Poniedziałek, 15 listopada 2021
„MiroFor” po raz drugi

Ukazał się drugi tom z serii „MiroFor” poświecony Mironowi Białoszewskiemu, jego życiu i twórczości, datowany na 2021 rok. Wydawcą jest Fundacja Terytoria Książki, związana z gdańskim wydawnictwem słowo/obraz terytoria. Redaktorami tomu są Maciej Byliniak, Agnieszka Karpowicz i Piotr Sobolczyk. Jak i poprzednio, autorem projektu graficznego jest wybitny artysta książki, używający pseudonimu Stanisław Salij. Tytuł „MiroFor” można oczywiście odczytać jako Forum Mirona Białoszewskiego. Partnerem publikacji jest Fundacja im. Mirona Białoszewskiego

Tak jak tom pierwszy, nowa publikacja została sfinansowana przez dziekana Wydziału Polonistyki UW, Instytut Kultury Polskiej UW oraz Instytut Badań Literackich PAN. W skład komitetu redakcyjnego „MiroFor” wchodzą: Marta Bukowiecka (IBL PAN), Maciej Byliniak (Fundacja im. Mirona Białoszewskiego), Agnieszka Karpowicz (Instytut Kultury Polskiej UW), Joanna Niżyńska (Indiana University Bloomington), Piotr Sobolczyk(IBL PAN), Anna Sobolewska (IBL PAN) i Tadeusz Sobolewski (Fundacja im. Mirona Białoszewskiego).

Jak informuje wydawca, seria „MiroFor” „ma perFormować: esejem, odkryciem z archiwów, dialogiem, prozą, wierszem, krytyką. Być Forum, platFormą i semaForem dla wszystkiego, co Białoszewskie w literaturze, sztuce i kulturze”. W drugim tomie „MiroFora” przedstawiono meandry autobiograficznej strategii literackiej Mirona Białoszewskiego. Jaki wzór wyłoni się, gdy nałożymy na siebie teksty ‘Tajnego dziennika’ i ‘Chamowa’? Czym byłby ‘Pamiętnik z powstania warszawskiego’, gdyby autor nie wykreślił z niego odnalezionych w brulionach partii dziennikowych? Jak z perspektywy dzisiejszych koncepcji polityczności interpretować programową prywatność i niezaangażowanie Białoszewskiego? Gościmy także na spotkaniu autorskim poety w Muzeum Czechowicza w Lublinie w 1976 roku (dzięki transkrypcji unikatowego nagrania) i tropimy jego wcześniejsze wizyty w tym mieście. Odkrywamy, w jaki sposób Miron Białoszewski i piszący o nim literaturoznawcy wymieniali się językami – i odnajdujemy w nim krewnego Fluxusu. Pytamy współczesnych poetów, pisarzy i artystów o to, co dziś czerpią dla siebie z jego twórczości – i sami odnajdujemy wśród ich dokonań współbrzmienia, korespondencje i ślady zmierzające w kierunku wyznaczonym przed laty przez autora ‘Było i było’”.

Pod sam koniec ubiegłego roku ukazał się tom pierwszy z serii „MiroFor”. Wówczas zapowiedziano, że w tomie drugim „odtajnimy ‘Tajny dziennik’ i niepublikowane bruliony ‘Pamiętnika z powstania warszawskiego’, a także przedstawimy Białoszewskiego ‘ibloszewskiego’ i lubelskiego, intymnego i politycznego”. I tak się stało.

Teraz wydawca zapowiada już tom III serii „MiroFor”: „Pamiętamy ‘Pamiętnik’, pamiętamy o 50. rocznicy jego publikacji, pamiętamy o 100-leciu urodzin jego twórcy. Odkrywamy partyjne recenzje wydawnicze, wczytujemy się we wstęp do nowego amerykańskiego przekładu, namyślamy nad różnymi znaczeniami ‘kupy’ (nie tylko konstrukcyjnej), tropimy Andrzeja Własta w powstańczej audiosferze, rajcujemy pamiętając o ‘Rajzie’”.

Podaj dalej
Autor: (fran)