Wśród źródeł informacji o tym, co dzieje się na polskim – i nie tylko – rynku poligraficznym, coraz ważniejszą rolę pełnią wortale internetowe. Wśród nich można wyodrębnić grupę najważniejszych, najbardziej prężnych. Niektóre są częściowo związane z branżą wydawniczą, a przynajmniej – dzięki nieograniczonym praktycznie ilościom miejsca na publikację tekstów – podają również informacje dotyczące i interesujące wydawców książek.
Generalnie wszystkie dzielą się na dwie grupy. Pierwsza, to witryny połączone z tytułami prasowymi – magazynami branżowymi. Druga to niezależne serwisy, dla których przestrzeń sieci komputerowej jest podstawowym medium przekazu informacji.
Wortale magazynów
Strony sieciowe stworzone i prowadzone przez redakcje magazynów branżowych nie są wyłącznie wortalami informacyjnymi. Stanowią zazwyczaj ich internetową wizytówkę, a czasem również forpocztę edycji drukowanych. Publikowane tam informacje bywają „przedrukiem” z wersji papierowej – niekiedy w postaci skróconej, a kiedy indziej – pełnej. Jeśli jednak chodzi o tzw. newsy, po
Domeny wydawców są w większości tożsame z tytułem pisma drukowanego. Wyjątek stanowi jedynie miesięcznik „Print & Publishing”, lansujący domenę printernet.pl, która w przyszłości ma się stać wspólną płaszczyzną dla wszystkich tytułów wydawanych przez międzynarodową grupę wydawniczą European Media Group.
„Papierniczy Świat”, http://www.unit.com.pl/run/tytuly/5&PL
Strona poświęcona wyłącznie promocji wydania papierowego, zawierająca podstawowe informacje oraz ofertę reklamową. Można z niej pobrać również starsze numery magazynu w formacie PDF.
„Poligrafika”, http://www.poligrafika.pl
Strona główna prezentuje okładkę ostatniego wydania, najświeższe informacje, dostęp do katalogu dostawców i drukarń oraz zakładki do podstron prezentujących bardziej szczegółowe informacje na temat wydania drukowanego. Część informacyjna jest dobrze zorganizowana w dwóch osobnych obszarach: „Z ostatniej chwili” (pięć newsów bieżących) i „Więcej Informacji” (notki archiwalne). Ze strony można również pobrać dane teleadresowe niektórych drukarń i innych podmiotów branżowych, działających niekoniecznie na rynku dziełowym.
„Print & Publishing”, http://www.printernet.pl
Strona prezentuje po
„Przegląd Papierniczy”, www.spp.pl/przeglad_papierniczy.php
Strona magazynu będącego jednocześnie ofic
„Świat Druku”, http://www.swiatdruku.com.pl
Portal ten jest w większym stopniu nastawiony na promocję wydania drukowanego. Zawartość informacyjno-ogłoszeniowa stanowi jego część poboczną, o czym świadczy jej umieszczenie – na prawym marginesie. Powszechnie dostępne są newsy publikowane w dziale „Z ostatniej chwili”. Witryna umożliwia również dostęp do archiwum wydań drukowanych, jednakże w tym celu konieczne jest założenie prenumeraty bieżących edycji papierowych.
„Świat Poligrafii”, http://www.swiatpoligrafii.pl
Strona o bogatej, ale również skomplikowanej strukturze i zawartości. Proponuje sporo informacji o wydaniu drukowanym oraz dostęp do bezpłatnego katalogu wybranych firm. Centralną część zajmuje kolumna newsowa z za
Interesującą podstroną jest „Forum ekspertów”, gdzie spec
Z portalem zintegrowany jest sklep internetowy firmy Cortland umożliwiający zakup rozwiązań informatycznych oraz z zakresu designu (czcionki), color managementu i proofingu.
„Wydawca”, http://www.wydawca.com.pl
Typowy portal pogranicza wydawniczo-poligraficznego, który podobnie
„Vidart”, http://www.vidart.com.pl
Portal zapełniony wręcz rozmaitymi newsami z rozmaitych dziedzin, czasem wręcz luźno związanymi z branżą, dotyczącymi np. zagadnień ekonomicznych, technologii stricte informatycznych czy tematyki wzornictwa i projektowania. Wszystko to uszeregowane aż w czterech kolumnach, niestety bez
Wortale „niezależne”
Funkcjonują wyłącznie w Sieci. Jest to dla nich zarówno przestrzeń publikacji informacji,
Drukarnie.com.pl, http://www.drukarnie.com.pl
Działający od 2000 roku portal informacyjny, którego główną zawartość stanowi część handlowa – oferty sprzedaży nowych i używanych maszyn i urządzeń, ogłoszenia drukarń, oferty pracy, katalogi firm itp. Dział aktualności i inne informacje newsowe są rozmieszczone na kilku podstronach. Ciekawym działem jest „VIP mówi” – zestaw wywiadów z osobami ważnymi w środowisku. Interesujący zestaw materiałów szkoleniowych dla użytkowników poszukujących podstawowych informacji technicznych, zawiera również blok „Poligrafia bez tajemnic”.
Poligrafia.org.pl, http://www.poligrafia.org.pl
Witryna o przeznaczeniu głównie handlowym. Choć na stronie głównej po
Polska Poligrafia, http://druk.info.pl
Portal stanowi „pozostałość” po drukowanym magazynie ukazującym się onegdaj właśnie pod tym tytułem. Strona główna wita rozbudowanym działem newsowym szeregującym zawartość w czterech działach:
Print in
Platforma handlowa dla firm z branży poligraficznej. Nie ma tu w ogóle newsów, a jedynie informacje handlowe. Jej zadaniem jest umożliwienie wydawcom z zagranicy zlecenie druku w naszych firmach.
Poligraficzna Agenc
Podstrona witryny Print in Poland obsługująca w zakresie PR i rozpowszechniania informacji blisko 30 firm z branży poligraficznej, głównie sprzedawców maszyn, materiałów i rozwiązań informatycznych.
Widać, iż konstrukc
Niemniej, konstrukc
Wciąż czekamy na nowoczesny portal tego rodzaju. W międzyczasie warto jednak przyjrzeć się i śledzić to, co już mamy.