Czwartek, 12 stycznia 2023

Spada dynamika wzrostu sklepów internetowych. W 2022 roku ich liczba w Polsce wzrosła o 10,7 proc., do 57,9 tys. – wynika z danych wywiadowni Dun & Bradstreet Poland, zebranych dla „Rzeczpospolitej”. Choć to nadal wzrost, to jednak sporo wolniejszy niż w latach wcześniejszych – w 2011 roku rynek urósł o 17,5 proc., a wcześniej rósł nawet w przedziale 20–30 proc.

W efekcie rynek dzieli się niemal równo po połowie na firmy w dobrej oraz słabej kondycji finansowej, co pokazuje, jak silna panuje na nim konkurencja.

“Dotychczasowe dwucyfrowe wzrosty r./r. przyzwyczaiły nas, że e-handel to atrakcyjny finansowo kanał sprzedaży. Aż 30 mln internautów dokonuje zakupów w internecie, walcząc niejako wirtualnie z inflacją – mówi Maciej Pawłowicz, dyrektor sprzedaży i rozwoju w ASM Group. – Pojawił się przy tym mocny trend sprzedaży poza oficjalnymi witrynami, tj. wykorzystując social media: Instagram, TikTok czy Facebook. Badania wskazują wysoki parametr dotarcia tymi kanałami do klienta – Facebook dociera nawet do 20 mln Polaków” – dodaje.

Wirtualna możliwość sprzedaży przez YouTube jest w zasięgu 92 proc. internautów i ponad 26 mln odbiorców. Rozwojowy jest też kierunek sprzedaży livestream – prezentacje i handel na żywo online.

Z badania PayPal wynika, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy 46 proc. Polaków kupiło coś przez media społecznościowe. Z takiego narzędzia korzysta też 65 proc. polskich firm. Według szacunków branża social commerce w Polsce była warta już ok. 12,25 mld zł.

Eksperci wskazują także, że mocno rośnie popularność marketplace’ów. Często bariery wejścia i początkowe koszty są niższe na marketplace niż uruchomienie własnego e-sklepu. Poza tym oferują one szybki dostęp do bazy użytkowników, faktycznie dokonujących zakupów online.

Podaj dalej
Autor: ET, fot. Pixabay
Źródło: Rzeczpospolita