Czwartek, 10 czerwca 2021
Trwają konsultacje społeczne

Do 8 lipca można przekazywać opinie w sprawie zmian w projektach rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki dotyczących wykazu lektur, dodania podstawy programowej z przedmiotu historia tańca oraz zmiany sposobu realizowania zajęć przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie.

Zmiany w wykazach lektur obejmują wszystkie etapy kształcenia tj.: edukację polonistyczną na I etapie edukacyjnym (klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna), język polski na II etapie edukacyjnym (klasy IV–VI oraz VII i VIII szkoły podstawowej) oraz język polski w szkołach ponadpodstawowych.

Proponowane zmiany dotyczą przede wszystkim wykazu lektur uzupełniających (w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania).

Jak wyjaśnia resort edukacji, “zmiany w zakresie lektur wynikają z potrzeby pełniejszej korelacji wykazu lektur z celami kształcenia określonymi w podstawie programowej. Wiążą się one także z zaproponowaniem takich pozycji książkowych, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości), elementy konstrukcyjne utworu (konstrukcja świata przedstawionego, wyraziście zarysowana akcja) oraz warstwę językową utworu (polszczyzna staranna, pozbawiona wulgaryzmów i kolokwializmów, nadmiernych ozdobników)”.

Zmiany dotyczą wyłącznie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego tj. podstawy programowej z dnia 14 lutego 2017 r. (ze zmianami) dla szkół podstawowych i szkoły branżowej I stopnia oraz z dnia 30 stycznia 2018 r. (ze zmianami) – dla szkół ponadpodstawowych.

W proponowanym rozporządzeniu czytamy m.in.

w części zatytułowanej „I ETAP EDUKACYJNY: KLASY I–III – EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA”, w części zatytułowanej „Treści nauczania – wymagania szczegółowe”, w części zatytułowanej „I. Edukacja polonistyczna.”, część zatytułowana „Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:” otrzymuje brzmienie:

„Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:

  • Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
  • Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
  • Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
  • Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
  • Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
  • Dorota Gellner, Wścibscy;
  • Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
  • Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
  • Piotr Kordyasz, Opowiadania 0 dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
  • Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
  • Maria Krüger, Karolcia;
  • Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
  • Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
  • Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych;
  • Joanna Papuzińska, Asiunia;
  • Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
  • Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
  • Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
  • Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
  • Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
  • Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
  • Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
  • Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;
  • Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek”.

 

W części zatytułowanej „II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV–VIII”, w części zatytułowanej „JĘZYK POLSKI”, w części zatytułowanej „Treści nauczania – wymagania szczegółowe”:

  • w części zatytułowanej „KLASY IV–VI”:
    • część zatytułowana „Lektury obowiązkowe:” otrzymuje brzmienie:

„Lektury obowiązkowe:

  • Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;
  • Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
  • Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
  • Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
  • Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;
  • Bolesław Prus, Katarynka;
  • Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
  • Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
  • John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  • Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
  • Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce;
  • Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;
  • Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;
  • Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
  • Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.”,

 

część zatytułowana „Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:” otrzymuje brzmienie:

„Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

  • Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
  • Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;
  • Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;
  • Carlo Collodi, Pinokio;
  • Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
  • John Flanagan, Księga 1. Ruiny Gorlanu;
  • Olaf Fritsche, Skarb Troi;
  • Emilia Kiereś, Rzeka;
  • Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;
  • Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;
  • Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
  • Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;
  • Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
  • Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
  • Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
  • Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;
  • Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;
  • Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
  • Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
  • Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
  • Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
  • Sat-Okh, Biały Mustang;
  • Longin Jan Okoń, Tecumseh;
  • Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;
  • Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
  • Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
  • Alfred Szklarski, wybrana powieść;
  • Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
  • Louis de Wohl, Posłaniec króla;
  • Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i inni) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.”,

w części zatytułowanej „KLASY VII i VIII”:

część zatytułowana „Lektury obowiązkowe:” otrzymuje brzmienie:

„Lektury obowiązkowe:

  • Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
  • Aleksander Fredro, Zemsta;
  • Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;
  • Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
  • Ignacy Krasicki, Żona modna;
  • Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);
  • Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;
  • Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
  • Juliusz Słowacki, Balladyna;
  • Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
  • Sławomir Mrożek, Artysta;
  • Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż);
  • wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego ”,

część zatytułowana „Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:” otrzymuje brzmienie:

„Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

  • Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
  • Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;
  • Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
  • Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
  • Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;
  • Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
  • André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
  • Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty);
  • Bolesław Prus, Placówka, Zemsta;
  • Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy, Sąd Ozyrysa;
  • Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;
  • Nicolas Sparks, Jesienna miłość;
  • Melchior Wańkowicz, Bitwa o Monte Cassino (fragmenty); Ziele na kraterze lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże”;

w załączniku nr 4a:

w części zatytułowanej „JĘZYK POLSKI”, w części zatytułowanej „Treści nauczania – wymagania szczegółowe, w części zatytułowanej „Lektura obowiązkowa:” pkt 25 otrzymuje brzmienie:

„25) wybrane wiersze następujących poetów: Stanisław Baliński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Czesław Miłosz, wybrane  wiersze,  w  tym  z  tomu  Ocalenie, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, wybrane wiersze, w tym z tomu Raport z oblężonego miasta;”,

  1. w części zatytułowanej „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE”, w części zatytułowanej „Warunki i sposób realizacji” skreśla się wyrazy „Ze względu na konieczność podziału klasy na grupy dziewcząt i chłopców przy realizacji niektórych tematów oraz ze względu na zapewnienie młodzieży dobrowolności uczestnictwa wskazane byłoby przeprowadzanie tych zajęć na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.”.

 

Podaj dalej
Autor: ET
Źródło: MEiN