Wtorek, 18 października 2022

Kultura i biznes, czyli związek idealny – rozmowa z Magdaleną Koperską, właścicielką wydawnictwa Anagram

Twoje wydawnictwo działa na rynku już ponad 30 lat! Po­wstało w 1991 roku z myślą o miłośnikach poezji. Składam ci serdeczne gratulacje z okazji jubileuszu i za odwagę wspie­rania poezji!

Dziękuję. Ale to nie tylko moja zasługa, nie ja powołałam je do życia. Planowałam nawet organizować w tym roku jubileusz, ale z uwagi na ogrom pracy musiałam przełożyć obchody.

Oficynę powołał do życia twój tata, Jerzy Koperski-Leszin.

Na początku była to Spółdzielnia Wydawnicza Anagram. Założyło ją grono przyjaciół. Wśród nich był Zbigniew Jerzyna, wybitny poeta, dziś po raz kolejny odkrywany. A jego liryki pojawiały się przecież nawet w szkolnych podręcznikach. Jak się śmieję, Zbyszek był moim drugim ojcem. Lubiłam z nim rozmawiać o poezji, słuchałam jego wyborów, on mnie inspirował. Tata lubił Peipera i Przybosia, a Zbyszek pokazywał mi inną stronę poezji. Wśród założycieli Spółdzielni byli też prof. Maria Szyszkowska, Rena Marciniak, Andrzej K. Waśkiewicz (zresztą mój chrzestny). Od początku było to wydawnictwo poetyckie. Miniatury w twardej oprawie, w których ukazały się wiersze Wisławy Szymborskiej (na długo przed Noblem), Ewy Lipskiej, Barbary Sadowskiej, Małgorzaty Hillar (jako ostatnie wydanie jej poezji przed śmiercią), klasyków, między innymi Gałczyńskiego, Staffa, Tetmajera, antologie poetyckie, jak choćby „Poeci Wyklęci”, „Anioł w poezji polskiej”, „Poeci Poetów”, poezja zagranicznych
wybitnych poetów jak Rilke, Villon, Fried. (…)

A ty zaczęłaś łączyć poezję z biz­nesem.

Całe życie byłam związana z poezją, to wiadomo. Ona się dla mnie nigdy nie skoń­czy. Te wszystkie złowrogie dyskusje, że już nikt nie czyta wierszy, to nie jest prawda. Na moich warsztatach poetyckich mam komplet słuchaczy. Ludzie chcą też pisać. Rynek jest taki, jaki jest, ale są różne możliwości promowania poezji, chociażby targi, festiwale, spotkania poetyckie.

Pracowałam w agencji PR, która obsługiwała międzynarodowe koncerny, byłam bardzo zaangażowana w tę pracę, byłam też doceniana, miałam dobre wyniki. Zajmowałam się dużymi wydarzeniami, których później trochę mi zabrakło w wydawnictwie. Ciągnęło mnie do tzw. „dużego świata”. Wykorzystałam swoje kontakty i w 2017 roku zorganizowałam (razem z Rafałem Czachorowskim z Fundacji Duży Format) w Teatrze Kamienica wydarzenie „Kultura i Biznes”, z udziałem Anny Mętrak, Grażyny Torbickiej, Ewy Sieńczyłło i Ewy Łabno-Falęckiej, dyrektor ds. relacji w Mercedesie, który był partnerem. I sponsorem. Zaproszone panie, które świetnie łączą kulturę z biznesem, opowiadały o kinie, teatrze, sztuce. I biznesie właśnie. Według mnie kultura bez biznesu i biznes bez kultury nie funkcjonują. To motto stało się punktem zapalnym do kolejnych moich działań łączących oba światy. Zaczęłam uczestniczyć w spotkaniach networkingowych, należałam do Lady Business Club. Poszukiwałam nowych, nieszablonowych pomysłów dla wydawnictwa, alternatywnych sposobów na promocję książek. Nie chciałam organizować wyłącznie typowych spotkań autorskich. Na jednym z biznesowych spotkań „Tygrysów Biznesu” poznałam Wiolettę Wojtyńską z Radia Kolor, dzięki której nawiązałam szerszą współpracę z tą stacją. Najnowszy nasz projekt to wydanie ekskluzywnego, z jubilerskim akcentem (dzięki firmie Colibra) tomu poezji Katarzyny Miller, pt. „Krople”. Pomysłów mam bardzo dużo, na szczęście pomaga mi Agnieszka Krizel, blogerka literacka (Literacki Motyl), z którą od lat współpracuję i również dzięki której Anagram tak pięknie się rozwija. (…)

W numerze także:

Branżowy niezbędnik na Targi Książki w Krakowie

Ceny książek mocno w górę – dane GUS

Rynek książki według PwC

Praktyki księgarskie – zaproszenie do współpracy

Empik jako platforma reklamowa

Wydatki na książki w sieci i wpływ inflacji

Dyskretny urok self-publishingu – felieton Kuby Frołowa

 

Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej)

https://rynek-ksiazki.pl/kategoria-produktu/czasopisma/prenumerata/

Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku.

Nasze starania o dostarczanie informacji trwają już ponad dwadzieścia lat. Przez te lata zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.

Kupując subskrypcję, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.

Podaj dalej