![](https://rynek-ksiazki.pl/wp-content/uploads/2024/02/BA3_24_okladka-260x368.jpg)
Instytut Książki powinien być modelem kreatywnego działania, a nie urzędem – rozmowa z Grzegorzem Gaudenem
W jakich latach byłeś dyrektorem Instytutu Książki?
Od 2008 do 2016 roku, osiem lat.
Niedawno zapadła decyzja o połączeniu dwóch instytutów. Nie będę cię pytał, jak oceniasz Instytut Literatury, natomiast prawdopodobnie w najbliższym czasie zostanie mianowany nowy dyrektor połączonych instytutów. Jakie jest twoje przesłanie dla niego?
Z tego, co przynajmniej wiem i co do mnie dociera, to przede wszystkim trzeba Instytut odbiurokratyzować. W tej chwili zarządzany jest w sposób, który nie przystoi instytucji, która powinna być modelem kreatywnego działania, a nie powinna być urzędem. Po drugie trzeba się przyjrzeć rozrostowi administracji w Instytucie, która z tego, co słyszałem, jest absolutnie niezwykła i nie ma nic wspólnego z działalnością. Ale to są technikalia. Jeśli chodzi o zmiany programowe, to przede wszystkim rozpocząłbym rozmowę ze środowiskami. Słyszę, że Instytut teraz nie ma najlepszych kanałów komunikacji z pisarzami. Nie wiem, jak jest z wydawcami, ale też nie słyszałem, żeby się garnęli.
Nie będzie łatwo…
Nowy dyrektor Instytutu wysłucha ogromnej liczby różnych żalów od ludzi i od organizacji działających w sektorze książki. Trzeba te wszystkie żale spokojnie wysłuchać i spróbować znaleźć jakieś remedium. Instytut wciąż musi być partnerem dla tych ludzi, dla tych środowisk. Nie ma być biurokratyczną rządową agendą, która rządzi na tym obszarze, ale ma być partnerem, ma wspierać działania, jakie podejmują. Ma być otwarty na idee z zewnątrz. Także inicjować niektóre działania, wspierać je finansowo i potem przekazywać do dalszej realizacji właśnie partnerom. Widziałbym taki model, ale będzie wymagał czasu i zaangażowania.(…)
W numerze także:
✒️Pomysł łączenia Instytutów Książki i Literatury nie jest najbardziej fortunny – rozmowa z Krzysztofem Koehlerem, zastępcą dyrektora ds. programowych Instytutu Książki
✒️Barbora Baronová: Zrównoważona produkcja książek dla lepszego świata. „Praca w branży wydawniczej wymaga
zaangażowania i cierpliwości. Z publikacją jakościowych książek nie należy się śpieszyć, nie ma nic złego w niespiesznym ich wydawaniu – w końcu tworzymy je dla dobra całego społeczeństwa. Pamiętajmy, że bardziej empatyczne i uważne podejście do życia i refleksja o nim w literaturze sprawi, że będzie nam się żyło lepiej”
✒️Księgarnie w hotelach Arche – rozmowa z Dorotą Wereszczyńską
✒️5 proc. rynku to książki młodzieżowe, w tym YA – dane Nielsen BookScan
✒️Przemysł targowy odrodził się po pandemii
✒️Relacja z Art of Color
👉Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) w naszym e-sklepie
✔️„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim.
Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku. Nasze starania o dostarczanie informacji trwają dwadzieścia trzy lata. Przez ten okres zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.
Zamawiając prenumeratę, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.