Sobota, 27 maja 2023
Wyniki 63. Konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek

W 63. Konkursie PTWK Najpiękniejsze Polskie Książki 2022 wzięło udział 120 firm wydawniczych, które nadesłały 224 tytuły.

Sąd Konkursowy w składzie: Agata Szydłowska – przewodnicząca, Magdalena Frankowska,  Tomasz Fudala, prof. Małgorzata Gurowska, Ryszard Kryska,  Marta Przybyło, dr hab. Ewa Repucho, Andrzej Tomaszewski i prof. Mieczysław Wasilewski  nominowało do nagród i wyróżnień 105 książek.

W wyniku tajnego głosowania Jury przyznało 13 równorzędnych nagród regulaminowych, 1 nagrodę honorową oraz 14 wyróżnień.

Wydawcy nagrodzonych i wyróżnionych pozycji otrzymują dyplo­my honorowe, zaś drukarnie listy gratulacyjne. Twórcom opracowań edytorsko-artystycznych przyznawane są dyplomy i nagrody finansowe.

Uroczystość wręczenia nagród i wyróżnień odbyła się 25 maja o godz. 14 podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie, Pałac Kultury i Nauki – sala im. Kisielewskiego

 Dział I. LITERATURA  PIĘKNA

NAGRODY

 Pustko – Maciej Bobula

projekt graficzny i skład: Joanna Jopkiewicz / Grupa Projektor

ilustracje: Maciej Bobula

koncepcja graficzna: Dawid Skrabek

wydawca: Wrocławskie Wydawnictwo WARSTWY

współwydawca: Wrocławski Dom Literatury

druk i oprawa: Drukarnia ARGRAF, Warszawa

ISBN 978-83-65502-65-0

Tomik poezji Macieja Bobuli Pustko wyróżnia się trafną szatą graficzną. Swobodny projekt stanowi doskonałe uzupełnienie dla kontestujących, niepokornych tekstów. Czytelnik odnosi wrażenie, że obcuje z osobistym notesem. Szlaczki, rysunki, dopiski, skreślenia, zamazania, plamy i bazgroły wykonane niebieskim długopisem potęgują wrażenie obcowania z brulionem, spontanicznymi notatkami, które nie stanowią jeszcze zamkniętej całości. Zapraszają czytelnika do współtworzenia, komentowania i uzupełniania myśli autora. Chaos tomiku jest jednak pozorny. W rzeczywistości stanowi starannie dopracowaną całość. Na uwagę zasługuje mistrzowskie wykonanie poligraficzne, m.in. okładka z grubego surowego kartonu, na której umieszczono tłoczenie imitujące relief długopisu. Brawa za oryginalność i spójność koncepcji graficznej z treścią, a także bardzo staranne wykonanie poligraficzne oraz dopracowanie szczegółów.

 

SERIA: Philip Marlowe – Raymond Chandler

1. Głęboki sen, 2. Żegnaj, laleczko, 3. Wysokie okno

projekt graficzny: Przemek Dębowski

wydawca: Wydawnictwo KARAKTER, Kraków

druk i oprawa: Drukarnia ABEDIK, Żerniki

ISBN 1. 978-83-67016-15-5

ISBN 2. 978-83-67016-16-2

ISBN 3. 978-83-67016-17-9

 

Kieszonkowa seria kryminałów pod znakiem Philipa Marlowe’a zwraca uwagę przemyślaną, spójną koncepcją. Jej atutem są charakterystyczne niebieskie okładki z symbolicznymi, uproszczonymi ilustracjami nawiązującymi do treści. Oko czytelnika przyciąga także zastosowane na okładkach liternictwo inspirowane kształtami z epoki. Całość kompozycji dopełniają intrygujące cytaty. Jury doceniło odwołanie się w tym projekcie do polskich tradycji edytorskich, a dokładnie do słynnej serii „Z jamnikiem”. Nie jest to jednak próba naśladownictwa, lecz raczej własna interpretacja, wprowadzająca powiew świeżości i oryginalności. Na pochwałę zasługuje także wnętrze książki ‒ parametry na poziomie mikrotypografii zostały starannie dobrane, co skutkuje dobrą czytelnością tekstu. Warto również zwrócić uwagę na odpowiedni papier. Podsumowując: tę książkę z przyjemnością bierze się do ręki! Brawa za dobrze rozumianą prostotę, funkcjonalność i szacunek dla czytelnika.

WYRÓŻNIENIE

Śnieg. Elegie przedmiejskie – Maciej Robert

projekt graficzny i skład: Joanna Jopkiewicz / Grupa Projektor

wydawca: Wrocławskie Wydawnictwo WARSTWY

 współwydawca: Wrocławski Dom Literatury

druk i oprawa: Zakład Poligraficzny Moś i Łuczak, Poznań

ISBN 978-83-65502-55-1

 

Dział II.  LITERATURA NAUKOWA i POPULARNONAUKOWA (humanistyka, matematyczno-przyrodnicze)

NAGRODY

 Antropocen. W stronę architektury regenerującej – redakcja Kacper Kępiński i Adrian Krężlik

projekt graficzny i skład: Honza Zamojski [rh.plus]

przygotowanie zdjęć do druku: Tomasz Kubaczyk
wydawca: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Warszawa
druk i oprawa: Drukarnia ARGRAF Warszawa

ISBN 978-83-965401-1-9

 Książka oparta o radykalne kontrasty wewnątrz tomu, wyróżnia się oszczędnie zaprojektowaną okładką z motywem globu, który można również czytać antropomorficznie, jako ludzką głowę. W środku publikacja jest przerywana kolorowymi abstrakcyjnymi wkładkami. Artystyczne, graficzne wtrącenia o radykalnie skontrastowanym papierze i pełnym kolorze w stosunku do części tekstowych, kojarzą się ze zjawiskami naturalnymi, które w dobie kryzysu klimatycznego gwałtownie i nieprzewidywalnie dają o sobie znać wyrywając nas z utartych ścieżek myślenia we wszystkich dziedzinach życia na naszej planecie. W samym tekście zostały zastosowane zabiegi, które ułatwiają i uprzyjemniają czytanie. Książka wyróżnia się na tle polskiego projektowania wysokim poziomem artystycznym opracowania marginaliów, jak również numeracji stron i przypisów. Jury postanowiło przyznać jej nagrodę za wysoki poziom graficzny. Format, okładka i ergonomiczne wykorzystanie całości środków danych grafikowi. Jest w zgodzie z tematyką tytułowego antropocenu i architektury regenerującej.

Najlepiej – nie urodzić się. Istnienie jako źródło krzywdy – David Benatar

projekt graficzny: Michał Dziadkowiec

wydawca: Towarzystwo Naukowe im. Stanisława Andreskiego, Kraków

druk i oprawa: Drukarnia RUBIN, Kraków

ISBN 978-83-957970-3-3

Książka została nagrodzona za twórcze potraktowanie formatu wygodnego pocket booka o oszczędnej objętości prezentującej filozoficzne treści. Swobodne potraktowanie tematu publikacji naukowej wyróżnia się wysokim poziomem artystycznym na tle większości wydawanych w Polsce książek filozoficznych. Szerokie horyzonty graficzne projektującej osoby zdradza wykorzystanie skrzydełek okładki do językowej gry z tytułem, co nawiązuje do najlepszych wzorów polskiego projektowania, jakie znamy chociażby z twórczości Wojciecha Zamecznika. Rodzaj i żółty, jaskrawy kolor oprawy, został dobrze skontrastowany z gramaturą i dającym odpoczynek oczom odcieniem papieru. Szata graficzna oraz skład książki w pełni oddają jej charakter i pozwalają na wygodny kontakt z filozoficzną, ontologiczną tematyką tekstu. Jury docenia także pracę drukarni, która perfekcyjnie wykonała ten interesujący projekt.

W przejściu. 43 teksty o architekturze i przestrzeni. Wybór esejów i wywiadów z „Autoportretu. Pisma o dobrej przestrzeni” 2002–2022  
– praca zbiorowa pod redakcją Doroty Leśniak-Rychlak i Marcina Wichy

projekt graficzny i skład: Damian Nowak / Parastudio

wydawca:  Małopolski Instytut Kultury w Krakowie

druk i oprawa: Drukarnia LEYKO, Kraków

ISBN: 978-83-61406-46-4

Zaprojektowanie obszernego tomu antologii tekstów jest niewątpliwie trudnym zadaniem graficznym. W projekcie książki W przejściu… udało się stworzyć użyteczną, czytelną szatę graficzną perfekcyjnie integrującą wnętrze i zewnętrze. Poszczególne teksty zostały potraktowane z wyważonym zaangażowaniem środków projektowych dobrze prezentujących naukowe i popularnonaukowe eseje. Jury zwróciło uwagę na twórcze wykorzystanie rozpowszechnionego w projektowaniu książek architektonicznych motywu geometrycznej siatki (gridu). Interesujące zgranie rodzaju i kolorystyki papieru oraz przypominającej ekologiczną tekturę okładki publikacji dobrze licuje z samą tematyką poruszającą problemy kryzysu klimatycznego, postwzrostu i wyzwań związanych z kształtowaniem „dobrej przestrzeni”, którą czasopismo „Autoportret” umieściło w swoim podtytutle. Interesujące, czytelne łamanie tekstu współgra z przypisami oraz ilustracjami. Grafik zastosował adekwatną liczbę środków, by stworzyć publikację przyjazną czytelniczkom i czytelnikom. Jury jednogłośnie uznało książkę W przejściu… za zaprojektowaną z wysoką kulturą wizualną.

WYRÓŻNIENIA

Grażyna Hase. Zawsze w modzie – pod redakcją Agnieszki Dąbrowskiej

projekt graficzny i skład: Nicola Cholewa i Magdalena Heliasz
wydawca: Muzeum Warszawy

druk i oprawa: Drukarnia UNIDRUK, Kraków

ISBN 978-83-959638-9-6

Kapitał i ideologia / Capital et Idéologie – Thomas Piketty

projekt graficzny, typograficzny, skład i łamanie: Marcin Hernas / tessera

wydawca: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa

druk i oprawa: OZGraf – Olsztyńskie Zakłady Graficzne

ISBN 978-83-66586-97-0

 

Nekroprzemoc. Polityka, kultura i umarli – Jakub Orzeszek i Stanisław Rosiek
projekt graficzny, typograficzny i projekt okładki: Stanisław Salij i Zuzanna Leśniak
skład: Zuzanna Leśniak

wydawca: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk

druk i oprawa: Drukarnia READ ME, Łódź

ISBN 978-83-7453-523-6

 

Niezłe Szprychy. O kobietach w kulturze rowerowej – Agnieszka Ejsymont

projekt graficzny i skład: Agnieszka Ejsymont
wydawca: Niezłe Studio Agnieszka Ejsymont, Jelenia Góra

druk i oprawa: Zakład Poligraficzny SINDRUK, Opole

ISBN 978-83-966257-0-0

 

Dział III. KSIĄŻKI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

NAGRODY

 Poławiacz cieni (Bajki zebrane) – Erna Rosenstein

ilustracje: Katarzyna Walentynowicz
projekt graficzny i skład: Marcin Markowski

wydawca: Wydawnictwo  WOLNO, Lusowo
współwydawca: Fundacja Galerii Foksal

druk i oprawa: Drukarnia ARTiS POLIGRAFIA, Toruń

ISBN 978-83-959390-6-8

Przemyślany i elegancki projekt graficzny wspaniale współgra z pięknymi ilustracjami, w sposób nieoczywisty nawiązującymi do twórczości artystycznej autorki bajek. Szczególną uwagę zwraca intrygująca okładka i wyrafinowana kolorystyka całości – oszczędna, lecz atrakcyjna, nie epatująca krzykliwymi barwami, lecz z wyczuciem operująca niuansami kolorystycznymi. Opracowanie typograficzne jest eleganckie, niemal klasyczne. Przełamano je detalami ilustracyjnymi, które w niektórych miejscach nawiązują do tradycyjnych ozdobników, by gdzie indziej przeplatać się z antykwą, tworząc rysunkowo-liternicze kompozycje. Ten dialog ilustracji z typografią, pełen wzajemnego szacunku, lecz oparty na kontraście, jest wielkim walorem książki. W warstwie ilustracyjnej na szczególne wyróżnienie zasługuje nieskrępowana, fantastyczna wyobraźnia autorki, która brawurowo operuje zarówno detalem, jak i całą kompozycją, wprowadzając czytelników w niesamowite, wciągające światy zwierząt, roślin, kosmosu i – z rzadka – ludzi. Wielkie brawa za poczucie humoru, zaskakujące, piękne detale ilustracyjne. Jest to książka do długiego, pełnego zachwytów odkrywania na bardzo wielu poziomach.

Wilki. Historie prawdziwe – Michał Figura, Aleksandra Mizielińska i Daniel Mizieliński
ilustracje: Aleksandra Mizielińska i Daniel Mizieliński

wydawca: Wydawnictwo  Dwie Siostry, Warszawa

druk i oprawa: OZGraf – Olsztyńskie Zakłady Graficzne

ISBN 978-83-8150-222-1

Ta świetnie zrealizowana książka przeznaczona jest nie tylko dla dzieci. Docenią ją i znajdą w niej coś dla siebie czytelnicy i czytelniczki w każdym wieku. Sprawdzi się także jako lektura międzypokoleniowa, do wspólnej lektury i dyskusji między dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Ta sprawnie narysowana i zbudowana, niezwykle wciągająca książka umiejętnie przybliża badania naukowe, obserwacje i doświadczenia zoologów i przyrodników. Zaangażowaniu młodych czytelniczek i czytelników w ważny temat życia dzikich zwierząt i ich relacji z opanowującym niemal każdy skrawek ziemi człowiekiem pomaga użycie lekkiej i błyskotliwej formy. Ilustracje, zdjęcia, mapy i infografiki połączone są w przejrzystą i koherentną całość operującą przede wszystkim środkami wizualnymi. Uwagę zwraca także staranna edycja wydawnicza, spójna kolorystyka i przemyślana oprawa introligatorska. Na szczególne wyróżnienie zasługuje też ogólna koncepcja i popularyzacja ważnego tematu z obszaru ochrony przyrody.

WYRÓŻNIENIA

 Dwa słowa – Anna Taraska

projekt graficzny i ilustracje: Dominika Czerniak-Chojnacka

wydawca: Wydawnictwo  Dwie Siostry, Warszawa

druk i oprawa: Drukarnia EDICA, Poznań

ISBN 978-83-8150-066-1

 

Ogień – Anna Skowrońska

opracowanie graficzne i ilustracje: Agata Dudek i Małgorzata Nowak

wydawca: Wydawnictwo  MUCHOMOR, Warszawa

druk i oprawa:  KDD Konińska Drukarnia Dziełowa

ISBN 978-83-65650-60-3

 

Dział IV. PODRĘCZNIKI i LITERATURA FACHOWA (materiały edukacyjne i szkoleniowe, słowniki, poradniki)

NAGRODY

 Lukullus. Nowe ciastkarstwo – Albert Judycki, Jacek Malarski

projekt, skład i przygotowanie do druku: Anna Piwowar / Siostry Piwowar Studio

fotografie: Jacek Malarski

wydawca: Firma LUKULLUS, Warszawa

druk i oprawa: Drukarnia ARGRAF, Warszawa

ISBN 978-83-965491-0-5

Czasy, kiedy w projektowaniu książek „więcej” (objętości, uszlachetnień, splendoru) znaczyło „lepiej” minęły, chyba bezpowrotnie. Ograniczenia związane z użytkowaniem zasobów i energii, a także dbałość o to, by nie generować produktów, które staną się trudnymi do utylizacji odpadami, nakazują skromność. Żeby pozwolić sobie na rozmach, należy mieć naprawdę dobry powód. Takim powodem jest właśnie publikacja książki-hołdu dla warszawskiego cukiernictwa najwyższej próby. Autorzy książki, właściciele warszawskich cukierni Lukullus i mistrzowie fachu ciastkarskiego, zdecydowali się na odważny krok: ujawnienie i szczegółowe opisanie wszystkich swoich receptur. Nie jest to książka, która zdezaktualizuje się w ciągu jednego sezonu, tak jak chyba nigdy nie zdezaktualizują się przepisy na najlepszej jakości napoleonki, eklery i jabłeczniki. Książka wpisuje się w strategię firmy polegającą na dbałości o każdy szczegół nie tylko w departamencie słodkości, lecz także projektowania. Ta monumentalna księga idealnie współgra z wyrafinowanymi wnętrzami cukierni Lukullusa oraz opakowaniami projektowanymi przez najciekawsze polskie ilustratorki i ilustratorów. Umieszczona na postumencie w kawiarni niczym księga liturgiczna, wspaniale komponuje się z architekturą. Zapakowana na prezent, wchodzi w dialog z ilustracją. Splendor tej publikacji współistnieje jednak z oszczędnością środków formalnych: apetycznie połyskujące fotografie towarzyszą eleganckiej typografii i rysunkom instruktażowym. Podobnie jak do ciastek nie dodaje się tu sztucznych aromatów, tak i książka zawiera tylko to, co niezbędne. Niczym receptura zawierająca zaledwie kilka, za to najlepszej jakości składników, książka Lukullus. Nowe ciastkarstwo ma w sobie tylko tyle środków formalnych, ile wymaga adekwatne zaprezentowanie treści. Całość złożona jest poprawnie, z najwyższą starannością, a o ponadczasowości i wyjątkowości tomu świadczy także najwyższa jakość wykończenia i oprawy. Jest to hołd nie tylko dla rzemiosła cukierniczego, lecz także książkowego.

Skrajobraz. Formy oporu i granice wzrostu Warszawy – praca pod redakcją Bartłomieja Poteralskiego

koncepcja i projekt graficzny: Kuba Maria Mazurkiewicz

wydawca: Firma PROLOG, Wrocław

druk i oprawa: Drukarnia KLIMIUK, Warszawa

ISBN 978-83-964670-0-3

„Skrajobraz” to miejsce pomiędzy, strefa buforowa oddzielająca miasto od nie-miasta. Obszar, gdzie zabudowa jest już rozrzedzona, a jednocześnie terytorium poddawane największej presji suburbanizacji i spekulacji ziemią. Jako ni to miasto, ni to obszar niezabudowany, jest omijane wzrokiem i zostawiane na pastwę wolnego rynku. Na potrzebę projektowego zaopiekowania się „skrajobrazem” zwraca uwagę publikacja będąca podsumowaniem warsztatów i wystawy w warszawskim pawilonie Zodiak. Już okładka katalogu mówi nam wiele o „skrajobrazie” i „ustawia” lekturę: drut kolczasty, zarośla, w tle majaczą bloki. Typografia jest ucięta, za czymś się chowa. Wewnątrz tekst ciągły jest racjonalnie, niemal technicznie złożony krojem bezszeryfowym oraz urozmaicony wcięciami w łamach. Towarzyszą mu czarno-białe zdjęcia, utrzymane w podobnej atmosferze, chłodno dokumentujące warszawskie peryferia. Wstępem do prezentacji powarsztatowych propozycji architektonicznych dla brzegów Warszawy są coraz bardziej dynamiczne kolaże z rysunków i planów architektonicznych. Rozmaitość skali, punktów widzenia, motywów z jednej strony odzwierciedla chaos peryferii, z drugiej – obiecuje im nowe, dynamiczne i witalne życie nieograniczone tylko do monotonnej deweloperki. Książka, mimo, że stonowana, w sposób architektoniczny niemal „techniczna”, wyśmienicie odzwierciedla smutno-chaotyczną naturę „skrajobrazu”, a jednocześnie staje się platformą do prezentacji nowych koncepcji architektonicznych w sposób angażujący i klarowny, zrozumiały dla nieprofesjonalnego czytelnika. Mimo niszowego – by nie rzec peryferyjnego – tematu i charakteru publikacji branżowej, książka angażuje emocjonalnie, jednocześnie pozostając rzetelną platformą do dyskusji o architekturze i urbanistyce.

 

WYRÓŻNIENIE

Zielona Warszawa. Alternatywny przewodnik / Green Warsaw. Alternative Guide – Agnieszka Kowalska

projekt graficzny, skład i łamanie: Jakub Pionty Jezierski

przygotowanie zdjęć i ilustracji do druku: Zbyszek Kordys

fotoedycja: Aga Bilska

wydawca: Dom Spotkań z Historią, Warszawa

druk i oprawa: Drukarnia ARGRAF, Warszawa

ISBN 978-93-66068- 41-4

 

Dział V. SZTUKA i FOTOGRAFIA (albumy i katalogi)

Erna Rosenstein, Aubrey Williams. Ziemia otworzy usta – redakcja Jakub Gawkowski

projekt graficzny: Ryszard Bienert

wydawca: Muzeum Sztuki w Łodzi 

druk i oprawa: DRUKMANIA Natalia Łuczak Krystian Łuczak, Daszewice

ISBN 978-83-66696-30-3

Publikacja towarzyszy wystawie-spotkaniu prac dwojga artystów: Erny Rosenstein i Aubrey’a Williamsa. Oboje wielokrotnie powracali w swojej twórczości do przeszłości, odkrywali to, co wcześniej pozostawało ukryte i niewypowiedziane. Jak pisze Jakub Gawkowski, kurator wystawy, spotkanie to ukazuje, w jaki sposób malarstwo przedstawiało traumy historycznej przemocy w czasie naznaczonym jednocześnie dekolonizacją i wyłanianiem się publicznej pamięci o Zagładzie. Ich obrazy pobudzają do refleksji nad tym, co wyrządzone zło pozostawia po sobie w pamięci indywidualnej i międzypokoleniowej. Ten niełatwy temat został przedstawiony w książce z dużą wrażliwością. Przemyślana koncepcja, przejrzysty layout, dobór papieru, formatu i oprawy w doskonały sposób podkreśla wizualną lekkość publikacji. Wszystko to świetnie współgra ze sobą i z treścią książki. Wprowadzenie nietypowego rozwiązania – okleiny introligatorskiej w roli przekładek na początku i końcu książki jest subtelnym nawiązaniem do twórczości Rosenstein i Williamsa, do odkrywania tego, co ukryte.

  

Wilhelm Sasnal. Tytuł niepodany [Taki pejzaż] – redakcja i wybór tekstów Adam Szymczyk

projekt graficzny: Agata Biskup
wydawca: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa

druk i oprawa: Drukarnia SKLENIARZ, Kraków

ISBN  978-83-67075-34-3

Wystawę Wilhelma Sasnala w warszawskim Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN obejrzało według danych muzeum blisko 80 tysięcy osób. Na pytanie, dlaczego temat żydowski, a szczególnie temat Zagłady jest dla niego tak istotny, artysta odpowiada: „Z jakiegoś nieświadomego poczucia braku, który trudno zdefiniować. A może z poczucia winy, jakie, będąc wychowanym w tradycji chrześcijańskiej Polakiem, noszę. Żydowskimi tematami nie zainteresowałem się na pewno z sentymentu, bardziej z własnej troski. I teraz jest mi łatwiej, bo wiele tematów przerobiłem i je nazwałem”. Odpowiedzi na to pytanie można też poszukać w zebranych w tej książce tekstach historyków, badaczek, dziennikarek i aktywistów. Dotyczą one nie tylko prac Sasnala, poruszają również problemy rasy, relacji polsko-żydowskich, mówią o szerszych wzorcach kulturowych czy społecznych będących źródłem krzywdy i przemocy. Ta niewielka publikacja została zaprojektowana z ogromnym wyczuciem projektowym. Piękna obwoluta, z fragmentem dokumentacji fotograficznej prac z wystawy artysty w POLIN, ukrywa minimalistyczną okładkę. Narracja wizualna i relacje obrazu z tekstem poprowadzone są wewnątrz tej publikacji z delikatnością i zrozumieniem tematu. Oryginalna koncepcja i dobór papierów powodują, że książka jest lekka i zarazem intrygująca, a prace i treści w niej zawarte są znakomicie pokazane. Jury zwróciło szczególną uwagę na skromność książki, która w tym przypadku jest zdecydowanym atutem. Malarstwo Wilhelma Sasnala – są to często obrazy o dużych formatach – zostało zaprezentowane w niewielkiej i niedrogiej książce. Jak się okazuje, można z sukcesem pokazywać sztukę w publikacjach niedrogich, niewymagających mnóstwa uszlachetnień, wyszukanych papierów i wielkich formatów. Dzięki temu książka jest nie tylko bardziej zrównoważona jeśli chodzi o środowisko, lecz także dostępna – także cenowo – dla odbiorczyń i odbiorców.

 

WYRÓŻNIENIA

Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90. – redakcja i koncepcja Karolina Puchała-Rojek, współpraca Julia Staniszewska

projekt graficzny i skład: Anna Piwowar / Siostry Piwowar Studio
przygotowanie fotografii do druku: Karol Bagiński / Foto-Grafika

wydawca:  Muzeum Warszawy

druk i oprawa:  Drukarnia ARGRAF, Warszawa

ISBN 978-83-964731-5-8

 

Mariola Przyjemska. Konsumpcja, konstrukcja i melancholia – pod redakcją Ewy Majewskiej i Ewy Opałki

projekt graficzny i skład: Jakub de Barbaro

skład: Krzysztof Łukawski
koordynacja: Dorota Karaszewska

wydawca:  ZACHĘTA – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa i  Muzeum Współczesne we Wrocławiu

druk i oprawa: Drukarnia ARGRAF, Warszawa

ISBN 978-83-66979-06-4

 

Niech szyją. Współczesna polska rzeźba uszyta – praca zbiorowa

projekt graficzny i skład: Alicja Kobza Studio

wydawca: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

druk i oprawa: Drukarnia ARGRAF, Warszawa

ISBN 978-83-64653-37-7

 

Zmyślona historia / Made-Up Story – Karolina Jabłońska

koncepcja, projekt graficzny i układ: Agata Biskup

wydawca: Fundacja RASTER, Warszawa

druk i oprawa: Drukarnia SKLENIARZ, Kraków

ISBN 978-83-938244-9-6

 

 

Dział VI. INNE (bibliofilskie, mapy, nuty itp.)

NAGRODY

Przebudowa zabytkowych budynków gospodarczych na Przedzamczu zamku w Malborku wraz z ich dostosowaniem do funkcji kulturalno-edukacyjnych – Agnieszka Kowalska, Monika Rogalewska, Bartosz Skop, Bogusz Wasik

projekt okładki, opracowanie graficzne i skład: Ryszard Bienert

wydawca: Muzeum Zamkowe w Malborku

druk i oprawa: Zakład Poligraficzny Moś i Łuczak, Poznań

ISBN 978-83-958986-8-6

Publikacja ta jest doskonałym przykładem tego, iż specjalistyczne zagadnienia, takie jak dokumentacja i adaptacja architektonicznych historycznych budynków do nowych funkcji, można przedstawić czytelnikom w nowoczesny i niebanalny, a zarazem logiczny i przejrzysty sposób. Książka intryguje już od samej, czysto typograficznej okładki z wkomponowaną w nią pocztówką. Oryginalnym zabiegiem jest nadrukowanie na brzegach książki miniatur budynków zamkowych. Layout publikacji w łatwy sposób umożliwia czytelnikowi przyswojenie tekstu, który został tu zawarty w aż czterech językach, czego dowiadujemy się już z pierwszej strony okładki. Jest to intrygujący i znakomity koncept projektowy, typograficzny i wydawniczy, w którym żaden z elementów książki nie został pominięty.

Roman Duszek – Patryk Hardziej                    

projekt graficzny, skład i łamanie: Patryk Hardziej

wydawca: Fundacja Karola Śliwki, Gdańsk

druk i oprawa: Drukarnia MISIURO, Gdańsk

  ISBN  978-83-965807-0-2

Jest to starannie wydana opowieść o twórczości Romana Duszka, autora wielu znaków graficznych, informacji i identyfikacji wizualnych, okładek, plakatów i opakowań będących codziennością wizualną kilku pokoleń Polaków. Projektant jest autorem między innymi znaku graficznego Bumar (1972), opracowania informacji wizualnej warszawskiego metra (1983, wspólnie z Ryszardem Bojarem), logo Dziennika Telewizyjnego (1980) i znaku Hotelu Victoria (1976). Roman Duszek zaprojektował również, we współpracy z Andrzejem Zbrożkiem, przełomowy system identyfikacji Polskich Linii Lotniczych LOT (1976). Proces twórczy został świetnie przedstawiony w książce, w której znajdziemy między innymi archiwalne szkice i dokumentacje projektów. Ta konsekwentnie zaprojektowana publikacja, począwszy od twardej oprawy z kaszerowaniem i kontrastowym zastosowaniem tłoczeń srebrną, metaliczną folią na czarnym niepowlekanym papierze, znakomicie prowadzi nas przez poszczególne realizacje pioniera polskiego projektowania. Kolor srebrny pojawia się również we wnętrzu publikacji – w połączeniu z krojem pisma zastosowanym w nazwach działów dodaje publikacji wyrazu i charakteru. Całość jest spójna i bardzo atrakcyjna dla czytelnika, a przy tym niezwykle czytelna i świetnie prezentująca projekty bohatera książki.

 

WYRÓŻNIENIA

Listy Minotaura do zakażonych – Andrzej Bednarczyk

projekt graficzny, layout i skład: Joanna Tyborowska i Andrzej Bednarczyk  

wydawca: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

współwydawca: Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu

druk i oprawa: Drukarnia AKAPIT, Lublin

ISBN 978-83-66564-45-9

 

Wzornik alternatywnych symboli śmierci – Kuba Maria Mazurkiewicz

projekt graficzny, skład i łamanie: Kuba Maria Mazurkiewicz

wydawca: Firma Dar Dobryszyc, Warszawa
współwydawca: Jakub Mazurkiewicz Pracownia Projektowa, Warszawa

druk i oprawa: Drukarnia KLIMIUK, Warszawa
ISBN  978-83-957673-2-6

 

Ponadto jury przyznało:

 NAGRODĘ HONOROWĄ

 JOANNIE TYBOROWSKIEJ  i  ANDRZEJOWI BEDNARCZYKOWI

za oryginalną i zaskakującą koncepcję wydawniczą oraz wyjątkowe ilustracje do książki Andrzeja Bednarczyka Listy Minotaura do zakażonych, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i Galeria Sztuki

Jana Tarasina w Kaliszu, Kraków 2022

oraz 

DRUKARNII AKAPIT

za perfekcyjne wykonanie drukarskie i introligatorskie trudnego i ciekawego projektu książki Andrzeja Bednarczyka Listy Minotaura do zakażonych, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie i Galeria Sztuki Jana Tarasina w Kaliszu, Kraków 202

 Publikację charakteryzuje perfekcyjna realizacja projektu wymagającego dokładności drukarskiej i introligatorskiej. Książka w kształcie kostki o bokach 15x15x15 cm, zawierająca 250 stron, znajduje się w czarnym pudełku o niebanalnej konstrukcji. Sześcian bloku książki pokrywają ilustracje dokładnie spasowane na krawędziach. Projekt poligraficzny wymagał skomplikowanego layoutu, korelacji zadruku z parametrami użytego papieru oraz artystycznymi rysunkami, których elementy pozwalają dodatkowo na tworzenie metailustracji (AR) i łączenie w wizualne ciągi. Jury konkursu oceniało jedynie książkę, natomiast czytanie ponad dwustu niewielkich opowiadań można pobudzać przy pomocy technologii rozszerzonej rzeczywistości, audiobooka oraz instagrama. W swojej materialnej postaci Listy Minotaura… zdecydowanie wyróżniają się na tle pozostałych ocenianych książek oryginalnością kompozycji i atrakcyjnością.

 

Towarzystwo Bibliofilów Polskich w Warszawie
tradycyjnie przyznało NAGRODY HONOROWE

 Dyplomy otrzymują:

 Nicola Cholewa i Magdalena Heliasz

za świetny poziom edytorski książki Grażyna HASE. Zawsze w modzie,
wydanej nakładem Muzeum Warszawy, 2022

Ryszard Bienert

za projekt okładki, opracowanie graficzne i skład książki Przebudowa zabytkowych budynków gospodarczych na Przedzamczu zamku w Malborku wraz z ich dostosowaniem do funkcji kulturalno-edukacyjnych, wydanej przez Muzeum Zamkowe w Malborku, 2022

oraz

Patryk Hardziej

za teksty, projekt graficzny, skład i łamanie książki Roman Duszek, wydanej nakładem Fundacja Karola Śliwki w Gdańsku, 2022.

 

Partnerem Konkursu jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Podaj dalej
Autor: ET, fot. PD