Druga część książki do HiT Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych otrzymała właśnie pierwszą z trzech ocen, które są niezbędne, by publikacja miała status podręcznika szkolnego – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.
Według stanu na połowę kwietnia wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika do liceum i technikum złożył tylko WSiP.
To druga część publikacji autorów: Izabelli Modzelewskiej -Rysak, Leszka Rysaka, Karola Wilczyńskiego, Adama Ciska, Mariana Buczyńskiego, Tomasza Grochowskiego i Witolda Pelczara.
Obejmuje ona okres od 1970 roku do II dekady lat XXI wieku. Jest tam również mowa o wydarzeniach ostatnich miesięcy.
Ocena dla wydawnictwa jest warunkowa, „co oznacza, że wydawnictwo jest zobowiązane nanieść uwagi przedstawione przez rzeczoznawcę. W tym przypadku był nim prof. Grzegorz Kucharczyk. On sam nie komentuje podręcznika, wskazując, że ocena jest w toku. Co jednak istotne, prace w tym zakresie idą sprawniej niż w ubiegłym roku, kiedy to podręcznik dostał zielone światło już po rozpoczęciu roku szkolnego” – czytamy w artykule.
Waldemar Czerniszewski, dyrektor wydawniczy WSiP, tłumaczy, że w ocenie warunkowej „znalazły się punkty do uzupełnienia, m.in. doprecyzowanie nazw, przywołanie kwestii, które znalazły się w pierwszej części. Nie kryje, że druga część budziła jego większe obawy ze względu na tematykę i ryzyko wejścia w spór polsko-polski”.
Jak czytamy, w podręczniku są ujęte m.in. cztery reformy AWS. Jest o rozliczaniu się z przeszłością, o niszczeniu akt TW, o tzw. liście Macierewicza. Wśród zadań dla uczniów: zorganizowanie w klasie dyskusji podsumowującej okres PRL. Z uwzględnieniem nie tylko kwestii politycznych, lecz także gospodarczych, kulturalnych, społecznych. Jest o arabskiej wiośnie, światowym kryzysie finansowym i jego następstwach, o pandemii. Jest o fali uchodźczej z 2015 r., o brexicie, Europie wielu prędkości. Jest fragment przemówienia Lecha Kaczyńskiego z 2008 r. z Tbilisi. Jest Euromajdan, zajęcie Krymu i atak na Ukrainę w lutym 2022 r. Z lat najnowszych jest także o aferze podsłuchowej, „w czasie której upubliczniono liczne prywatne rozmowy polityków PO, nielegalnie nagrane w jednej z warszawskich restauracji”. Jest strona poświęcona katastrofie smoleńskiej oraz zadanie, by poszukać więcej informacji o jej okolicznościach i przedstawić skutki, jakie miała dla Polski śmierć prezydenta oraz towarzyszących mu osób. Jest też zadanie zorganizowania debaty w klasie na temat skutków braku dekomunizacji oraz ograniczenia procesu lustracji. Jest też w końcu cały rozdział poświęcony zmianom kulturowym i sporom światopoglądowym. W obszernej tabeli przedstawiono strony: powołującą się na dziedzictwo cywilizacji Zachodu, myśli grecko-rzymskiej, wartości chrześcijańskie oraz określającą się jako postępowa, liberalna. Przedmiotami sporu są: gender, małżeństwo osób tej samej płci, nowa definicja płci i LGBT+, aborcja, imigracja i wielokulturowość, religijność i tradycja chrześcijańska. Podręcznik ma rozdział poświęcony rewolucji cyfrowej, dezinformacji, fake newsom. Zawiera fragment o mediach, a na podstawie fragmentu z kodeksu etyki dziennikarskiej Telewizji Polskiej S.A. uczeń ma scharakteryzować obowiązki pracownika tej stacji.