Wtorek, 15 kwietnia 2025

Wydawać mniej, ale lepiej – rozmowa z Katarzyną Sendecką, redaktorką naczelną i dyrektorką zarządzającą, i Kamilem Pawłowskim, dyrektorem sprzedaży wydawnictwa Harde

W ostatnich miesiącach nastąpiły zmiany w zespole wydawnictwa Harde należącym do Grupy ZPR Media. Do zespołu dołączyły Daria Armańska jako Head of Marketing and Promotion oraz Agnieszka Asenkowicz jako Social Media Manager. Funkcję redaktorki naczelnej i dyrektorki zarządzającej powierzono Katarzynie Sendeckiej. Wcześniej związana była pani m.in. z wydawnictwem Egmont i wydawnictwem Słowne.

Katarzyna Sendecka: Tak, przez wiele lat pracowałam w Egmoncie, potem w Burdzie, razem z Marynią Deskur budowałyśmy wydawnictwo Słowne. Właściwie je wymyśliłyśmy, ale stało się to, co się stało.

Teraz decyduje pani o linii programowej wydawnictwa Harde jako dyrektorka zarządzająca.
KS: Tak, taką powierzono mi rolę. Mamy świetny zespół, z którym doskonale się pracuje.

W którym jest też Kamil Pawłowski, związany dłużej z wydawnictwem…
Kamil Pawłowski: Trzeci rok. Ale z branżą książkową jestem związany od ponad 20 lat. Pracowałem na różnych stanowiskach w hurtowniach, u dystrybutorów i w wydawnictwach, m.in. w Edgardzie i Wielkiej Literze.

Z czego wynika wzmocnienie struktur wydawnictwa Harde?
KP: Jest spowodowane dynamicznym rozwojem wydawnictwa – zwiększeniem oferty i wolumenów sprzedaży w różnych kanałach dystrybucji.

Ile rocznie ukazuje się tytułów w wydawnictwie?
KP: W tym roku mamy w planie 60-65 tytułów.
KS: Wszyscy wiedzą, że na rynku jest nadprodukcja książek. I mamy taki strategiczny zamysł, by wydawać mniej, ale lepiej. Lepiej przygotowywać się, dłużej promować. I mamy na szczęście zrozumienie ze strony zarządu i zgodę na to, żeby wydawać to, co ma sens, a nie namnażać tytuły dla obrotu. Nie chodzi o to, by zasypać rynek nowościami. Mamy nadprodukcję tytułów, a to jest szkodliwe dla rynku, ale też dla czytelników, którzy mają poczucie, że za niczym nie nadążają.

W obecnych czasach z książką trzeba wychodzić w nieoczywiste miejsca…
KP: Tak, trzeba szukać alternatywnych kanałów.
KS: Szukać grup docelowych.
KP: Poczta Polska pokazała, że nadal jest tam potencjał. Punkty pocztowe są w miejscowościach, gdzie nie ma żadnej księgarni, nie ma już nawet kiosku Ruchu. Więc to jest jedyne miejsce, gdzie można fizycznie obcować z książką. I właśnie tam organizujemy spotkania autorskie.

Chyba jako pierwsi nawiązaliście z Pocztą Polską współpracę w tym zakresie. Odbywają się tam spotkania z autorkami literatury obyczajowej.
KS: To jest totalny sukces Kamila!
KP: Tak, to świetnie wygląda też sprzedażowo. Przy tym projekcie stawiamy na reklamy w „Super Ekspresie”. Reklamujemy dostępność książek w punktach Poczty Polskiej. To przynosi efekty, bo tam jest grupa docelowa.

Jednym ze spektakularnych działań promocyjnych wydawnictwa było spotkanie autorskie Moniki Wawrzyńskiej promujące jej książkę „W proch się przewrócisz” w… Domu Pogrzebowym Służew.
KP: Tak, to fajnie zagrało. Był pozytywny odzew na różnych grupach branżowych. Wszyscy zastanawiali się, co dalej, co będzie w kolejnym etapie. Więc przed nami wyzwanie! (…)

W numerze także:

✔️Wpływ jednolitych cen na rynki książki w Europie – dr Jędrzej Maciejewski:

Badania empiryczne w zakresie efektywności jednolitych cen książek wykazały, że w krajach stosujących takie rozwiązania zwiększa się liczba księgarń stacjonarnych, rosną też przychody sektora wydawniczego. Przeciętna liczba wydawanych tytułów książek jest z kolei wyższa w krajach bez regulacji cen książek, w których również jest bardziej zaawansowany rozwój alternatywnych kanałów sprzedaży na rynkach książki. Porównanie poziomu cen książek nie daje jednoznacznych wyników, aczkolwiek można przyznać, że bestsellery korzystają z daleko posuniętych (niejednokrotnie poniżej kosztów) przecen w krajach niestosujących jednolitych cen książek, z kolei w systemach stałych cen pozostałe książki są tańsze. Warunki wynagrodzenia autorów nie wydają się zależeć od stosowania jednolitych cen książek, jednak co do zasady kraje stosujące stałe ceny mają również regulacje wzmacniające pozycje autorów. Wreszcie dominacja pojedynczych pośredników wydaje się być skutecznie ograniczana na rynkach z jednolitymi cenami książek.

Zaczynając od porównania liczby księgarń stacjonarnych można zaobserwować, że w krajach, gdzie obowiązują jednolite ceny książek, jest ich proporcjonalnie znacznie więcej niż w krajach, gdzie ceny są swobodnie ustalane przez sprzedawców. Analizy poszczególnych krajowych rynków książki pokazują, że jest większy spadek liczby księgarń stacjonarnych w krajach po zniesieniu regulacji cen. Potwierdzają to przypadki Danii, Finlandii, Szwecji i Szwajcarii. Tak samo w przechodzących transformację krajach Europy Środkowo-Wschodniej można  zaobserwować spadającą liczbę księgarń – czego najlepszym przykład jest sytuacja w Polsce i Rumunii. W krajach, w których odpowiednie regulacje z zakresu jednolitych cen zostały wprowadzone, spadek liczby księgarń jest znacznie wolniejszy, a ich udział w rynku książki większy.

W krajach bez regulacji cen książek wydawanych jest proporcjonalnie więcej tytułów niż w krajach stosujących jednolite ceny książek. Należy przy tym zauważyć, że w wielu krajach z roku na rok wydawanych jest coraz więcej tytułów, przy jednoczesnej stagnacji całego rynku lub nienadążającej za dynamiką liczby wydawanych książek ich łącznej sprzedaży. Jednolite ceny książek wpływają na to, które książki są sprzedawane i prawdopodobnie czytane – w krajach bez regulacji cen książek zaobserwowano zwiększoną sprzedaż bestsellerów i niższe ceny wybranych książek, podczas gdy w krajach, gdzie obowiązują jednolite ceny książek występuje sprzedaż szerszego asortymentu książek. (…)

✔️Meta ukradła książki. I nakarmiła nimi AI

✔️Aktywność kulturalna Polaków

Najczęściej podejmowaną indywidualną aktywnością kulturalną jest słuchanie muzyki, a w dalszej kolejności czytanie książek oraz oglądanie materiałów w serwisach streamingowych. Jak wynika z badania Narodowego Centrum Kultury, czytanie książek dla przyjemności co najmniej raz w tygodniu deklaruje 24 proc. badanych.

✔️Rynek książki pod lupą UOKiK

✔️Przełomowy wyrok w sprawie opłaty reprograficznej

Stowarzyszenie Filmowców Polskich – Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych (SFP-ZAPA) może liczyć na odszkodowanie od skarbu państwa z tego tytułu, że opłata reprograficzna nie obejmuje m.in. smartfonów, laptopów i tabletów. Organizacja chce, by temat wrócił do prac legislacyjnych. To także jest istotne dla branży książkowej.

Nowelizacja rozporządzenia MKiDN w sprawie określenia kategorii urządzeń i nośników służących do utrwalania utworów oraz opłat od tych urządzeń i nośników z tytułu ich sprzedaży przez producentów i importerów jest w żywym interesie także autorów i wydawców książek i mamy nadzieję, że organizacje branżowe i Zespół ds. pola literackiego przy MKiDN zajmą się tym w najbliższym czasie.

✔️Branża papiernicza odnotowała wzrost produkcji i konsumpcji

W 2024 roku europejska branża celulozowo-papiernicza odnotowała wzrost produkcji i konsumpcji po dwóch latach recesji, jak wynika ze wstępnego raportu Konfederacji Europejskiego Przemysłu Papierniczego (CEPI). Po spadku produkcji o 13 proc. w 2023 roku i kumulacyjnym regresie sięgającym 18,3 proc. od 2021 roku, kraje członkowskie CEPI odnotowały w 2024 roku wzrost produkcji i zużycia papieru i tektury.

 

👉Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) w naszym e-sklepie

✔️„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim.

Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku. Nasze starania o dostarczanie informacji trwają dwadzieścia trzy lata. Przez ten okres zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Zamawiając prenumeratę, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

Link do naszego e-sklepu TUTAJ

 

Podaj dalej