Poniedziałek, 3 października 2022
Po raz pierwszy felieton Kuby Frołowa

Ile książek, tyle światów

 Na 25. Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie grupa wydawców zaprezentuje się na wspólnym stoisku organizowanym przez Polską Izbę Książki przy wsparciu Instytutu Książki oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Będzie to doskonała okazja, by zapoznać się z różnorodną ofertą, przekonać się, jak bardzo polski rynek książki jest zróżnicowany i cieka­wy. Rozmawiamy na ten temat z przedstawicielami Komitywy Niszowych Wydawców: Haliną Buffi z wydawnictwa Buffi, Fabianem Cieślikiem z wydawnictwa Marpress, Justyną Jakubczyk z wydawnictwa Omnibus, Anettą Konstantowską, reprezentującą zielone wydawnictwo, Janiną Koźbiel i Janem Koźbiel z wydawnictwa JanKa, Mariką Krajniewską z wydawnictwa Papierowy Motyl, Ewą Pajestką-Kojder z Oficyny Naukowej, Michałem Szweycerem z wydawnictwa Nieoczywiste i Alicją Wejner z wydawnictwa Jagoda

Kto się boi wydawnictw niszowych?

Fabian Cieślik, Marpress: Wierzę, że relacje na rynku książki nie są podszyte strachem, a jeżeli już jakimś trudnym uczu­ciem, to zwątpieniem wielu uczestników tego rynku w po­ziom czytelnictwa w Polsce, oprócz tego sporo też jest do przepracowania nieufności, wynikającej najczęściej z niezna­jomości siebie nawzajem. Przyznam się, że najtrudniejsze re­lacje mamy z częścią dystrybutorów. Nie są oni skłonni do współpracy z małymi graczami, a jeśli już nawet trafia do nas ich oferta, to rzadko jest ona dostosowana do specyfiki ma­łego i niszowego wydawnictwa. Ale widzę światełko w tune­lu i zwiększające się zainteresowanie, bo moim zdaniem oraz zdaniem wielu obserwatorów rynku książki w Polsce to właśnie wydawnictwa niszowe sięgają obecnie po najciekawszą li­teraturę, w tym debiutantów, i są wśród tych książek tytuły o bestselerowych nakładach.

Marika Krajniewska, Papierowy Motyl: Niestety, niszowych wydawnictw chyba boją się czytelnicy, którzy sięgają po ła­two dostępne pozycje, wyłożone na promocyjnych półkach w dużych księgarniach. Jednak fakt jest taki, że konsument został nauczony kierowaniem się reklamą, a o książkach, wy­dawanych w niszowych wydawnictwach nie chcą słyszeć dziennikarze. To mało zajmujące. Nasze książki często skre­śla się z automatu. Bibliotekarze utrzymują, że czytelnik chce tylko Mroza, ale to tylko dlatego, że o nim słyszał. (…)

W numerze także:

Zakupy biblioteczne – ile i za ile

Ukraińsko-Polski Dialog dla Książki – relacja ze spotkania

Podręczniki nie dla wszystkich

Dyplomy Stulecia PTWK

Udane Dni Wydawnictwa IPN

2 mln zł od Instytutu Literatury

Bookgazm – felieton Kuby Frołowa

 

Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej)

https://rynek-ksiazki.pl/kategoria-produktu/czasopisma/prenumerata/

Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku.

Nasze starania o dostarczanie informacji trwają już ponad dwadzieścia lat. Przez te lata zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Kupując subskrypcję, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

Podaj dalej