
Decyzja o własnym zespole przedstawicieli handlowych była całkowicie trafna – rozmowa z Markiem Dobrowolskim, wiceprezesem ds. handlowych w wydawnictwie Nasza Księgarnia
Jak oceniasz miniony rok pod względem sprzedaży w wydawnictwie Nasza Księgarnia?
Rok 2024 zakończyliśmy z bardzo niewielkim przychodowo ze sprzedaży produktów spadkiem, praktycznie jednoprocentowym. Od początku roku zapowiadało się na zdecydowanie gorszy wynik, ale z każdym miesiącem, szczególnie w drugiej połowie roku, było coraz lepiej. Odrabianie strat z pierwszych dwóch kwartałów miało swoją kulminację w bardzo dobrym sprzedażowo grudniu, po którym nastroje handlowe nie są już złe.
Z pewnością to zasługa dobrego zespołu handlowego…
…który działa w zasadzie bez zmian osobo¬wych od kilku lat.
Ponad trzy lata temu, gdy rozmawialiśmy o zmianach w wydawnictwie Nasza Księgarnia (Biblioteka Analiz nr22/21) , zdecydowałeś, że oficyna powinna mieć własny zespół przedstawicieli, który będzie przedłużeniem de facto działu handlowego…
Tak, od 2021 roku działamy handlowo ze zbudowanym własnym sumptem sześcioosobowym zespołem przedstawicieli. Do takiego pomysłu dochodziliśmy przez lata, wcześniej współpracując w tym zakresie z firmą zewnętrzną. Uświadomiliśmy jednak sobie, że wraz z rozszerzaniem asortymentu na nowe kategorie – gier planszowych, puzzli i zabawek – a przede wszystkim wchodząc handlowo na nowe rynki, dotychczasowe rozwiązania organizacyjne przestały się sprawdzać. Do tego czasu przeważał u nas model korzystania w terenie z pracy przedstawicieli w ro¬li merchandiserów. Pilnowanie ułożenia półek, standów, warunków uzgodnionej z detalistą promocji. Z biegiem czasu okazało się, że potrzebujemy w terenie przedstawicieli, którym bliżej do handlowców. Potrzebne nam były osoby, które znałyby naszą ofertę od podszewki, czuły wydawnictwo tak mocno jak handlowcy pracujący w biurze. (…)
A jak oceniasz aktualną sytuację na rynku?
To nie są czasy efektownych wzrostów. Tego już w ostatnim dziesięcioleciu doświadczyliśmy. Nasza Księgarnia była świetnym przykładem zjawiska, gdzie z bardzo zasłużonego wprawdzie, ale skromnego przychodowo
wydawnictwa urosła do jednego z największych wydawców w Polsce (…)
W numerze także:
Sytuacja bibliotek powiatowych, atrapy, sztafety i brak konkretów – po posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej do spraw czytelnictwa i prawa autorskiego
Potrzeba klarowności umów i transparentności rozliczeń za sprzedaż formatów cyfrowych – refleksje po webinarach Polskiej Izby Książki
Sprawozdanie Biblioteki Narodowej
ZAiKS w 2024 roku – 610 mln zł z tytułu repartycji
Grupa Empik w najlepszym sezonie dla branży książkowej
Po książki zarówno online, jak i do stacjonarnych księgarń – europejskie badanie trendów czytelniczych i zakupowych
👉Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) w naszym e-sklepie
✔️„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim.
Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku. Nasze starania o dostarczanie informacji trwają dwadzieścia trzy lata. Przez ten okres zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.
Zamawiając prenumeratę, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.
Link do naszego e-sklepu TUTAJ