
Książeczki edukacyjne o przygodach Fenka adresowane są do dzieci w wieku przedszkolnym, jednak tak naprawdę ich zakres terapeutyczny jest nieograniczony. Seria Relacje II porusza bardzo ważny aspekt niepełnosprawności u innych. Pokazuje, że nie jest to temat tabu, a dzieci z niepełnosprawnościami są wśród nas.
Cztery różne historie – każda ważna, każda wyjątkowa, z zakończeniem, które skłania ku refleksji.
Przygody Fenka oswajają dzieci ze światem emocji, inności, przekazują dobre wzorce zachowań i postaw. Wspierają rodzica w procesie wychowawczym, poruszając trudne tematy do rozmów.
Porządek musi być! to pierwsze spotkanie małego Fenka z kolegą ze spektrum autyzmu. Uczy tolerancji, zrozumienia do odmienności zachowań innych, a przede wszystkim zaznajamia z cechami jakie mogą przejawiać się u osób w spektrum.
https://fenek.pl/produkt/porzadek-musi-byc/
Każdy jest inny, to piękna opowieść ukazująca, iż nasze ograniczenia nie definiują nas jako osoby. W przystępny dla dziecka sposób przedstawiają kwestie niepełnosprawności i cechy towarzyszące zespołowi Downa.
https://fenek.pl/produkt/kazdy-jest-inny/
Powiem, gdy będę gotów, to książka o budowaniu relacji z osobami z mutyzmem wybiórczym. Dzięki niej dziecko zrozumie, że niektóre dzieci mogą mieć problem z wysławianiem się, bądź mogą potrzebować więcej czasu, aby poczuć się swobodnie.
https://fenek.pl/produkt/powiem-gdy-bede-gotow/
Trudno usiedzieć w miejscu to wspaniałe ujęcie problemu z nadruchliwością dziecka. Pokazuje, że to, co z założenia miało być wadą okazuje się fantastyczną zaletą, a bycie nadpobudliwym nie znaczy bycie niegrzecznym.
https://fenek.pl/produkt/trudno-usiedziec-w-miejscu/
Obowiązkowa pozycja na półeczce w każdym dziecinnym pokoju.
– Monika Więcek – Trener TUS, mama dziecka z diagnozą autyzmu, opiekun w grupie żłobkowej.
Seria książek „Relacje II” i poszczególne jej części bardzo ujmuje za serce, przede wszystkim tym, że porusza dość trudne tematy, ale w bardzo kompaktowy, czytelny dla dziecka i obrazowy sposób. Bardzo ważne jest, by pokazywać dzieciom już od najmłodszych lat to, że ludzie są różni, mogą wyglądać inaczej i zachowywać się w sposób nie zawsze dla nas zrozumiały, ale to nie znaczy, że nie można się z nimi zaprzyjaźnić. W serii książek przede wszystkim warto wyróżnić to, że przejrzyście opisują najważniejsze cechy, np. osoby ze spektrum autyzmu, Zespołem Downa, mutyzmem, czy nadpobudliwością, dzięki czemu dziecko może lepiej wyobrazić sobie te zachowania, a nawet być może przypisać je do znanej już koleżanki, czy kolegi – nie zawsze rodzice wiedzą, jak wytłumaczyć dziecku te zagadnienia, a tutaj mają gotowy wstęp do dalszej rozmowy i edukacji. Przede wszystkim ważne było dla mnie jednak to, że pokazują, jak można wobec danej osoby się zachować, żeby jej pomóc i że przyjaźń jest w tym przypadku jak najbardziej możliwa 🙂 Warto uczyć dzieci o różnorodności i dobrze, że dzięki Fenkowi mają taką możliwość.
– Alicja Formaniewicz-Szyndler – psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna
Bardzo ciekawa seria, jest ona bardzo potrzebna dla dorosłych jak i dla dzieci. Dobra do prowadzenia rozmów z dziećmi w szkole jak i przedszkolu. Bardzo się cieszę, że tak ważny temat został wspaniale opisany w czterech książkach. Na pewno staną się częścią naszej domowej biblioteki – serii książek z Fenkiem
Spektrum autyzmu, nadpobudliwość psychoruchowa czy mutyzm wybiórczy to zaburzenia, które dotyczą coraz większej liczby dzieci. Czasami większym problemem niż same ich objawy, jest niezrozumienie ze strony najbliższego otoczenia – co niestety bardzo często skutkuje izolacją, wykluczeniem z grupy rówieśniczej i etykietowaniem dziecka jako „trudne” bądź „niegrzeczne”.
Najnowsza seria książeczek o przygodach Fenka w bardzo przystępny i zrozumiały sposób wyjaśnia, na czym polega każde z tych zaburzeń – wykorzystując prosty język dostosowany do wieku potencjalnych Czytelników oraz opisując sytuacje, z którymi każdy z nich miewa do czynienia w swoim codziennym życiu (wizyta u znajomych, wycieczka na basen, wyjście do kawiarni czy warsztaty plastyczne).
Książeczki pokazują, że ludzie mogą różnić się od siebie pod naprawdę wieloma względami – a jednocześnie udowadniają, że bycie „innym” wcale nie oznacza niczego złego. Dodatkowo każdy tomik zawiera cenne wskazówki, jak zachowywać się w obecności osoby dotkniętej danym zaburzeniem i jak budować wzajemne relacje, by nie wprawiać jej w zakłopotanie i nie wywoływać u niej poczucia dyskomfortu.
Rodzice znajdą tutaj również inspirujące pomysły na spędzanie czasu z dzieckiem oraz wspólne pogłębianie zdobytej wiedzy – a także merytoryczne komentarze psychologów, pedagogów i terapeutów specjalizujących się w danej dziedzinie.
Moim zdaniem powinna być to lektura obowiązkowa nie tylko dla najmłodszych, ale również (a może nawet PRZEDE WSZYSTKIM!) dla dorosłych – ponieważ odnoszę wrażenie, że to właśnie oni są zwykle bardziej uprzedzeni, panicznie obawiają się wszelkich przejawów „inności” i patrzą na świat przez pryzmat krzywdzących stereotypów.
Marzy mi się również, aby cała seria była wykorzystywana i szeroko omawiana w ramach zajęć, przez nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – by uczyć tolerancji, empatii, kształtować w dzieciach postawę otwartości na drugiego człowieka i od najmłodszych lat poszerzać dziecięce horyzonty.