Poniedziałek, 30 maja 2022
100 tys. zł za żabę, która nie chciała być księżniczką

Sonia Miniewicz, autorka książki „Brerep” (co oznacza rechot żaby), została zwyciężczynią ósmej edycji konkursu „Piórko 2022. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”. Serca jurorów skradła historia wyjątkowej żaby, która wiedziała czego chce, ale również czego nie chce. Autorka otrzymała od sieci Biedronka czek o wartości 100 tys. zł przekazany podczas Targów Książki w Warszawie na spotkaniu, które odbyło się 27 maja w Sali Sienkiewicza. Jednocześnie 27 maja rozpoczął się drugi etap Piórka, przeznaczony dla ilustratorów. Prace na konkurs można przesyłać do 12 lipca.

Laureatka ósmej edycji Piórka kocha język polski oraz zabawę słowem. Z wykształcenia jest filologiem, z zawodu zaś redaktorką książek i dziennikarką. Zaczęła pisać opowiadania już w wieku sześciu lat. Pomysł na historię, która przyniosła jej zwycięstwo w konkursie Piórko, pojawił się w jej głowie, kiedy była jeszcze nastolatką. Ewoluował na przestrzeni lat, co pozwoliło na dopracowanie każdego szczegółu. Niewiele jednak brakowało, żeby zwyciężył ktoś inny. Sonia Miniewicz wstydziła się bowiem pokazać światu swoją historię. Na szczęście dała się przekonać przyjaciołom i wysłała opowieść do udziału w konkursie. Laureatka ósmej edycji „Piórka” uwielbia kupować książki i bilety na kolejne seanse w kinie. Marzy o zamieszkaniu na wrzosowiskach w Haworth.

– Moja książka to opowieść o tym, że nasze marzenia się różnią. Każdy ma prawo podążać swoją drogą i wcale nie musi to być ścieżka wyznaczona przez innych. Mam nadzieję, że moja historia doda wielu dzieciom odwagi i utwierdzi je w przekonaniu, że warto być sobą, niezależnie od tego, co mówią nam inni – powiedziała Sonia Miniewicz, laureatka tegorocznego „Piórka”.

Zwycięska książka trafi do sprzedaży już jesienią br. W drodze po zwycięstwo pokonała ponad 2500 nadesłanych prac.

– W tym roku lektura wielu prac przyniosła nam dużą przyjemność, a obrady polegały głównie na dzieleniu się tym, co najbardziej nas zachwyciło. Zarówno tematyka, jak i wymiar formalny prac zaskakiwały różnorodnością. Cieszymy się, że także pod względem językowym były na bardzo wysokim poziomie, niczym nie zdradzając, że są autorstwa debiutantów. Zwycięska praca jest bardzo współczesna. Odnosi się do tradycji baśni, ale zaprasza do reinterpretacji, zabawy konwencją i w końcu do wartościowania przez pryzmat zmieniających się czasów – powiedziała Agnieszka Karp-Szymańska, przewodnicząca Kapituły Nagrody w Kategorii Tekst.

Kapituła konkursu zdecydowała również o przyznaniu wyróżnień dla autorów historii, obok których nie można było przejść obojętnie. To sposób na wyrażenie uznania dla autorów tych nadesłanych prac, które zyskały przychylność jury, do końca walcząc o zwycięstwo. Wyróżnienia otrzymali:

– Joanna Fąfara za opowiadanie „Kapitan Ogryzek”

– Roksana Bójko za opowiadanie „Chatka leciutka jak ptasie piórka”

– Patryk Rzepecki za opowiadanie „Nina i Szarodziej”

– Maksym Kilańczyk za opowiadanie „Malu z wyspy za Sitowiem”

Obecnie szansę otrzymania od Biedronki 100 tys. zł nagrody w drugim etapie konkursu „Piórko” mają utalentowani ilustratorzy debiutanci.

–  Zwycięska historia dodatkowo ujęła mnie ogromnym potencjałem ilustracyjnym. Podczas czytania wyobraźnia sama przyspiesza i momentalnie mamy przed oczami wspaniałe wizualizacje tej barwnej opowieści. Jestem przekonany, że ilustratorzy w drugim etapie konkursu zrobią swoje i w efekcie lektura zwycięskiej książki nabierze jeszcze więcej magii – powiedział Arkadiusz Mierzwa, członek Kapituły Nagrody, przedstawiciel sieci Biedronka.

–  Na konkurs Piórko czyli o nagrodę Biedronki za książkę dla dzieci w tym roku napłynęło ponad 2,5  tys. tekstów, a całej ośmioletniej historii konkursu otrzymaliśmy już 25 tys. propozycji. Zasadą konkursu, że jest przeznaczony wyłącznie dla debiutantów, bo chcemy promować młode talenty, jak tegoroczna laureatka pani Sonia Miniewicz, która otrzymała nagrodę za tekst w wysokości 100 tys. zł, a tyle samo czeka na zwycięzcę w kategorii ilustracji. Ale jeszcze ważniejszą nagrodą dla młodych ludzi jest fakt, że w listopadzie książką trafi do sprzedaży w całej sieci Biedronka, w całej Polsce czyli w ponad 3 tys. sklepów. Zazwyczaj zwycięski tekst wydajemy w nakładzie około 35 tys. egz., ale cały czas wydajemy też zwycięskie teksty z lat poprzednich, które wznawiamy w zależności od poziomu sprzedaży. Łącznie w roku wydajemy około 200 tys. egz. książek – powiedział Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Sieci Biedronka, członek jury konkursu.

Dodał jeszcze, że w wielu miejscowościach w Polsce książki można kupić tylko w sklepie Biedronki. –  Od ośmiu lat sieć Biedronka wspiera czytelnictwo, organizując konkurs Piórko na książkę dla dzieci i nagradzając zarówno autorów, jak i ilustratorów, ale jednocześnie bardzo stawiany na to, aby książki były dostępne w sieci Biedronka. Jest to bardzo istotne, bo wiemy o tym, że są takie gminy, małe miejscowości czy wsie w kraju, gdzie gdyby nie było sieci Biedronka z eksponowanymi książkami, to nie byłoby żadnego miejsca, w którym fizycznie można dotknąć i kupić książkę. Chcemy więc promować zakup książek w trakcie codziennych zakupów – powiedział Arkadiusz Mierzwa.

 

Wszystkie informacje na stronie piorko.biedronka.pl

Podaj dalej
Autor: (fran)