środa, 15 maja 2024

Jesteśmy w kryzysowym momencie, rynek pilnie potrzebuje zmian – rozmowa z Łukaszem Kierusem, prezesem zarządu spółki Glosel, założycielem e-księgarni TaniaKsiazka.pl i współwłaścicielem Wydawnictwa Kobiecego

Jak długo działasz na rynku książki?

Jako przedsiębiorca działam na rynku książki od 20 lat.

A w sektorze księgarskim?

Nieco mniej. Rzeczywiście w ramach firmy Glosel prowa­dzimy obecnie również kilkanaście księgarni.

Jak oceniasz aktualną sytuację?

Jest ciężko, bo nasz rynek książki jest bardzo zróżnicowa­ny. Pokazuje to dyskusja o stałej cenie książki czy o jakichś zmianach na rynku. Jest to trudne, kiedy mamy tysiąc czy dwa tysiące aktywnych podmiotów i każdy ciągnie w swoją stronę. (…)

Rozumiem, że przyjmujesz wyzwanie, żeby coś zrobić?
Tak! Na pewno jako osoba, która od 20 lat pracuje w obszarze książki na różnych poziomach: jako wydawca, jako księgarz stacjonarny oraz jako sprzedawca internetowy, jestem głęboko przekonany, że coś trzeba zrobić. Przede wszystkim na pewno trzeba spowodować, aby wydawcy mieli więcej pieniędzy, żeby mogli wydawać lepsze książki i lepiej je wydawać. Bo przecież obecny system, w którym głębokość rabatu decyduje o tym, czy wejdzie się do jakiejś sieci dystrybucyjnej, jest niewłaściwym podejściem. Zacząłbym od samego początku. Kiedy zaczynałem działania na rynku przed dwudziestu laty, rabat był na poziomie maksymalnym 30 proc. Teraz oczekiwania dużych dystrybutorów na poziomie 65 proc. nie są czymś dziwnym, co sprawia, że książki
są drogie i nie zarabia ten, kto powinien. Tak naprawdę powinni zarabiać autor i wydawca, a teraz naprawdę trudno powiedzieć, kto zarabia w tym całym łańcuchu. Ewentualnie dystrybutorzy, tyle że gdyby rynek się skonsolidował, być może ten udział dystrybutorów w rynku nie byłby  taki duży. Obecnie można przecież bezpośrednio dotrzeć do  czytelnika, na przykład dzięki internetowi. (…)

W numerze także:

Branżowy niezbędnik na Międzynarodowe Targi Książki w Warszawie

Targi w Bolonii tętnią życiem i niezmiennie zachwycają – rozmowa z Anną Zdrojewską-Żywiecką, prezeską zarządu Grupy Wydawniczej Relacja

Empik w warszawskiej Cepelii i opinie internautów

Czy książki dla dzieci powinny być krótsze?

Jak robić biznes na klubie książki

Top 10 Retail Brands 2023

 

👉Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej) w naszym e-sklepie

✔️„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim.

Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku. Nasze starania o dostarczanie informacji trwają dwadzieścia trzy lata. Przez ten okres zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Zamawiając prenumeratę, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

Link do naszego e-sklepu TUTAJ

 

Podaj dalej