Czwartek, 28 maja 2020
Obronimy się własnymi siłami, ale nie będziemy inwestować

W Katedrze Technologii Informacyjnych Mediów na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW w maju tego roku dr hab. inż. prof. UW Wiesław Cetera przeprowadził ankietę wśród firm poligraficznych na temat aktualnej sytuacji w tej branży. Respondenci nadesłali 191 ankiet, co pozwala na solidne rozpoznanie aktualnej sytuacji w poligrafii.

Respondenci odpowiadali na 22 pytania obejmujące głównie ocenę obecnej sytuacji. Na zasadnicze pytanie o sytuacji firm blisko 90 proc. respondentów oceniło, że się pogorszyła. Podobnie blisko 90 proc. respondentów stwierdziło, że pogorszył się popyt na ich usługi. Blisko w 50 proc. przypadków sprzedaż spadła o ponad 50 proc. w stosunku do okresu sprzed pandemii, a w 13 proc. spadła o 41-50 proc. Tylko 1,5 proc. stwierdziło, że sprzedaż nie uległa zmianie, a w 11 proc. nawet wzrosła. Zatrudnienie w blisko 70 proc. przedsiębiorstw pozostało bez zmian, ale w 32 proc. spadło.

Wyraźnie pesymistycznie podchodzi się do planów rozwojowych. Ponad 50 proc. badanych nie planuje żadnych inwestycji w ciągu najbliższych 1-3 lat. Przy tym ponad 60 proc. nie planuje zmiany profilu produkcji.

Wyników ankiety wyłania się wyraźny obraz wielu trudności, z jakimi borykają się firmy poligraficzne, przy czym widać, że bronią się dość skutecznie i głownie własnymi siłami, bo z deklarowanego wsparcia rządowego skorzystała mała grupa, a większość nie liczy na efektywną pomoc. Bardzo pesymistycznie natomiast wygląda perspektywa najbliższych lat, gdy praktycznie zaniechane będą inwestycje, ale jednak niewielki jest odsetek firm planujących zmianę profilu produkcji.

Szersze omówienie badania zamieścimy w numerze 11/20 “Biblioteki Analiz”.

 

 

 

 

 

 

 

Podaj dalej
Autor: (pd)