
Potrzeba stabilizacji rynku, transparentności i solidarności w branży – rozmowa z Grzegorzem Piątkiem, pisarzem, członkiem zarządu Unii Literackiej
Dzięki wyjątkowemu wydarzeniu, jakim był niewątpliwie sukces sprzedażowy „Chłopek” Joanny Kuciel-Frydryszak, czytelnicy stali się świadkami ożywionej dyskusji na temat sytuacji na rynku książki. Ta sprawa jest dla nas bardzo ważna. Właśnie dlatego, że Joanna Kuciel-Frydryszak zapukała do jednych drzwi, czy nawet zabębniła, zaczęły otwierać się inne. W jednym czasie wypłynęło wiele kwestii, wszyscy zaczęli się wypowiadać w tematach, które na co dzień są nieporuszane. Nie tylko dlatego, że są klauzule poufności w umowach, ale też dlatego, że w ogóle my jako twórcy mamy problem z mówieniem o pieniądzach. To jest w Polsce temat tabu, zwłaszcza w inteligenckich zawodach. Tak samo jest pewnie wśród nauczycieli, lekarzy… Trudno pisać książki bez pasji, ale jest to też zawód, a mimo to kwestia finansowa często schodzi na dalszy plan. Sam mam już uczulenie na to, że na rynku prasowym często dostaje się umowę po napisaniu tekstu lub po jego opublikowaniu. Trzeba podkreślać cały czas, że ważne jest wynagrodzenie, które będzie fair, które będzie w transparentny sposób określone, przenegocjowane na cywilizowanych zasadach. Także cieszę się, że ta sprawa wybiła. Dlatego właśnie, że zaczęliśmy szczerze rozmawiać.
Czemu jednak jest brak dialogu? Temperatura sporu, który przeniósł się do mediów społecznościowych, była miejscami dość wysoka. Uważam, że warto pewne rzeczy na¬wet z przesadą sobie raz na jakiś czas wyrzucić, niż udawać, że wszystko jest dobrze, i żyć wśród niedomówień. Myślę, że na dłuższą metę to będzie oczyszczające. Fakt, wiele osób po¬czuło się urażonych, a linia sporu między autorami a wydawcami nie zawsze jest prawdziwa. Ja na przykład jestem zadowolony ze współpracy z moim wydawnictwem. A mimo to, kiedy zaczęliśmy wszyscy w szerszym gronie rozmawiać o naszej sytuacji, okazało się, że każdy zna przykłady autorów źle potraktowanych. Warto podkreślić, że w układzie wydawca-autor to autor jest z definicji na słabszej pozycji, ponie-waż to wydawca ma większy ogląd rynku. (…)
W numerze także:
✔️ Już tylko z górki – stan czytelnictwa w Polsce
Osoby czytające stanowią w Polsce mniejszość Aż 59 proc. Polaków nie przeczytało ani jednej książki w ciągu ostatniego roku. Z najnowszych danych nie wynika, żeby programy promujące czytelnictwo – z Narodowym Programem Promocji Czytelnictwa i jego wielomilionowym budżetem na czele – działały. Ale może bez nich wynik byłby jeszcze gorszy?
✔️ Allegro – największa e-księgarnia w Polsce
Jak wynika z najnowszego podsumowania Grupy Allegro, 2024 rok był rekordowy, jeśli chodzi o sprzedaż książek. W ubiegłym roku na Allegro sprzedano ich 25 mln egz. Jak przeliczono, to średnio 47 egzemplarzy na minutę.
To niebywały wzrost w ciągu kilku lat.
✔️Co dalej z egzemplarzem obowiązkowym?
22 kwietnia odbyło się posiedzenie sejmowej podkomisji stałej ds. czytelnictwa i prawa autorskiego poświęcone
egzemplarzowi obowiązkowemu i ewentualnym zmianom obowiązujących regulacji. W dyskusji zabierali głos licznie zgromadzeni przedstawiciele środowiska bibliotekarskiego. Przewodnicząca podkomisji Paulina
Matysiak (Razem) wyjaśniła, że na posiedzenie byli zaproszeni też przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także przedstawiciele wydawców, którzy „nie skorzystali z tego zaproszenia”.
✔️Festiwal Literatury Koreańskiej na Targach Książki w Warszawie
✔️Jednolite ceny e-booków i audiobooków na europejskich rynkach książki
Dr Jędrzej Maciejewski: Pojawienie się książek elektronicznych postawiło pod znakiem zapytania podnoszone jako uzasadnienie jednolitych cen książek argumenty dotyczące wewnętrznego subsydiowania na poziomie sprzedawcy detalicznego (w tym m.in. finansowanie zapasów czy przestrzeni na półkach), a także potrzebę zachowania szerokiej sieci księgarni stacjonarnych w różnych częściach kraju (jako że w dowolnym miejscu można skorzystać z oferty księgarni internetowej), które miały wcześniej uzasadnienie w przypadku książek drukowanych.
👉Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) w naszym e-sklepie
✔️„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim.
Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku. Nasze starania o dostarczanie informacji trwają dwadzieścia trzy lata. Przez ten okres zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.
Zamawiając prenumeratę, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.
Link do naszego e-sklepu TUTAJ