
Mamy zestaw aktywów, który daje nam przewagę konkurencyjną – rozmowa z Jarosławem Szalińskim, prezesem Grupy PWN
We wrześniu 2022 roku został pan powołany na stanowisko prezesa Grupy PWN. Z wydawnictwem jest pan związany jednak nieco dłużej…
Z firmą jestem związany od 1 maja 2021 roku. Dołączyłem jako dyrektor finansowy i członek zarządu PWN-u. Z czasem moje pole działania poszerzało się. Zostałem również dyrektorem finansowym w Azymucie – w lutym ubiegłego roku, a we wrześniu rada nadzorcza powierzyła mi właśnie rolę prezesa Grupy PWN.
I przyjął pan propozycję.
To odpowiedzialna funkcja, która zobowiązuje. Nasze wydawnictwo przeszło w ostatnich latach ważną przemianę. I mimo że nie pracowałam wcześniej w tej branży, to kolekcjonuję książki i mam bardzo pokaźną bibliotekę współczesnych i kolekcjonerskich wydań. Książka zawsze była mi droga i bliska. Dlatego decyzja o dołączeniu do PWN-u była dla mnie ważna – to nie jest tylko jedna z wielu firm, a pracowałem w swojej przeszłości zawodowej dla różnych przedsiębiorstw. PWN to marka, którą znałem i poczułem się zaszczycony, że mogę dołączyć do tego właśnie wydawnictwa. Tak, jest to wyzwanie, pracy jest dużo i to jest druga strona tego medalu, ale udało nam się już dużo zrobić. Rynek książki jest bardzo trudny, ale przecież mamy do czynienia z bardzo szlachetnym produktem, jeśli tak mogę to określić.
PWN na naszym rynku jest znaczącą firmą. W kwietniu 2022 roku doszło do połączenia Wydawnictwa Naukowego PWN z Wydawnictwem Szkolnym PWN i PZWL Wydawnictwem Lekarskim. To była pana inicjatywa?
Nie, ja tę inicjatywę przejąłem. Plany połączenia powstały wcześniej, ja byłem odpowiedzialny za wdrożenie. Ale nawet gdyby nie było tego projektu, to ja to samo bym zaproponował. W kwietniu zeszłego roku połączyliśmy trzy firmy wydawnicze. One miały różne profile, ale to było potrzebne, żeby skonsolidować działalność wydawniczą, opanować systemy informatyczne, bo te wszystkie aspekty w każdej z trzech spółek ewoluowały w różne strony. To po prostu zbudowało kompleksowość.
Pewne decyzje prościej jest podjąć osobie z zewnątrz, która ma inne spojrzenie…
Sytuacja w Grupie PWN wymagała konsolidacji funkcjonowania. Nasza strategia to skupienie się na wydawnictwach naukowych i akademickich, medycznych oraz na językach. I tu z jednej strony chcemy budować ofertę tradycyjnych książek, a z drugiej – rozwijamy ofertę cyfrową. Oprócz tego rozglądamy się na rynku, czy nie przejąć wydawnictwa, które pasowałoby do naszego portfolio, do naszej strategii.
Czy to zapytanie ofertowe?
Nie zdradzę tajemnicy, gdy powiem, że rozmawiamy z różnymi podmiotami. (…)
W numerze także m.in.:
Ulga na zakup książek – wsparcie dla czytelników i rynku
Dzieci w księgarni – po szkoleniu z Małgorzatą Narożną
Co słychać w PIK?
Nagrody Magellana przyznane
Nie udała się prognoza pogody – relacja z Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie
Felieton Kuby Frołowa
👉Zachęcamy do zamawiania prenumeraty (rocznej, półrocznej, kwartalnej)
✔️„Biblioteka Analiz” dostępna jest wyłącznie w prenumeracie. To profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim.
Pismo adresowane jest do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni i wszystkich osób związanych z branżą książkową. Istnieje na rynku od 2000 roku. Nasze starania o dostarczanie informacji trwają dwadzieścia trzy lata. Przez ten okres zmieniał się nasz rynek wydawniczy, zmieniły się technologie i trendy. Mamy nadzieję, że wiele z opublikowanych tekstów pozostanie nie tylko w historii polskiego rynku książki, ale także w żywej pamięci Czytelników naszego dwutygodnika.
Zamawiając prenumeratę, nie tylko trzymacie Państwo rękę na pulsie rynku, ale też wspieracie niezależne branżowe dziennikarstwo.
Prenumeratę instytucjonalną można zamawiać w oddziałach firmy Kolporter Sp. z o.o. s.k. na terenie całego kraju. Informacje pod numerem infolinii 801 40 40 44 lub na stronie internetowej http://www.kolporter.com.pl
Prenumerata realizowana przez RUCH S.A: Zamówienia na prenumeratę w wersji papierowej i na e‑wydania
można składać bezpośrednio na stronie http://www.prenumerata.ruch.com.pl. Ewentualne pytania prosimy kierować na adres e‑mail: prenumerata@ruch.com.pl lub kontaktując się z Telefonicznym Biurem Obsługi Klienta pod numerem: 801 800 803 lub 22 693 7000. Koszt połączenia wg taryfy operatora.