Ankietowani przez redakcję „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI” wydawcy za najlepszą drukarnię uznali drukarnię Totem.com.pl. Drugie miejsce w rankingu zajęła Drukarnia Opolgraf. Trzecie miejsce należy do K&K Drukarni.
O tym, które miejsce w rankingu zajmuje drukarnia, decydują liczba oddanych głosów i punkty. Przyznają je wydawcy, oceniając współpracę z rodzimymi zakładami drukarskimi za pięć cech: jakość wykonywanej produkcji, terminowość realizowania zleceń, elastyczność na prośby i sugestie klienta, jakość kontaktów interpersonalnych oraz z satysfakcja z zakresu świadczonych usług. W dziewiętnastej edycji rankingu oddano 155 głosów na 28 drukarni.
Pierwsze miejsce – trzeci rok z rzędu! – zajęła firma Totem.com.pl. Nowoczesna drukarnia cyfrowa zajmująca się drukiem książek i akcydensów (kalendarze książkowe, pocztówki, plakaty, foldery, katalogi) cieszy się ogromnym zaufaniem wśród klientów.
Jaki jest sekret drukarni, która zdobyła najwyższe oceny od klientów deklarujących wieloletnią współpracę z Totemem? „Drukarnia otwarta [jest] na wszystkie sugestie wydawnictwa, bardzo profesjonalna” – pokreślił jeden z ankietowanych. Każde zlecenie bywa inne, „dlatego WAŻNY jest kontakt z człowiekiem po drugiej stronie. Zamawianie przez formularz internetowy czy automatyczną sekretarkę może się nie sprawdzić. W Totem wszystko odbywa się na poziomie ludzkim” – ta nie zwykle cenna opinia, nie jest wcale odosobniona. Inowrocławska drukarnia przez blisko 30 lat funkcjonowania na rynku najwyższą jakością, wzorcową postawą i empatią zbudowała sobie całkiem pokaźne grono lojalnych wielbicieli.
„Na przestrzeni wielu lat jakość obsługi i usług nie ulega pogorszeniu, a klient traktowany jest z najwyższą uwagą” – wskazał zadowolony wydawca. Do tego to „drukarnia, która nie boi się wyzwań i z którą można tworzyć przepiękne rzeczy”. I jeszcze taka opinia, którą powinni sobie wziąć do serca przedstawiciele innych drukarń: „Najniższe ceny, ogromna empatia i cierpliwość oraz doskonała jakość, to najkrótsza rekomendacja firmy Totem.com.pl”.
Drugie miejsce w rankingu na najlepszą w Polsce drukarnię dziełową zajął Opolgraf. Opolska drukarnia trzeci rok z rzędu utrzymuje to miejsce na podium. Wydawcy chwalą wzorcową współpracę i doskonałą jakość. Drukarnia ma bardzo duże zasługi w promocji czytelnictwa wśród Opolan – jest organizatorem znakomicie przyjętego Festiwalu Książki, w ramach którego odbywają się spotkania autorskie, warsztaty i koncerty. Wydawcy uczestniczący w targach książki oceniają wydarzenie bardzo pozytywnie i chętnie wracają do Opola.
Czołówkę rankingu najlepszych drukarń dziełowych zamyka K&K Drukarnia. Krakowski zakład poligraficzny, jak wynika z ankiet, może się pochwalić wysokim poziomem świadczonych usług. „Drukarnia w pełni odpowiada moim potrzebom, a obsługa jest wyjątkowo miła i chętnie udziela wszelakich informacji” – czytamy w jednej z ankiet. „Współpraca na najwyższym poziomie. Nie korzystam z innej drukarni i nawet nie myślę, by z innej korzystać” – podkreślił jeden z wydawców. A inny dodał: „Ustalenia, terminowość i jakość na najwyższym poziomie”.
Na czwartym miejscu uplasowała się drukarnia Pozkal (skok o dwa oczka do góry). Piąte miejsce należy do Drukarni Wydawniczej im. W.L. Anczyca (Kraków). Pierwszą dziesiątkę zamykają: Abedik, Drukarnia Cyfrowa Azymut, Toruńskie Zakłady Graficzne Zapolex, oraz ex aequo Fabryka Druku i Drukarnia Sowa, a także Mazowieckie Centrum Poligrafii.
W klasyfikacji najbardziej skutecznych drukarni zwyciężyła Drukarnia Wydawnicza im. W.L. Anczyca (uzyskując najwyższe oceny we wszystkich kategoriach), a także Abedik, Fabryka Druku, Drukarnia Sowa, Białostockie Zakłady Graficzne, CGS Drukarnia, Druk-Serwis, Dimograf, Edica i Orthdruk.
W naszej ankiecie zapytaliśmy wydawców: Co jest dla Państwa najważniejsze przy nawiązywaniu współpracy z drukarnią? Najwięcej wskazań było na jakość (92 proc.), a także cena usługi (84 proc.) i terminowość (83 proc.).
W dalszej kolejności nasi respondenci wskazywali na dotychczasową historię współpracy (57 proc.) i miłą obsługę (45 proc.), a także na elastyczność na potrzeby klienta (34 proc.). Wydawcy cenią także fachowe doradztwo w zakresie wyboru surowców, zwracają także uwagę na porządek wewnątrz i na zewnątrz budynku.
Zwycięża jednak przede wszystkim wysoki poziom edytorski. Istotna jest atrakcyjna cena, ale przy zachowaniu jakości druku i oprawy oraz terminowości realizacji zleceń i elastycznym reagowaniu na niestandardowe życzenia.