Piątek, 13 czerwca 2025
Polska branża e-commerce protestuje

Ministerstwo Finansów rozważa rozszerzenie podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy. Obecnie obejmuje on przede wszystkim duże sieci handlowe, które prowadzą działalność w formie sklepów stacjonarnych.

Izba Gospodarki Elektronicznej wystosowała list do premiera z apelem o wstrzymanie tych planów. Wskazano, że nowe przepisy uderzą przede wszystkim w polskich mikro- i małych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność online. Objęcie sklepów internetowych i platform marketplace nową daniną doprowadzi do wzrostu kosztów działalności, osłabi konkurencyjność polskich podmiotów względem zagranicznych gigantów (szczególnie z Azji), a także zahamuje rozwój cyfrowej gospodarki i innowacji. Szczególnie zagrożeni będą mali sprzedawcy działający w modelu e-commerce, którzy nie mają własnej infrastruktury, a korzystają z dużych platform takich jak Allegro, Eobuwie czy Empik.

Oto pełne stanowisko polskiej branży:

„Szanowny Panie Premierze,

Izba Gospodarki Elektronicznej wyraża swoje zaniepokojenie zapowiedziami Ministerstwa Finansów dotyczącymi planowanego rozszerzenia zakresu podatku od sprzedaży detalicznej na sprzedaż prowadzoną na odległość, w tym w sklepach internetowych i platformach cyfrowych. Informacja ta wywołała duże obawy wśród polskich e-przedsiębiorców zrzeszonych w e-Izbie, ponieważ nowy podatek znacząco zwiększy ich koszty prowadzenia działalności i ograniczy konkurencyjność polskich podmiotów na rynku cyfrowym, który jest jednym z kluczowych gospodarki.

W naszej ocenie działanie to, jest kolejną próbą ograniczania konkurencyjności polskich i europejskich podmiotów branży e-commerce w stosunku do podmiotów pozaunijnych, w tym zwłaszcza azjatyckich.

E-commerce to nie hipermarket, tylko mali przedsiębiorcy. Handel internetowy zasadniczo różni się od działalności wielkopowierzchniowych stacjonarnych sklepów – zarówno pod względem przyjętego modelu operacyjnego, jak i struktury kosztów. Dlatego objęcie obu tych form sprzedaży detalicznej jednym mechanizmem opodatkowania może prowadzić do zaburzenia konkurencji oraz nierównomiernego obciążenia podmiotów krajowych. Dzięki e-commerce polscy mikroprzedsiębiorcy i lokalni producenci mają możliwość szybkiego wejścia na rynek krajowy i zagraniczny oraz prowadzić sprzedaż w modelu dostosowanym do realiów handlu cyfrowego bez generowania wysokich kosztów, przez co mogą zwiększać swoją działalność handlową i konkurować z dużymi podmiotami.

Duże platformy internetowe i marketplace’y takie jak Allegro, Eobuwie czy Empik umożliwiają małym i średnim firmom sprzedaż detaliczną bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów związanych z prowadzeniem własnego sklepu internetowego czy sklepu stacjonarnego. Zamiast tego firmy korzystają z gotowej infrastruktury technologicznej, systemów płatności, logistyki, narzędzi marketingowych i reklamowych oraz szerokiego dostępu do odbiorców krajowych i zagranicznych.

Warto podkreślić, że u podstaw podatku od działalności wielkopowierzchniowych sklepów leżało wyrównanie konkurencji z małymi lokalnymi sklepikarzami. W przypadku e-commerce, taki podatek faktycznie dyskryminuje przede wszystkim krajowych mikro i małych przedsiębiorców. Cel wprowadzenia nowej daniny wydaje się być czysto fiskalny, a nie regulacyjny.

Zwracamy również uwagę, że w praktyce podatek od sprzedaży detalicznej nie dotknie największych zagranicznych platform sprzedażowych spoza UE. Wprowadzenie takiego rozwiązania w obecnej sytuacji rynkowej, w tym kryzysie ekonomicznym oraz wzrastającej konkurencyjności ze strony poza unijnych, w tym azjatyckich platform handlowych, doprowadzi tylko do pogłębienia już i tak nierównych ram prawnych dotyczących warunków konkurencji w Unii Europejskiej oraz spadku inwestycji i innowacyjności.

Dlatego e-Izba obawia się, że nałożenie podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy może mieć katastrofalne skutki dla wielu małych i średnich przedsiębiorców z polski, którzy prowadzą sprzedaż na dużych platformach internetowych. Postulujemy powstrzymanie się od rozszerzania zakresu podatku od sprzedaży detalicznej na branże e-commerce oraz skoncentrowanie prac legislacyjnych na doprecyzowaniu istniejących przepisów dotyczących tego podatku, bez generowania dodatkowych obciążeń fiskalnych dla sektora handlu detalicznego i gospodarki cyfrowej.

Patrycja Sass-Staniszewska
Prezes Zarządu
Izba Gospodarki Elektronicznej”

 

Podaj dalej
Autor: W, fot. Pixabay
Źródło: Izba Gospodarki Elektronicznej, Rzeczpospolita, dlahandlu.pl