
15 marca w wieku 74 lat zmarł Wiesław Rosocha, grafik, autor plakatów, ilustracji i rysunków.
Urodził się 16 września 1946 roku. W latach 1969-1974 studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, najpierw w pracowni malarskiej prof. Eugeniusza Markowskiego, a później prof. Jerzego Tchórzewskiego. Dyplom uzyskał w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. W latach 1975-1978 był w ASP asystentem w pracowni malarstwa prowadzonej przez Teresę Pągowską.
W biogramie autorstwa Artura Tanikowskiego zamieszczonym na portalu culture.pl podano, że Wiesław Rosocha w okresie stanu wojennego współpracował z wydawnictwami podziemnymi, biorąc udział w niezależnym życiu artystycznym, przy jednoczesnym bojkocie oficjalnego obiegu państwowego. W latach 1984-1989, ale i w późniejszych, uczestniczył w wystawach organizowanych przez Janusza Boguckiego i Ninę Smolarz, takich jak „Apokalipsa. Światło w ciemności”, „Wieczerza, czyli Widzialne i Niewidzialne”, „Powiększanie wyobraźni. Łączenie podzielonego”. Tej ostatniej towarzyszył pierwszy w Polsce artystyczny billboard autorstwa Wiesława Rosochy. W 1990 roku współpracował z Pomarańczową Alternatywą w czasie jej akcji w Warszawie.
Współpracował z wieloma teatrami, a także nawiązywał współprace z licznymi wydawnictwami w Polsce i zagranicą (m. in. Czytelnik, PIW, Iskry, Albrecht Knaus, Hayakawa, Giunti Blu, Tyto Alba), czasopismami społeczno-kulturalnymi „Charaktery”, „Tygodnik Powszechny” i dodatkami do dzienników „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza”.
Chwilowo zafascynowany Jerzym Kosińskim, Wiesław Rosocha zaprojektował 10 ilustracji, które w 1991 roku wydał w formie trzech plakatów, a w 1993 roku – jako serię pocztówek. Jak mówił artysta, te prace odnosiły się nie tyle do powieści „Malowany ptak”, ale raczej do postaci Kosińskiego.
Wiesław Rosocha był laureatem wielu konkursów. Otrzymał m.in. nagrodę główną PTWK w konkursie na Najpiękniejszą Książkę Roku 1980 za opracowanie graficzne „Abelarda i Heloizy” Ronalda Duncana (Czytelnik), złoty medal na VI Biennale Plakatu w Lahti za „Hamleta” dla Teatru Ateneum (1985), złoty medal na VI Międzynarodowej Wystawie The Art Directors Club w Nowym Jorku za plakaty z serii „Akuszerzy” (1992), nagrodę im. Józefa Mroszczaka na 15. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie za „Zestaw podróżny do śmierci” Susan Sontag dla Teatru Rozmaitości (1996), Grand Prix I Biennale Ilustracji w Aki Town (Japonia) za zestaw ilustracji (2001), Yusaku Kamekura International Design Award na 8. Międzynarodowym Triennale Plakatu w Toyamie (Japonia) za plakaty autorskie z cyklu „Nie zabijaj” (2006), srebrny medal na 9. Międzynarodowym Triennale Plakatu w Toyamie (Japonia) za plakaty z serii „Hommage á Henryk Tomaszewski” (2009), złoty medal na 24. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie oraz na 11. Międzynarodowym Triennale Plakatu w Toyamie (Japonia) za plakat „Rosocha. Inne obszary, inne formaty” (2014 i 2015).
W roku 2005 został odznaczony przez Ministra Kultury brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Informacje o twórczości artysty zawierają katalogi jego wystaw, zbiorowe opracowania na temat polskiego plakatu współczesnego, a także m.in. teksty: „Wiesław Rosocha” autorstwa Naboru Matsuury, opublikowany w czasopiśmie „Creation” (1993, nr 19, s. 50), „Wiesiek Rosocha” autorstwa Petera Gyllana w „Novum. World of graphic design” (2001, nr 07, str.62) oraz „Graficzne baśnie Wiesława Rosochy” autorstwa Piotra Dumały na stronie internetowej „Laboratorium Więzi”.