Wtorek, 24 stycznia 2006
Opis z publikacji Łukasza Gołębiewskiego pt. "Rynek książki w Polsce. Edycja 2005"
Media Rodzina Harbor Point Sp. z o.o. 61 - 657 Poznań, ul. Pasieka 24 tel. (061) 820 34 78, fax (061) 820 34 11 http://www.mediarodzina.com.pl, e-mail mediarodzina@mediarodzina.com.pl Wyniki wydawnictwa Media Rodzina są zależne od wprowadzania do sprzedaży kolejnych tomów cyklu powieści Joanne K. Rowling „Harry Potter”. Pierwszy tom – „Harry Potter i kamień filozoficzny” – ukazał się nakładem oficyny w 1999 roku. Już w 2000 roku sprzedaż była ogromna – tom został wówczas sprzedany w liczbie 130 tys. egz. Sprzedaż drugiego – nowości z 2000 roku – zatytułowanego „Harry Potter i komnata tajemnic”, wyniosła w ciągu pierwszego roku ponad 110 tys. egz. Ale gigantyczny wzrost popularności Pottera przypadł na rok 2001, kiedy na rynku ukazały się tomy trzeci i czwarty. Ogromny sukces medialny sprawił, że wydawnictwo Media Rodzina w 2001 roku sprzedało 1,8 mln egz. książek o Potterze – 495 tys. egz. pierwszego tomu (z czego 100 tys. egz. kupił koncern Coca - Cola dla celów promocyjnych), 320 tys. egz. drugiego tomu i po 350 tys. egz. tomu trzeciego – „Harry Potter i więzień Azkabanu” oraz czwartego – „Harry Potter i czara ognia”. W 2001 roku obrót osiągnął rekordowy poziom 29,2 mln zł. W latach 2002 i 2003, kiedy wydawnictwo przygotowywało się do publikacji piątego tomu, obroty spadały odpowiednio o 68 proc. do 9,3 mln zł w 2002 roku – kiedy wydawnictwo sprzedawało po ok. 100 tys. egz. każdego tomu rocznie; następnie o 31 proc. do wartości 6,4 mln zł w roku 2003 – kiedy sprzedaż każdego tomu wahała się wokół 50 tys. egz. Szczerze mówiąc obawiałem się, że bez piątego tomu „Harry’ego Pottera” spadek będzie większy. Z wyniku jesteśmy zadowoleni – tak komentował znaczny spadek obrotów z 2002 roku dyrektor wydawnictwa Bronisław Kledzik. W styczniu 2004 roku ukazał się na rynku piąty tom – „Harry Potter i Zakon Feniksa” – w rekordowym nakładzie 600 tys. egz. – 500 tys. egz. w miękkiej i 100 tys. w twardej oprawie. Szybko przygotowano także dodruki. Ostatecznie w 2004 roku Media Rodzina sprzedała 473 tys. egz. piątego tomu w miękkiej i 114 tys. egz. w twardej oprawie. To właśnie było podstawową przyczyną osiągnięcia 260 proc. wzrostu w 2004 roku. Obrót ten zamknął się wartością 23,2 mln zł, a sprzedaż każdego z wcześniejszych czterech tomów wahała się w okolicach 45 tys. egz. (ok. 35 tys. egz. w miękkiej i 10 tys. egz. w twardej oprawie). Wszystkie części ukazały się także w formie audio – tekst powieści czytany jest przez Piotra Fronczewskiego. Sukces książek o Harrym Potterze jest fenomenem na całym świecie. Autorka serii, Joanne K. Rowling, która w ciągu kilku lat zarobiła około miliarda dolarów (532. miejsce na liście najbogatszych ludzi świata w 2004 roku) zapowiada, że cała seria obejmie 7 tomów. Wokół przygód Harry’ego Pottera budowana jest atmosfera pewnej niesamowitości. Oto słowa Bronisława Kledzika, dyrektora wydawnictwa: W południe najkrótszego dnia roku, 21 grudnia 2004 roku, została oficjalnie ogłoszona przez angielskiego wydawcę data wydania kolejnego, szóstego tomu cyklu J.K. Rowling. Niecierpliwi fani dowiedzieli się ze strony internetowej, iż „Harry Potter and the Halfblood Prince” ukaże się w anglojęzycznym świecie 16 lipca 2005 roku. Wierni czytelnicy już od dłuższego czasu mogli podążać za wskazówkami autorki zdradzającymi szczegóły dotyczące tego wydania, a zamieszczanymi systematycznie na jej stronie internetowej. Kiedy można spodziewać się szóstej części w Polsce i kim jest tytułowy Książę Półkrwi? Wydawca angielski potrzebuje na wydanie książki ponad pół roku. Wiemy, że nasz tłumacz, pan Andrzej Polkowski, od 16 lipca 2005 roku będzie zajęty wyłącznie jednym – tłumaczeniem. Paru miesięcy będzie jednak potrzebował, by ukończyć swoją pracę. My również potrzebujemy trochę czasu, by przygotować książkę do druku, a drukarnia – by wydrukować paręset tysięcy jej egzemplarzy. Dokładną datę polskiej premiery będziemy jednak …
Wyświetlono 25% materiału - 607 słów. Całość materiału zawiera 2428 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu,
należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880.
Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.