Wtorek, 27 maja 2003
Więcej "czytelników rzeczywistych" W jednej ze swoich piosnek, w połowie lat 80. Lech Janerka śpiewał: "A kto czyta, ten wielbłądzik." Wówczas wydawało się to zabawną grą słów, dziś - w dobie kurczącego się zdaniem wielu rynku - brzmi jak obstrukcja. Ubiegłoroczne badania czytelnictwa i zakupów książek, to kolejny, istotny głos w sporze, pt. Fakty i mity polskiego rynku książek. Prowadzone regularnie, po raz 5. badanie objęło swym zasięgiem populację analogiczną, jak w roku 2000 i 1998, co daje pewien obraz porównawczy. We wstępnym podsumowaniu wyników czytamy: "Sondaż oparto na reprezentatywnej próbie losowo-warstwowej mieszkańców Polski w wieku powyżej 15 lat. Starano się ustalić m.in.: wielkość zbiorowości czytającej i kupującej książki, intensywność lektury i zakupów w ciągu roku oraz typ publikacji zarówno tych wybieranych do czytania, jak i kupowanych". Co stwierdzono? Czytelnictwo Porównawszy rok 2002 z latami poprzednimi łatwo zauważyć pozytywne zmiany - ogólny wzrost odsetka czytających, znaczący wzrost "czytelników rzeczywistych" (7 i więcej ksiązek/rok). Nie dziwi największy udział w tej grupie ludzi z wykształceniem wyższym (71 proc.) oraz mieszkańców dużych miast (38 proc.), czyli grup najbardziej intelektualnie zaangażowanych, o stosukowo najwyższych dochodach i najłatwiejszym dostępie do książek, poddanych czynnikowi, na który wciąż zwraca się moim zdaniem zbyt małą uwagę - presji swojego środowiska. Tym, co bardziej powinno zainteresować wydawców i sprzedawców jest typologia zainteresowań czytelniczych. W jej strukturze odnotowano znaczące zmiany. Książki szkolne wydają się być poza konkurencją - "wspierane" przymusem systemu nauczania, zachowają prawdopodobnie długo pozycję dominującą. Optymizmem napawa natomiast znaczący wzrost zainteresowania literaturą dziecięcą i młodzieżową, zadający niechybny kłam pewnym, szeroko rozpowszechnionym stereotypom dotyczącym czytelniczych postaw młodych Polaków. W "strefie spadkowej" uwagę zwraca zwłaszcza drastyczne obniżenie popularności publikacji poradnikowo-encyklopedycznych (w 1998 roku - 17, w 2000 - 15, do 9 proc. w roku 2002). Wydaje się, że zjawisko to dotyczy głównie dzieł o treści ogólnej i świadczy o poziomie nasycenia rynku. Zauważalne jest także zmniejszenie zainteresowania literaturą obyczajowo-romansową (kolejno: 16-12-9 proc.). Na poziomie podobnym, jak w latach ubiegłych utrzymuje się czytelnictwo lit. religijnej (9-7-7 proc.). Wciąż bardzo wiele książek wybieranych przez czytelników nie zostaje zaklasyfikowane do żadnego z podanych typów, co może znacząco wpływać na wyniki badania. Książki niesklasyfikowane reprezentują literaturę piękną (11 proc.) i niebeletrystykę (8 proc.). Zakupy Druga część badania …
Wyświetlono 25% materiału - 363 słów. Całość materiału zawiera 1455 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się