Czym jest internetowa księgarnia i jak działa?
Księgarnie internetowe, jak sugeruje sama nazwa, to sklepy online z książkami. Firmy te działają na podobnej zasadzie co inne sklepy internetowe, czyli oferują możliwość przeglądania asortymentu, dokonywania zakupów oraz płatności za zamówione produkty z dowolnego miejsca, bez potrzeby wychodzenia z domu.
Każda księgarnia internetowa potrzebuje miejsca w sieci, czyli strony internetowej do zaprezentowania towarów i umożliwienia klientom łatwego składania zamówień oraz dokonywania płatności online. Warto zadbać o to, aby strona była przejrzysta i funkcjonalna oraz by miała przyjemny dla oka wygląd, co może znacząco wpłynąć na ilość zamówień.
Pracownik księgarni internetowej – jakie umiejętności wpisać w CV?
Praca w księgarni internetowej różni się od tej w stacjonarnej księgarni, ponieważ wymaga innych umiejętności i zakresu wiedzy. Najbardziej pożądane umiejętności zawodowe pracownika księgarni internetowej to:
- znajomość obsługi systemów e-commerce oraz umiejętność obsługi platform sprzedażowych online,
- doskonała znajomość obsługi komputera i Internetu,
- umiejętność obsługi klienta online, w tym komunikacja przez e-mail, czat oraz telefonicznie,
- znajomość podstawowych zasad marketingu internetowego, w tym umiejętność tworzenia atrakcyjnych opisów produktów, prowadzenia kampanii promocyjnych oraz analizy danych sprzedażowych,
- dokładność i skrupulatność w pracy,
- umiejętność pracy w zespole oraz skuteczna komunikacja z innymi.
Duży atut dla pracodawcy stanowi znajomość trendów i nowości na rynku księgarskim. Mile widziane jest doświadczenie w księgarni internetowej lub ogólniej w handlu internetowym.
Praca w księgarni internetowej – zakres obowiązków
Pracownicy księgarni internetowej mogą zajmować się różnymi zadaniami. W każdym zespole potrzebni są m.in. specjaliści ds. obsługi klienta, pracownicy działu logistyki, specjaliści ds. e-commerce, osoby zajmujące się marketingiem i promocją, a także pracownicy magazynu odpowiedzialni za przyjmowanie, pakowanie i wysyłkę zamówień.
Do obowiązków pracownika księgarni mogą należeć takie czynności, jak:
- udzielanie informacji o produktach drogą telefoniczną i mailową, rozwiązywanie problemów i obsługa zamówień,
- zarządzanie asortymentem poprzez jego aktualizację, weryfikację i uzupełnianie,
- optymalizacja strony internetowej,
- prowadzenie kampanii promocyjnych,
- obsługa mediów społecznościowych związanych z księgarnią,
- analizowanie danych dotyczących sprzedaży,
- wystawianie faktur z systemu,
- organizowanie procesów magazynowych, przyjmowanie towarów i pakowanie ich zgodnie z zamówieniami,
- nadzór nad wysyłką i dostawą.
Zakres obowiązków pracownika księgarni internetowej może się różnić w zależności od zajmowanego stanowiska i jego specyfiki, ale także od potrzeb firmy. Dlatego przed aplikacją warto dokładnie zapoznać się z opisem konkretnego stanowiska, a także poszukać opinii o danej firmie w Internecie, np. w serwisie GoWork.pl.