Podcasty to niezwykle silna kategoria – rozmowa z Kubą Piotrkowiczem, Head of Digital Content w Grupie Empik
Wybuch pandemii wygenerował różne zjawiska, które miały wpływ na cały rynek książki. Uwaga czytelników i wydawców, w niespotykanym dotychczas stopniu, skierowała się na formaty cyfrowe i sprzedaż online. Udział segmentu digital i online w przychodach Grupy Empik w 2019 roku wynosił prawie 40 proc., a w 2020 już 50 proc. Dynamiczny wzrost zaliczyły usługi streamingowe, w tym aplikacja Empik Go. „Empik Go wyrasta na lidera książki cyfrowej” – czytamy w komunikacie spółki…
Empik Go jest liderem na rynku treści cyfrowych, jednak o naszej marce należy mówić szerzej – w kontekście segmentu spędzania czasu wolnego. Książka tradycyjna oraz cyfrowa walczą o to, by mieć większy udział w tym obszarze. Choć widzimy spore perspektywy wzrostu, to wiemy, że jeszcze sporo pracy przed nami. Pojawienie się modelu abonamentowego Empik Go wyraźnie pomogło branży wydawniczej w rywalizacji o uwagę klientów. W świecie nieograniczonej ilości filmów, muzyki, artykułów, gier, wydarzeń sportowych i kulturalnych oraz natłoku informacji to uwaga staje się „towarem deficytowym”, o który trzeba walczyć.
Który format – e-book czy audiobook – odnotował największy wzrost popularności w ostatnim roku?
Odpowiem przewrotnie. To podcasty są tym formatem, który w ostatnim roku odnotował największe wzrosty. Zauważamy bardzo duże zainteresowanie treściami true crime, well-being oraz mindfulness. Wierzymy, że ten segment treści będzie rósł stale, dlatego do naszej oferty dołączamy coraz to nowe tytuły. W katalogu Empik Go dostępnych jest ponad 27 tys. odcinków podcastów.
A jeśli chodzi o wspomniane formaty cyfrowe książek – po jakie gatunki Polacy sięgają najchętniej?
Nie zaskoczę pewnie nikogo, jeśli wskażę, że Polacy wciąż najchętniej sięgają po kryminały i literaturę obyczajową. Wśród audio króluje ten pierwszy gatunek. Wśród e-booków – drugi.
W numerze także:
– Jest wreszcie program wsparcia polskiego księgarstwa
– 5,4 mln zł dla 49 bibliotek publicznych
– Debata środowiskowa o ochronie rynku książki
– Wkrótce 300 salonów Empiku?
– Trwa konkurs na Ulubioną Księgarnię Warszawy
– Dobre półrocze Legimi i E-Kiosku
– Allegro ma najbardziej atrakcyjne ceny w internecie
– Plener Literacki w Gdyni jest genialny
– Prosie Bardzo – małe wydawnictwo z wielkimi ambicjami
– Nielsen zbada preferencje zakupowe nabywców książek
Zapraszamy do lektury!
‼ Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) https://rynek-ksiazki.pl/kategoria-produktu/czasopisma/prenumerata/
Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku.
Nasze starania o dostarczanie informacji trwają już ponad dwadzieścia lat. Przez te lata zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.
Kupując subskrypcję, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.