Piątek, 17 września 2021

Self-publishing daje wolność twórczą – rozmowa z Arturem Owczarskim, właścicielem wydawnictwa BookEdit

Pana nazwisko jest znane na rynku wydawniczym, ale do tej pory dał się pan poznać
jako… autor książek. Dwie pańskie książki reportażowe – „Droga 66” i „Teksas
to stan umysłu” – ukazały się w dobrze znanych wydawnictwach. Czemu zdecydował się pan zmienić profesję?

Nie zdecydowałem się zmienić profesji – nadal prowadzę firmę w innej branży, którą zarządzam od siedemnastu lat. Pisanie reportaży było dla mnie naturalnym uzupełnieniem podróżniczej pasji, które ostatecznie zaowocowało zdobyciem wieloletniego doświadczenia na rynku wydawniczym od strony autora. Po różnych obserwacjach wpadłem na pomysł, by zacząć wydawać książki innych osób. Wnikliwie obserwowałem prace wokół moich publikacji, formy promocji książki, zasady kierujące ich dystrybucją. Od lat też słyszałem, że skrzynki mailowe tradycyjnych wydawnictw pękają w szwach od nadesłanych propozycji. Wielu z tych twórców nie znajduje wydawcy, chociaż ich książki nie są gorsze od tych, co piszą odrobinę bardziej znani autorzy. Po prostu albo nie trafiają z profilem swojej propozycji do odpowiedniego wydawnictwa, albo ich wiadomość gubi się wśród setek maili innych piszących. Pomyślałem, że self-publishing to rozwiązanie dla zdeterminowanych i odważnych, którzy chcą uczestniczyć w procesie tworzenia gotowej publikacji do druku. Dzięki częstym pobytom w USA zauważyłem, że tam self-publishing ma się bardzo dobrze, z roku na rok rośnie w siłę i stanowi autonomiczny segment rynku wydawniczego. (…)

Czyli pana zdaniem polski rynek książki ma potencjał dla wydawnictw self-publishingowych?

Zdecydowanie tak! Rynek się zmienia. Rola wydawców self-publishingowych rośnie i jestem przekonany, że w dalszym ciągu dzięki temu modelowi będą wyłaniać się kolejne, duże nazwiska polskiego pióra.

W numerze m.in.:

Kto lepszym katolikiem, a kto – czytelnikiem? Dyskusja o rynku książki i czytelnictwa w Czechach i w Polsce

 Czy chcemy Polski bez księgarń? – dyskusja na WTK

 Wracamy do Pałacu! – relacja z Warszawskich Targów Książki

 LeTra – rozmowa z Edytą Krzeszczakowską, wiceprezesem wydawnictwa Arkady, i Agatą Żabowską, redaktor naczelną tej oficyny

Panel PTWK o problemach rynku wydawniczego

 Są topki, ale gdzie podręczniki? – Nielsen BookScan Polska. Prezentujemy top 10 w kategoriach: podręczniki, fiction, non-fiction oraz dla dzieci i młodzieży

 GW Foksal ze spadkiem i nowe gwiazdy na wydawniczym niebie

 Nagrody w konkursie “Najpiękniejsze Książki Roku” i Academia

Zapraszamy do lektury!

‼ Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) https://rynek-ksiazki.pl/kategoria-produktu/czasopisma/prenumerata/

Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku.

Nasze starania o dostarczanie informacji trwają już ponad dwadzieścia lat. Przez te lata zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Kupując subskrypcję, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

Podaj dalej