Czwartek, 16 lutego 2023
Jacek Oryl o Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie

W rozmowie zamieszczonej w serwisie Wyborcza.pl Jacek Oryl, dyrektor Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie,  zdradza, jak będzie wyglądał plan tegorocznego wydarzenia.

Międzynarodowe Targi Książki w Warszawie odbędą się w dniach 25-28 maja 2023 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie i na placu Defilad. Wstęp na wszystkie targowe wydarzenia jest bezpłatny, a wybrane spotkania transmitowane będą w mediach społecznościowych organizatora.

Jak mówi Jacek Oryl, “targi książki w tej lokalizacji mają bardzo długą historię. Od 1958 roku organizowała je państwowa instytucja, która po prywatyzacji, jeszcze przez jakiś czas podtrzymywała to wydarzenie. Niestety, traciło na prestiżu i wkrótce zniknęło z mapy warszawskich imprez. My staramy się przywrócić dawne tradycje i działamy skutecznie – nigdy w historii jakichkolwiek targów w Warszawie nie odnotowano takiej liczby odwiedzających, jaką mieliśmy w ubiegłym roku. Myślę, że to miejsce, w centrum Warszawy, ma wielki potencjał i jeśli pogoda w tym roku dopisze może nas odwiedzić nawet dwa razy tyle miłośników książek i literatury”.

O historii Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie przeczytasz w książce Krzysztofa Kalety “Międzynarodowe Targi Książki w Warszawie. Historia i teraźniejszość”.  Tekst wzbogacają liczne archiwalne zdjęcia – najczęściej niepublikowane do dziś!

Czy Fundacja rozważa, by w przyszłości przenieść Międzynarodowe Targi Książki w inne miejsce na mapie stolicy?

Jacek Oryl: Dla odpowiedzialnego i wiarygodnego organizatora tak dużego przedsięwzięcia, jakim są Międzynarodowe Targi Książki w Warszawie bardzo ważna jest stabilność i przewidywalność dotycząca warunków organizacji imprezy z kilkuletnim wyprzedzeniem. Nie możemy ryzykować przeniesienia w inne miejsce, jeśli nie mamy, z co najmniej, rocznym wyprzedzeniem, zagwarantowanego terminu i przestrzeni, w której się odbędzie.

Inna kwestia, to że obecna lokalizacja przy Pałacu Kultury jest jedną z najlepszych, jaką można sobie wyobrazić. To idealne miejsce na promocję czytelnictwa. Pałac Kultury i Nauki stoi przy skrzyżowaniu głównych traktów komunikacyjnych Warszawy. Z jednej strony liczymy że Plac Defilad i teren przed PKiN do przyszłego roku wypięknieje i stanie się reprezentacyjnym Placem Centralnym, zapowiadane na wrzesień 2023 otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej faktycznie nastąpi terminowo i będziemy mogli współpracować z tą instytucją programowo, jak również wykorzystać niektóre przestrzenie tego bardzo nowoczesnego i imponującego obiektu do celów imprezy a w kolejnym roku mieć możliwość organizować spotkania autorskie i inne festiwalowe wydarzenia, korzystając z amfiteatralnej widowni i sceny, która powstanie w związku z budową TR-Warszawa. To otworzyłoby nam możliwość organizacji wyjątkowego wydarzenia na jeszcze szerszą skalę na olbrzymiej przestrzeni i dla jeszcze większej publiczności.

Bierzemy również pod uwagę możliwość organizacji Międzynarodowych Targów Książki na Stadionie Narodowym, na którym przed pandemią, jako zespół, pracowaliśmy przy organizacji dawnych Warszawskich Targów Książki i które odbywały się tam z powodzeniem. Znamy ten obiekt bardzo dobrze, jego zalety i wady i jeśli znowu będzie można na nim organizować duże wydarzenia w głównej  przestrzeni Stadionu na tzw. Promenadzie. Jednak naprawa wady konstrukcyjnej dachu Stadionu może potrwać nawet kilka lat więc to na razie jest mniej prawdopodobne. Nigdy też organizowane tam targi nie miały tak dużej publiczności i nie było na nich takiej sprzedaży książek, jak w ubiegłym roku w PKiN i wokół niego.

Wobec tego, to jedna z najlepszych form promocji czytelnictwa w Polsce – organizacja tego wydarzenia w sercu Warszawy. Czy pod względem tej funkcji targi książki będą zyskiwały w najbliższych latach?

Myślę, że tak. Międzynarodowe Targi Książki generują niesamowitą liczbę informacji o książce i literaturze w mediach. Monitoring mediów pokazuje, że zasięgi informacji o targach, autorach i tytułach książkowych w ciągu tych kilku dni są astronomiczne. Wartość ekwiwalentu reklamowego tych informacji szacowana jest na 6-8 mln zł. Takich nakładów na promocję czytelnictwa nikt nie byłby w stanie ponieść w tak krótkim czasie. A to się dzieje, o targach jest i będzie naprawdę głośno.

Cała rozmowa dostępna jest TUTAJ

Podaj dalej
Autor: ET, fot. ET