedaż osiągnęła poziom ok. 25 tys. egz.
Od kwietnia 2007 roku dyrektorem generalnym Larousse Polska jest Katarzyna Sobańska (zarazem dyrektor generalna Hachette Livre Polska), prezesem zarządu jest pracujący we francuskim Hachette Jerome Denoix.
Larousse Polska – najważniejsze dane