środa, 4 sierpnia 2021

Znak słucha swoich czytelników i rozwija nowe kompetencje – rozmowa z Dominiką Kozłowską, prezeską zarządu SIW Znak. 

Jak pani patrzy na minione lata Znaku?

Przeszłość Znaku jest dla mnie ogromnie inspirująca. W okre­sie PRL-u Znak był jedną z niewielu niezależnych instytucji kultury w Polsce, a zarazem środowiskiem o znaczeniu spo­łecznym i politycznym. Wyrazem tego zaangażowania było m.in. powstałe przy współudziale ludzi Znaku Koło Poselskie „Znak”, Kluby Inteligencji Katolickiej, później Towarzy­stwo Kursów Naukowych. Nie dość dobrze zbadany jest jesz­cze wkład w ruch „Solidarność” i wreszcie w przemiany 1989 roku. (…)

Zanim trafiłam do Znaku, pracowałam nad doktoratem z filozofii i świeżo po jego obronie rozpoczęłam pracę w wy­dawnictwie. Początkowo próbowałam łączyć pracę naukową i wydawniczą, szybko jednak ta druga aktywność wzięła górę. Praca w Znaku pozwala mi łączyć wszystkie ważne dla mnie pola zaangażowania: intelektualnego i społecznego. A po­nieważ nasza codzienność to przede wszystkim działalność biznesowa, te wszystkie aktywności znajdują zakorzenienie w konkrecie.

Jaki będzie Znak w przyszłości?

Przyszłość widzimy jako dalszy rozwój naszego domu wydaw­niczego. Naj­ważniejsze kierunki rozwoju, m.in. rozwój obszaru digital, analityki Big Data czy omnichanelo­wego podejścia do sprzedaży książki – wypracowaliśmy jesz­cze przed pandemią, która przyczyniła się do przyspieszenia zmian związanych z rozwojem kanałów internetowych. Jeste­śmy przekonani, że budowanie i rozwijanie tych kompetencji jest warunkiem rozwoju nie tylko w naszej branży, ale w każdej dziedzinie biznesu. Jest dla nas również kluczowe, aby Znak wydawał istotną liczbę książek ważnych, książek-wydarzeń, które mają ambicję wchodzić w krwioobieg współczesnych debat. Chcemy także, by Znak zachował swoją niezależność biznesową i rozwijał się w sposób stabilny i bezpieczny.

W numerze także m.in.:

Audioteka ze wzrostem przychodów – rok 2020 przyniósł spółce Audioteka, liderowi polskiego rynku książek do słuchania,  wzrost przychodów o 17 proc.  Dobre wyniki związane są głównie ze wzrostem sprzedaży audiobooków wśród klientów indywidualnych. W najszybszym tempie rosły przychody z subskrypcji. „Rok 2020, mimo swojej specyfiki i wielu niespodziewanych trudności, z którymi przyszło się mierzyć niemal wszystkim biznesom na świecie, w Audiotece był rekordowym rokiem zarówno pod kątem liczby produkcji, i jak i rozmachu nagrań. Słuchowiska, które od lat są znakiem rozpoznawalnym Audioteki oraz oryginalne treści, w tym szeroki wybór audycji i podcastów, sprawiają, że oferta Audioteki budzi duże zainteresowanie mediów i upowszechnia modę na angażujące słuchanie”…

Działamy na pełnych obrotach – rozmowa z Jackiem Orylem, dyrektorem Warszawskich Targów Książki: Udało się nam załagodzić konflikt dyplomatyczny, gdyż czeskie Ministerstwo Kultury zwróciło się do naszego Ministerstwa o pomoc w sprawie sporu ze spółką Murator Expo. Wtedy zaproponowaliśmy, że przyjmiemy czeskich gości, decydując, że nie będziemy powtórnie żądać tego, co już zapłacili Muratorowi. Wątpię, czy któraś z wymienionych polskich instytucji poinformowana o tej sprawie przez Czechy poczuje się zobowiązana wobec nas do podziękowania w jakiejkolwiek formie za
taki kosztowny gest, ale z pewnością polscy miłośnicy znakomitej literatury czeskiej i czeskich autorów będą usatysfakcjonowani, bo program czeski jest naprawdę ciekawy i bogaty. Jesteśmy przy tym pierwszym w tym roku gospodarzem targów, który jest w stanie zrealizować ich wystąpienie na żywo, bo inne imprezy na świecie, do których przygotowywało się Ministerstwo Kultury Czech zostały albo odwołane, albo odbywają się online”.

Piractwo w czasie pandemii – Czy poziom piractwa w czasach pandemii wzrósł? Twardych danych na ten temat nie mamy, a ciężko wierzyć w wirtualne straty podawane przez przemysł kreatywny. Jest natomiast pewne, że w ubiegłym roku wzrosło znacznie zainteresowanie treściami cyfrowymi. Część
czytelników na pewno będzie sięgać po nielegalnie udostępniane e-booki. Nie należy nad tym załamywać rąk, a cieszyć się z poszerzenia bazy potencjalnych klientów – komentuje Robert Drózd, Świat Czytników.

Polacy kupują mobilnie

Przygotowania do Targów Książki w Krakowie

Powstaje raport na temat publikacji naukowych

Top 10 Nielsen BookScan Polska za lipiec w trzech kategoriach: fiction, non-fiction i dla dzieci: “Po pierwsze w tabelach widać, jak zmieniają się topy książek dla dzieci i młodzieży, w czerwcu dominuje szkoła, w pierwszej połowie lipca echo szkoły cicho pobrzmiewa, ale końcówka lipca to już zupełny luz. I rok temu było tak samo. Dla mnie niesamowite jest to, że po usunięciu warstwy lekturowo-szkolnej od kilku lat dominuje Pucio oraz Kicia (ewentualnie Kicia oraz Pucio). Jeszcze trzy lata temu Pucio, Kicia i Nela Mała Reporterka tworzyli trio, ale to już historia, teraz mamy duet. Nie Pixar i Disney, nie polskie książki wydawnictw lilipucich (wdzięczna nazwa oferty mniejszych oficyn). Kicia i Pucio – komentuje Renek Mendruń.

Dziękujemy prof. Markowi Toberze

Zapraszamy do lektury!

‼ Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) https://rynek-ksiazki.pl/kategoria-produktu/czasopisma/prenumerata/

Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku.

Nasze starania o dostarczanie informacji trwają już ponad dwadzieścia lat. Przez te lata zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Kupując subskrypcję, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

Podaj dalej