Niedziela, 2 listopada 2008


Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A. (PWE)


00-099 Warszawa, ul. Canaletta 4, tel.
(022) 8278001-07, fax (022) 8275567, http://www.pwe.com.pl, e-mail marketing@pwe.com.pl

 

W 2007 roku PWE zatrzymało spadkowy trend zapoczątkowany w 2001 roku. Przychody ze sprzedaży książek wyniosły 7,4 mln zł (wzrost o 10 proc.). Opublikowano 91 tytułów, w tym 61 pierwszych wydań. Łącznie nakłady książek wyniosły 125 tys. egz. Średnia cena zbytu publikacji nieznacznie wzrosła z 29,50 do 30 zł. Firma zakończyła rok zyskiem netto w wysokości 612 tys. zł. Po raz kolejny, z 33 do 29 etatów, zredukowano zatrudnienie.


Okresem stabilnego wzrostu sprzedaży i realizowanych zysków, a także poszerzania oferty tytułowej, były dla PWE lata 90. W okresie od 1993 do 1999 roku powiększano realizowany obrót, choć w tym samym czasie stale wzrastała liczba tytułów ukazujących się nakładem konkurencyjnych wydawnictw naukowych i specjalistycznych. Od 2001 roku nastąpił znaczny spadek przychodów. W latach 2002-2004 liczba wydawanych tytułów utrzymywała się na podobnym poziomie, jednak przy ciągłym spadku przychodów, związanym z malejącą liczbą sprzedawanych egzemplarzy.


W 2007 roku 70 proc. przychodów ze sprzedaży generowały podręczniki akademickie, natomiast 30 proc. pochodziło ze sprzedaży książek dla profesjonalistów. Oficyna wydaje swoje książki m.in. w kilku popularnych seriach, jak: „Marketing bez Tajemnic” czy „Ekonomia i Zarządzanie”.


Od lat najlepiej sprzedającymi się tytułami PWE są „Mikorekonomia” Davida Begga, Stanleya Fischera i Rudigera Dornbuscha oraz „Makroekonomia” pary Fischer, Dornbusch. Oprócz nich do najlepiej sprzedających się tytułów w 2007 roku należały: „Międzynarodowe stosunki gospodarcze”, „Zarządzanie projektem europejskim”, „Podstawy analizy finansowej”, „Strategia organizacji”, „Ochrona biosfery”, „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa” oraz „Business Letters”.


Autorami PWE było wielu wybitnych polskich ekonomistów, m.in. Oskar Lange i Michał Kaleta. Firma istnieje od 1949 roku i w pierwszym okresie nosiła nazwę Polskie Wydawnictwa Gospodarcze, a od 1961 do 1995 roku – Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Początkowo drukowano niemal wyłącznie akcydensy (katalogi, formularze, cenniki) oraz poradniki i czasopisma fachowe. Literatura i podręczniki ekonomiczne pojawiły się w ofercie na początku lat 60. W późniejszych latach poszerzono ofertę o książki z dziedziny biznesu i marketingu.


Od 1949 roku do dziś nakładem Polskiego Wydawnictwa Ekonomicznego ukazało się ponad 5 tys. tytułów. Warto wspomnieć, że PWE jest także wydawcą książki nieekonomicznej – świetnie znanej większości polskich gospodyń domowych „Kuchni polskiej”.


W 1995 roku doszło do prywatyzacji wydawnictwa w formie spółki pracowniczej. 20 lutego 2002 roku podpisano akt notarialny, przenoszący na PWE własność mienia skarbu państwa, w tym prawo wieczystego użytkowania gruntu i własność budynku. Tym samym zakończył się proces prywatyzacji. PWE należy do nielicznej grupy wydawnictw, które zostały sprywatyzowane poprzez leasing pracowniczy. Wszyscy pracownicy zostali akcjonariuszami sprywatyzowanej firmy, angażując w to przedsięwzięcie własne oszczędności. Z perspektywy czasu okazało się, że była to bardzo dobra decyzja. Dzięki temu w silnie konkurencyjnym otoczeniu wydawnictwo nie tylko zachowało swoją pozycję, ale wzmocniło markę firmy – komentowała na początku marca 2002 roku Alicja Rutkowska, prezes PWE
.


Do oficyny należy m.in. duża kamienica w centrum Warszawy, w której mieści się jej siedziba, działa własna hurtownia PWE, księgarnie firmowa i wysyłkowa, w tym e-księgarnia, której stali użytkownicy mogą wstąpić do Klubu Książki PWE. Ponadto oficyna wydaje własne niskonakładowe czasopisma fachowe.

 

Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne – najważniejsze dane
 


 

Podaj dalej