Czwartek, 27 sierpnia 2020

Trzeba robić wszystko, aby ratować księgarnie – rozmowa z Sonią Dragą, prezes zarządu Grupy Wydawniczej Sonia Draga, kandydatką na prezesa Polskiej Izby Książki:

Jaka powinna być Polska Izba Książki?

– Ponieważ zwłaszcza teraz – w okresie pandemii – mierzymy się z nowymi problemami, to na pewno Izba powinna stanowić przestrzeń i platformę dla wszystkich sektorów naszego rynku. Na pewno sektor beletrystyki potrzebuje bardzo silnego wsparcia przez te zaniedbania z lat wcześniejszych. Walczymy o ustawę o książce od wielu lat. Wydaje się, że jest to „kopanie się z koniem”. Jeszcze w 2015 roku mieliśmy szansę przepchnąć ustawę, ale to zostało zniweczone. Kolejna szansa była półtora roku temu i też zostało to przez część bran­ży zaprzepaszczone. Czy mamy kolejną szansę teraz? Obawiam się, że nie! Trzeba znajdować inne sposoby, próbować naszą branżę konsolidować, bo same apele, aby postępować etycznie i nie walczyć cenowo, mogą być próżnym działaniem. Mam pa­rę pomysłów, nawet dzisiaj narodziła mi się koncepcja, gdy Mar­ta Matyszczak, autorka kilku już książek kryminalnych z zabawną treścią, oburzyła się na piractwo w sieci i wystąpiła publiczne na Facebooku, apelując do tych, którzy nielegalnie ściągają pliki, aby przestali być złodziejami. Bo trzeba to nazwać po imieniu!

– Czy przeżyjemy obecny kryzys?

– Przeżyjemy, ale pod warunkiem, że będziemy postępować ra­cjonalnie! Musimy być świadomi tego, że spadł ruch w galeriach handlowych i będzie na razie mniejszy. Jest to większa trud­ność dla istniejących sieci księgarń, ale tu jest szansa dla księgarni niezależnych. Mam nadzieję, że właśnie księgarze bę­dą potrafili to wykorzystać i zachęcą klientów do przychodze­nia do nich, bo czas pandemii to jest też okazja do czytania ksią­żek. W ostatnich miesiącach zaobserwowaliśmy, że ludzie czytają więcej i kupują więcej, tylko musimy do nich dotrzeć z właści­wą ofertą książkową, ale innymi kanałami. Zmienia się więc spo­sób dotarcia do czytelników z informacją o książkach i z samymi książkami. Musimy to teraz umiejętnie wykorzystać i nie zniechę­cać się, a tylko zmienić trochę sposoby funkcjonowania…

Cały wywiad do przeczytania w numerze 16/20

W numerze także:

?Postępowanie restrukturyzacyjne Wikru zakończone – wierzyciele otrzymają 1/7 należności, a księgarze… wezwanie do zapłaty

?Chcemy wydawać książki ważne i potrzebne – rozmowa z Dorotą Nowak i Ewą Wieleżyńską, założycielkami wydawnictwa Filtry

?Virtualo stawia na bezpośrednią współpracę

?Nowy organizator zdał egzamin – podsumowanie Pleneru Literackiego w Gdyni

?Teraz pora na Katowice – rozmowa z Jackiem Orylem, wiceprezesem Fundacji Historia i Kultura

? Książki powróciły do łask – top Nielsen BookScan Polska

?Nowe wydawnictwo Tomasza Zaroda

?Debiutuje wydawnictwo Agrafka

?Działalność Biblioteki Narodowej w 2019 roku

❗❗❗ Działasz w branży wydawniczej i chcesz być na bieżąco – >>>zamów roczną prenumeratę elektroniczną

„Biblioteka Analiz” to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku.

„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie.

 

 

 

 

Podaj dalej