
Zostaną najsilniejsi i najlepsi – rozmowa z Waldemarem Lipką, prezesem zarządu giełdowej spółki Kompap i zarządów OZGraf – Olsztyńskich Zakładów Graficznych oraz BZGraf – Białostockich Zakładów Graficznych
Gdy rozmawialiśmy przed trzema miesiącami, mówiłeś mi o bardzo złych wynikach finansowych wielu drukarni. Jaka sytuacja jest dzisiaj?
Jest super, aczkolwiek nie beznadziejnie. Czyli sytuacja moim zdaniem nie jest najlepsza. Wbrew pozorom spadły ceny papieru, ale musimy to powiedzieć już w czasie przeszłym, bo większość producentów na początku kwietnia zapowiedziała, że od maja podwyższa ceny.
Jak oceniasz ubiegły rok?
Właśnie podaliśmy w komunikacie giełdowym wszystkie informacje finansowe, więc spokojnie mogę na ten temat rozmawiać. W 2023 roku jako Grupa Kompap mieliśmy 118 mln zł przychodów, w zeszłym roku mieliśmy 108 mln zł, czyli nastąpił spadek sprzedaży o 10 mln zł. Zysk dwa lata temu wyniósł około 5 mln zł, w ub. roku jest połowa tego, prawie 2,5 mln zł. To jest znaczący spadek, ale wiem, że sytuacja na rynku nie jest najlepsza.
Dlaczego tak się dzieje?
Jest wiele powodów, a jednym z nich jest nadprodukcja. Przez kilkanaście lat wszyscy w poligrafii uzbrajali się w sprzęt, poprawiali wydajność, organizację pracy. Pamiętam czasy, kiedy pracowaliśmy na trzy zmiany, a także w soboty i w niedzielę, a zawsze byliśmy spóźnieni. Teraz pracujemy na dwie zmiany i czasami nie zawsze. Oceniam, że moce produkcyjne mamy wykorzystane na około 70 proc., moglibyśmy znacznie więcej robić. Dostajemy bardzo dużo zapytań, ale dużo mniej zamówień. Są drukarnie, które robią znacznie taniej i to o kilka czy nawet 10 proc. Na szczęście wielu wydawców wraca do nas. Mamy stałych wydawców, dla których nie tylko cena, ale również inne parametry są ważne – historia współpracy i wzajemne relacje, ale też pewność i terminowość.
Z pewnością liczy się też tradycja…
W zeszłym roku obchodziliśmy 80-lecie Białostockich Zakładów Graficznych, w tym roku obchodzimy 80-lecie Olsztyńskich Zakładów Graficznych. Mamy wydawców, którzy współpracują z nami nawet od 40 lat i sobie to chwalą. (…)
W numerze także:
✔️ Branżowy niezbędnik na Międzynarodowe Targi Książki w Warszawie
✔️ Relacja z 12. Targów Książki w Białymstoku
✔️ Rozmowa z Andrzejem Kalinowskim, „sztukmistrzem z Podlasia”
✔️ Rozmowa z Andrejem Januszkiewiczem z białoruskiego wydawnictwa Januszkiewicz
✔️ Canon – lider technologii druku dla rynku wydawniczego
✔️ Wchodzi ustawa o dostępności
✔️ Zmiany w Heidelberg Polska
✔️Zmarł prof. dr inż. Bohdan Czerniawski, światowy autorytet w dziedzinie opakowań
👉Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) w naszym e-sklepie
✔️„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim.
Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku. Nasze starania o dostarczanie informacji trwają dwadzieścia trzy lata. Przez ten okres zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.
Zamawiając prenumeratę, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.
Link do naszego e-sklepu TUTAJ