Berry Wiersum, szef firmy Sappi Paper Europe, chwaląc zwycięzców konkursu Sappi Printers Of The Year powiedział: „Każdy z nas pragnie usłyszeć w którymś momencie: »Jesteś dobry, naprawdę dobry!«. Jako dzieci szukamy pochwał ze strony rodziców i wychowawców, a młodzież oczekuje tego od swoich sympatii. Ale w naszej profesji uznanie winno przychodzić od kolegów z branży. Jest to uznanie być może najważniejsze ze wszystkich. Wam, Europejscy Drukarze Roku, wasi koledzy powiedzieli: »jesteście najlepsi!«.”
Warto zauważyć, że to właśnie dzięki nagrodzie nagle w mediach o polskiej poligrafii zaczęło być głośno. A to za sprawą triumfu Tadeusza Winkowskiego, prezesa i współwłaściciela drukarni Winkowski, w polskim finale prestiżowego konkursu Przedsiębiorca Roku organizowanego przez firmę konsultingową Ernst & Young. Winkowski zdobył w nim również główną nagrodę w kategorii „Usługi”, a następnie, w czerwcu 2006 roku, reprezentował nasz kraj w finale światowym. I choć nie zwyciężył, dzięki niemu i jego osiągnięciom oczy mediów, a za ich sprawą również potenc
Wydarzenie to nie tylko przysporzyło szumu, ale również niewątpliwie podniosło prestiż samej profesji. Natomiast o tym, że postrzeganie branży poligraficznej
Równie ważną, chociaż już nie tylko prestiżową, rolę pełnią w kontaktach z kontrahentami otrzymane i podtrzymywane rozmaite certyfikaty i standardy,
Nie od dziś bowiem wiadomo, że w działalności gospodarczej liczą się nie tylko wyniki finansowe – przychody i zyski podsumowywane w rankingach i klasyfikac
Siłę wymowy nagród dostrzegają już prawie wszyscy, stąd też obserwujemy dynamiczny rozkwit rozmaitych konkursów, w których honorowane są produkty poligraficzne. Ich natura jest jednak nieco odmienna niż na rynku wydawniczym. Podstawowa różnica polega na tym, że ich animatorami, a zarazem często głównymi sponsorami, są duże firmy produkujące materiały poligraficzne – najczęściej papier – oraz stowarzyszenia branżowe.
Determinuje to zarówno formę współzawodnictwa,
Praktycznie w każdym z konkursów dotyczących produktów poligraficznych, książki mają swoje, ściśle wyznaczone miejsce. Niektóre, takie
Poniżej zaprezentowano przegląd najważniejszych nagród – polskich i międzynarodowych, dostępnych również dla naszych producentów. Wśród nich więcej miejsca poświęcono tym kategoriom, które obejmują wydawnictwa dziełowe. Pominięto natomiast pozostałe,
Złoty Gryf, http://www.izbadruku.org.pl/zg.php
Konkurs organizowany przez Polską Izbę Druku na najlepszy pod względem
Konkurs ma charakter otwarty, co oznacza, że zgłoszenia kandydatur może dokonać każdy „polski podmiot gospodarczy”, który w określonym terminie prześle pod adres Polskiej Izby Druku po trzy egzemplarze prac. Muszą być one wykonane w Polsce, w ciągu roku poprzedzającego konkurs (w 2007 roku wręczono więc nagrody za rok 2006).
Kolejnym warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest wpłata na konto PID kwoty 500 zł + VAT za każdą kandydaturę.
Kartę zgłoszenia,
Kandydatury rozpatrywane są przez Komisję Konkursu składającą się z reprezentantów kilku instytucji: Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej, Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego, Polskiej Izby Książki, Izby Wydawców Prasy, Sekcji Poligrafów SIMP, Zrzeszenia Polskich Fleksografów, Stowarzyszenia Sitodrukarzy oraz Polskiej Izby Druku.
Wyniki ogłaszane są w trybie „oscarowym”, a więc dwustopniowo. Na pierwszym etapie prezentuje się listy pięciu prac nominowanych w każdej z kategorii, po czym spośród nich wyłaniani są triumfatorzy. Ich listę oznajmia się podczas dorocznego balu Polskiej Izby Druku, na który zapraszani są wszyscy biorący udział. W 2007 roku odbył się on 19 ma
Zdobywcy nagród głównych otrzymują statuetki oraz znak graficzny Złoty Gryf z prawem używania na blankiecie firmowym oraz zamieszczenia na swoich wyrobach formuły: „Drukarnia jest laureatem konkursu Złoty Gryf”. Pozostali uczestnicy, którzy uzyskali „wysoką ocenę
W 2007 roku, w ósmej edycji konkursu, nagrody otrzymali:
Książka wielobarwna w oprawie złożonej:
Złoty Gryf – „Photography inspiration”, OZGraf Olsztyńskie Zakłady Graficzne
II miejsce – „Powiększenie. Nowy cmentarz żydowski w Krakowie”, Zakład Wydawniczo-Poligraficzny Pozkal
III miejsce – „Mała forma – wielka sztuka”, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych
Książka wielobarwna w oprawie prostej:
Złoty Gryf – „Malarstwo polskie XXI wieku”, Leograf Group
II miejsce – „Uśmiech Świata”, OZGraf Olsztyńskie Zakłady Graficzne
III miejsce – „Biblia fotografii”, Druk-Intro
Książka jednobarwna w oprawie złożonej:
Złoty Gryf – „Det Malrettede Liv”, Drukarnia Naukowo-Techniczna Oddział PAP
II miejsce – „Babcia na
III miejsce – „K
Książka jednobarwna w oprawie prostej:
Złoty Gryf – „Featon”, Drukarnia im. K.Miarki – Tolek
II miejsce – nie przyznano
III miejsce – nie przyznano
Nieznane są daty kolejnego konkursu, który zostanie ogłoszony na przełomie roku 2007/2008.
Najpiękniejsza Książka Roku
W 2007 roku edyc
Ogłoszenie każdej edycji konkursu odbywa się na początku roku, a rozstrzygnięcie – wiosną. W 2007 roku był to kwiecień.
Do konkursu można przesyłać książki (2 egz.) w polskim opracowaniu graficznym i typograficznym, w tym również drukowane za granicą, wydane w roku poprzedzającym konkurs oraz w pierwszym kwartale roku następnego. Prace winny być przyporządkowane na formularzu zgłoszeniowym do jednego z ośmiu działów:
I. Literatura piękna
II. Książki naukowe, popularnonaukowe (humanistyczne)
III. Książki matematyczne, przyrodnicze, techniczne i medyczne
IV. Książki dla dzieci i młodzieży
V. Podręczniki
VI. Słowniki, encyklopedie, leksykony, poradniki
VII. Albumy
VIII. Katalogi, wydawnictwa bibliofilskie i inne
Należy także wnieść opłatę w wysokości 160 zł, a dla członków PTWK 120 zł, za każdy zgłoszony tytuł.
Formularz akcesyjny nakazuje wszechstronne opisanie pozycji pod kątem:
– ukształtowania edytorskiego (projekt i skład, ilustracje, projekt okładki, redakc
– cech techniczno-poligraficznych (format, krój czcionki, rodzaj oprawy, cena),
– wykonania poligraficznego (wykonawca).
Każdy wniosek musi zawierać również uzasadnienie kandydatury.
Jury ocenia wyłącznie szatę edytorską, ale tym razem nagrodę otrzymuje wyłącznie wydawca.
Wydawnictwa, które otrzymają nagrodę lub wyróżnienie, zobowiązane są do przesłania dodatkowych 2 egz. tytułów.
Wręczenie nagród odbywa się podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie.
Publikacje nagrodzone i wyróżnione są następnie prezentowane podczas wystaw w trakcie Międzynarodowych Targów Książki we Frankfurcie, Göteborgu, Jerozolimie, Lipsku, Madrycie, Moskwie i Petersburgu oraz w konkursie Schönste Bücher aus aller Welt.
W 2007 roku w konkursie wzięły udział 82 wydawnictwa, które nadesłały 139 tytułów. Jury w składzie: prof. Józef Wilkoń – przewodniczący, Andrzej Heidrich, Katarzyna Iwanicka, Krystyna Sulkiewicz, Andrzej Tomaszewski, prof. Mieczysław Wasilewski i prof. Stanisław Wieczorek nominowało do nagród i wyróżnień 87 książek. W wyniku tajnego głosowania przyznano następujące nagrody:
Dział I: Literatura piękna
„Poza słowa. Antologia wierszy 1976-
projekt graficzny i typograficzny: Stanisław Salij
wydawca: słowo/obraz terytoria
skład:
druk i oprawa: OZGraf Olsztyńskie Zakłady Graficzne
Dział II: Książki naukowe, popularnonaukowe (humanistyka)
„Nadmiar widzialnego”, Edouard Pontremoli
projekt graficzny i typograficzny: Stanisław Salij
wydawca: słowo/obraz terytoria
skład: Grzegorz Zazulak
druk i oprawa: Drukarnia Mirex w Mirotkach
Dział III: Książki matematyczne, przyrodnicze i techniczne
nagrody ani wyróżnień nie przyznano
Dział IV: Książki dla dzieci i młodzieży
„Nocna wyprawa”, Bohdan Butenko
opracowanie graficzne: Bohdan Butenko
wydawca:
skład i łamanie: Studio Page Graph
druk i oprawa: Drukarnia Naukowo-Techniczna Oddział PAP
Dział V: Podręczniki
nagrody ani wyróżnień nie przyznano
Dział VI: Słowniki, encyklopedie, leksykony, poradniki
nagrody nie przyznano
Dział VII: Albumy
„Jan Jerzy Pinsel”, Borys Woźniak (wstęp)
opracowanie graficzne: Lech Majewski
wydawca: Wydawnictwo Bosz
przygotowanie do druku: JML Jacek Jutrzenka
druk: Gorenjski Tisk, Kranj (Słowenia)
Dział VIII: Katalogi, bibliofilskie i inne
„Sztuka XX wieku w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie”, praca zbiorowa pod redakcją naukową Doroty Folgi-Januszewskiej
koncepc
współpraca: Paulina Gancarczyk
wydawca: Drukarnia Winkowski i Muzeum Narodowe w Warszawie
przygotowanie do druku: JML Jacek Jutrzenka
druk i oprawa: Drukarnia Winkowski
Nagrodę honorową przyznano Bohdanowi Butence za całokształt twórczości artystycznej w dziedzinie sztuki książki oraz Wydawnictwu Bosz za wysoki poziom edytorski i artystyczny publikowanych książek. Przyznano także wiele wyróżnień.
Konkurs zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Promocja Czytelnictwa ogłoszonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kolejna edycja zostanie ogłoszona w styczniu 2008 roku.
Obsesja Papieru i Tworzyw, http://www.cezex.pl/obses
Organizowany od pięciu lat przez dystrybutora papieru, firmę Cezex, doroczny konkurs kreatywny dla agencji reklamowych, drukarń i twórców niezależnych wystartował w 2003 roku. W 2007 roku poszerzono jego formułę o wytwory z tworzyw. Wcześniej jego domenę stanowiły produkty stricte papierowe.
Zgłoszenia z dopiskiem „Obses
Nagrody przyznawane są w kilku kategoriach przez niezależne jury, które: „doszukuje się przede wszystkim obsesji w temacie papieru oraz tworzyw, spójności kreacji z dobranym materiałem i perfekcyjnej
Ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród odbywa się wiosną, podczas gali finałowej. W tym roku było to 31 ma
Zwycięzcy otrzymują symboliczne statuetki, a nagrodzone prace są następnie prezentowane podczas wystawy, która jesienią odwiedza Kraków, Gdańsk i Poznań.
W 2007 roku do konkursu zgłoszono 460 prac, z czego oczywiście jedynie część stanowiły książki. Jury wyłoniło 20 prac – 11 zwycięskich i dziewięć wyróżnionych, a także przyznało Nagrodę Spec
„Książkowi” zdobywcy statuetek w poszczególnych kategoriach w 2007 roku to:
Kategoria I „Mistrzowska Kreac
Grafix Centrum Poligrafii
Kategoria II „Mistrzowskie Wykonanie”
Drukarnia Nowodruk
Kategoria III „Mistrzowski Projekt”
Arkoch (Śrem-Zbrudzewo)
Nagroda Spec
Arkoch (Śrem-Zbrudzewo)
Wyróżnione druki dziełowe to:
Kategoria I „Mistrzowska Kreac
Aprobat
Kategoria III „Mistrzowski Projekt”
Katarzyna Derkacz-Gajewska
Kategoria V „Mistrzostwo na Wielką Skalę”
Kolejowa Oficyna Wydawnicza
Kategoria V „Mistrzostwo na Wielką Skalę”
Mirosław Rekowski
Firma Cezex postanowiła przyznać również kilka wyróżnień. Otrzymali je: Partners Studio, Hagness, P.P.H.U. Grappefruit, Cartalia, Agata Łaska, Oficyna Poligraficzna Apla, myGRAF Grafika Użytkowa, Pracownia Wydawnicza Elset, Karte & Text Manufaktur (Berlin), Empol, Drukpol, Mariusz Gajewski, Maria Kołodziejczyk i
Nieznane są jeszcze daty konkursu w 2008 roku (ogłoszone zostaną zimą 2007).
Sappi European/International Printers of the Year Awards, http://www.sappi.com/PrintersOfTheYear
Doroczny, ogólnoświatowy konkurs organizowany przez grupę Sappi – jednego z największych światowych producentów papierów powlekanych – obchodził w ubiegłym roku dziesiąte urodziny. Przez ten czas stał się wydarzeniem bardzo prestiżowym w branży poligraficznej. Tym bardziej, że jego korzenie sięgają znacznie głębiej, albowiem pierwsze nagrody, wówczas jeszcze o zasięgu lokalnym, rozdano w Afryce Południowej 28 lat temu!
Jest to konkurs skierowany do drukarzy pragnących pochwalić się swoimi najlepszymi pracami, a rosnąca popularność imprezy oraz zróżnicowanie prac sprawiły, że nagrody przyznawane są od 2005 roku w dziewięciu kategoriach, w tym trzech „wydawniczo-księgarskich”: książki, broszury i katalogi.
Konkurs odbywa się w dwóch etapach. Pierwszy ma wymiar lokalny – paneuropejski. Jego triumfatorzy stają następnie w szranki ze zwycięzcami pozostałych trzech pozostałych edycji regionalnych – z całego świata.
Zgłoszenia mogą nadsyłać same drukarnie, ale również ich dostawcy i klienci, jednakże tylko pod warunkiem, że drukarnia wyrazi na to zgodę. Każdy podmiot, prócz firm powiązanych kapitałowo z Sappi, może zgłosić kilka prac. Każda musi być wykonana na papierze dostarczonym przez Sappi, pomiędzy 1 stycznia a 31 grudnia danego roku. W konkursie nie mogą brać udziału zlecenia wykonane bezpośrednio dla organizatora.
Formularz zgłoszeniowy można uzyskać na stronie internetowej lub w lokalnym biurze Sappi. Tam też można go dostarczyć dołączając po 2 egz. zgłaszanych prac. W razie zdobycia złotego medalu, a więc przejścia do kolejnego etapu – światowego, wymagane jest przekazanie kolejnych 2 egz. Do edycji 2007 zgłoszono łącznie 838 prac z 35 krajów
Druki ocenia niezależne międzynarodowe jury, w skład którego wchodzą spec
Zwycięzcy konkursów regionalnych otrzymują tytuł Najlepszego Drukarza Roku i prawo uczestnictwa w finale ogólnoświatowym, w którym mogą uzyskać tytuł Najlepszego Drukarza Świata. Ponadto, triumfatorzy poszczególnych kategorii otrzymują kolejno: złote, srebrne i brązowe medale. Są one wręczane podczas gali organizowanych co roku w innych, interesujących i atrakcyjnych miejscach. W 2007 roku gala europejska odbyła się w zabytkowym ateńskim Zappeionie, wzniesionym dla uczczenia pierwszych nowożytnych igrzysk olimpijskich. W imprezie uczestniczyło 300 gości, w tym triumfatorzy oraz ich dostawcy. Finał światowy, który w 2006 roku gościł w Budapeszcie, tym razem zawita do Bostonu w USA.
Nagrodzone prace są prezentowane w spec
Przewidziano także nagrodę szczególną – Potrójnej Doskonałości (Triple Excellence Award) – dla firmy, której uda się zdobyć złoty medal w jednej kategorii przez trzy lata z rzędu. Dotychczas nie udało się to nikomu.
Wśród nagrodzonych dotychczas dwukrotnie znaleźli się Polacy. W 2007 roku brązowy medal w „nieksięgarskiej” kategorii „Własne materiały reklamowe drukarń” zdobył kalendarz wykonany przez Zakład Poligraficzny Grawipol ze Słupska. Z kolei w 2005 roku drukarnia Arso-Polański otrzymała srebrny medal w kategorii „Jakość druku” za album z trudnymi do reprodukcji pracami Ryszarda Horowitza.
Termin zgłaszania prac do kolejnej edycji upływa 31 stycznia przyszłego 2008 roku.
Fespa Awards/Digital Print Awards Europe, http://www.FESPAdigitalprintawards.com
Nagrody Fespa Awards przyznawane są przez międzynarodowe stowarzyszenie branży druku cyfrowego i sitodruku FESPA za osiągnięcia technologiczne w zakresie druku cyfrowego i sitodruku. Wśród wielu wyodrębnionych kategorii znalazła się również typowo księgarska: „Reprodukcje sztuki, książki, broszury”, w ramach której wręcza się po trzy medale dla produktów ocenianych w dwóch klasach – kolorów procesowych (CMYK) oraz drugiej – jednego lub wielu kolorów. FESPA Award przyznawana jest w konkursie zamkniętym, dostępnym wyłącznie dla członków stowarzyszenia.
W odróżnieniu od niej Digital Print Awards są dostępne dla wszystkich chętnych. Inny jest też sposób oceny zgłoszonych prac, albowiem jurorzy kładą większy nacisk na rezultat i wartość,
To nowo powstały otwarty konkurs mający bezpośrednio niewiele wspólnego ze światem książek, bowiem tutaj FESPA koncentruje się bardziej na produkcji reklamowej. Jest jednak jeden, bardzo ważny element, który dotyczy także naszej branży – Digital Print Awards to obecnie najważniejszy na świecie otwarty konkurs dla firm pracujących w technologii druku cyfrowego. Dlatego też nagrodzone w nim prace de facto dyktują standardy wykorzystania tej technologii, pokazują i promują dostępne możliwości. Konkurs nie narzuca ograniczeń. Jego głównym zadaniem jest większe wyeksponowanie osiągnięć oraz promoc
Nagrodzone prace są zbierane w wydawanej spec
Z punktu widzenia drukarń z obszaru Europy Środkowej i Wschodniej konkursy FESPA to znakomita okaz
Wyróżnienia przyznawane nie tylko produktom, ale i narzędziom pracy drukarń – maszynom, urządzeniom, rozwiązaniom informatycznym są oczywiście dużo ważniejsze dla samej branży poligraficznej. Warto jednak wspomnieć o kilku rozpoznawalnych na naszym rynku.
BERTL, http://www.BERTL.com
Skoro już mowa o druku cyfrowym, warto wymienić nagrody BERTL – niezależnej instytucji badającej rynek i wydajność cyfrowych urządzeń przetwarzających obraz. Publikuje ona coroczny raport na temat badań kilkuset drukarek, faksów i urządzeń wielofunkcyjnych. Przyznaje też od 11 lat dwie nagrody – BERTL’s Best i BERTL’s Choice.
Best stanowi wyróżnienie dla produktów innowacyjnych o najwyższej
Editor’s Choice Award
Ta prestiżowa nagroda jest z kolei przyznawana przez ekspertów magazynu „Better Buys for Business” produktom, a więc urządzeniom, wyróżniającym się innowacyjnością i nowoczesnością: drukarkom, kopiarkom, faksom i skanerom. Jak zapewnia wydawca, przed wyborem konkretnego kandydata, „najlepszego w swojej klasie”, dokonuje się wnikliwych badań obejmujących analogiczne rozwiązania dostępne w ciągu ostatnich 20 lat. Następnie ich wyniki konsultuje się z użytkownikami. Organizator zapewnia także, że przyznanie nagrody nie ma nic wspólnego z nawiązywanymi kontraktami reklamowymi.
Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich, http://www.mtp.pl
Rozpoznawany powszechnie Złoty Medal MTP jest przyznawany przez grono ekspertów produktom eksponowanym podczas odbywających się w cyklu dwuletnim targów Poligrafia. Ich laureatami zostają produkty uznane za najlepsze, charakteryzujące się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi i prezentujące wysoki poziom
W 2007 roku otrzymały je:
§ ACCHSH za kompleksowy, skalowalny system produkcyjny PuzzleFlow v.3;
§ Heidelberg Polska za oprogramowanie do zarządzania produkcją poligraficzną Heidelberg Prinect;
§ Konica Minolta Business Solutions Polska za cyfrową maszynę do wydruków poligraficznych kolorowych Bizhub PRO C6500;
§ Michael Huber Polska za system Gecko – koncentraty na bazie mieszaniny nitrocelulozy i poliuretanów;
§ Océ Poland za system dwustronnego arkuszowego druku cyfrowego Océ VarioPrint 6250;
§ Xerox Polska za system druku kolorowego DocuColor 5000 z oprogramowaniem umożliwiającym zabezpieczanie wydruków;
§ Xerox Polska za system drukujący Xerox Nuvera DPS 288.
PIA/GATF InterTech Technology Award, http://www.intertechaward.com
Nagrody amerykańskiego stowarzyszenia przemysłu poligraficznego Printing Industries of America/Graphic Arts Technical Foundation są przyznawane już od 1978 roku. Laureatami są rozwiązania technologiczne o szczególnej wartości innowacyjnej dla branży komunikacji graficznej. Aby zgłoszenie zostało wzięte pod uwagę przez jurorów, musi być niedawno usprawnione i przetestowane w praktyce. Nie może być jednak już powszechnie dostępne. Jury musi także uznać, że będzie miało istotny wpływ na rozwój branży na przestrzeni najbliższych pięciu lat.
Znak graficzny nagrody InterTech – wielobarwna gwiazda – jest powszechnie rozpoznawany w branży, dlatego producenci chętnie opatrują nim swe produkty, szczególnie podczas imprez wystawienniczych.
CIP4 International Print Production Innovation im. Jürgena Schönhuta (CIPPI), http://www.cip4.org/cippi/index.html
Inną doroczną nagrodą technologiczną – tym razem dla drukarń – jest CIPPI przyznawana przez inic
International Cooperation for the Integration of Processes in Prepress (CIP) powstała w Szwajcarii i jest stowarzyszeniem non-profit. Nie posiada stałych biur, a jedynie swoich przedstawicieli w kilkunastu kra
W przemyśle ważny element stanowią nie tylko wyróżnienia przypisywane produktom końcowym, ale również nagrody otrzymywane za inne osiągnięcia – kadrowe, organizacyjne czy też przyznawane za zasługi dla społeczności lokalnej. Modnym tematem jest dziś ekologia – zużycie surowców i energii oraz recykling. Swoimi osiągnięciami w odzysku zużytego sprzętu chwalą się koncerny HP i Konica Minolta.
Także z tą dziedziną wiążą się liczne nagrody i certyfikaty. Ich posiadanie stanowi element promocji prowadzonej zwłaszcza na trudnym